Architektura obozu śmierci w obiektywie Tomasza Lewandowskiego

Obóz koncentracyjny w Oświęcimiu założono w roku 1940 na rozkaz Heinricha Himmlera, szefa
Waffen-SS. Fotograf Tomasz Lewandowski odwiedził dzisiejsze muzeum Auschwitz-Birkenau, aby udokumentować były oboz zagłady.

Cykl zdjęć "Auschwitz – ultima ratio ery modernizmu" wykonanych przez Tomasza Lewandowskiego powstał w celu umożliwienia analizy architektury budynków obozu zagłady. Fotograf w swojej pracy zadbał o to, by zdjęcia wykonane były w podobnych warunkach oświetleniowych, tak by ich odmienność nie wpływała na neutralną analizę.
© Tomasz Lewandowski / Budynek bramy obozu, widok od strony wschodniej (KL AUSCHWITZ I)

Cykl zdjęć "Auschwitz – ultima ratio ery modernizmu" wykonanych przez Tomasza Lewandowskiego powstał w celu umożliwienia analizy architektury budynków obozu zagłady. Fotograf w swojej pracy zadbał o to, by zdjęcia wykonane były w podobnych warunkach oświetleniowych, tak by ich odmienność nie wpływała na neutralną analizę.

O bardzo rzetelnym wykonaniu pracy Tomasza Lewandowskiego świadczy fakt, że odwiedzał on muzeum czterokrotnie od jesieni 2015 do początku 2017 roku, każdorazowo pracując nad zdjęciami przez tydzień. Efektem jest około 250 czarno-białych negatywów w formacie 4x5 cala, przedstawiających budowle obozu zagłady w sposób jak najbardziej eliminujący ładunek emocjonalny. 
To, jak przedstawione zostały fotografowane obiekty, oraz spójność kompozycji nie są przypadkowe.
© Tomasz Lewandowski / Budynek pralni dla członków SS (KL AUSCHWITZ I)

O bardzo rzetelnym wykonaniu pracy Tomasza Lewandowskiego świadczy fakt, że odwiedzał on muzeum czterokrotnie od jesieni 2015 do początku 2017 roku, każdorazowo pracując nad zdjęciami przez tydzień. Efektem jest około 250 czarno-białych negatywów w formacie 4x5 cala, przedstawiających budowle obozu zagłady w sposób jak najbardziej eliminujący ładunek emocjonalny.
To, jak przedstawione zostały fotografowane obiekty, oraz spójność kompozycji nie są przypadkowe.

Funkcja jaką pełnią budynki przemysłowe jest jest głównym czynnikiem, wpływającym na ich formę. Jest też jedyną przyczyną ich powstania. Prace Tomasza Lewandowskiego dają nam możliwość dostrzeżenia różnic w konstrukcjach budynku, ze względu na pełnione przez nie niegdyś funkcje.
© Tomasz Lewandowski / Budynek bramy obozu, widok od strony zachodniej (KL AUSCHWITZ I)

Funkcja jaką pełnią budynki przemysłowe jest jest głównym czynnikiem, wpływającym na ich formę. Jest też jedyną przyczyną ich powstania. Prace Tomasza Lewandowskiego dają nam możliwość dostrzeżenia różnic w konstrukcjach budynku, ze względu na pełnione przez nie niegdyś funkcje.

Muzeum Auschwitz-Birkenau założono w 1947 roku. W jego skład wchodzą obecnie dwie z dziesięciu jednostek będących niegdyś kompleksem obozu Auschwitz. 

„KL Auschwitz I” zlokalizowane zostało na terenie byłego garnizonu Polskiej Armii. Przejęte budynki przystosowano do nowej funkcji poprzez podwyższenie ich o dwie kondygnacje. „KL Auschwitz II”, we wsi Brzezinka, powstał natomiast na niezabudowanym terenie. Baraki o wymiarach 42x12m budowano, w pierwszej fazie istnienia obozu, z cegieł. Żeby zredukować koszty wykorzystano też stajnie o wymiarach 40x10 m, w których umieszczano nawet 500 osób. Na terenie muzeum znajduje się dziś ponad 150 budynków oraz 300 ruin.
© Tomasz Lewandowski / Budynek poczty obozowej na bazie stajni dla koni (KL AUSCHWITZ I)

Muzeum Auschwitz-Birkenau założono w 1947 roku. W jego skład wchodzą obecnie dwie z dziesięciu jednostek będących niegdyś kompleksem obozu Auschwitz.

„KL Auschwitz I” zlokalizowane zostało na terenie byłego garnizonu Polskiej Armii. Przejęte budynki przystosowano do nowej funkcji poprzez podwyższenie ich o dwie kondygnacje. „KL Auschwitz II”, we wsi Brzezinka, powstał natomiast na niezabudowanym terenie. Baraki o wymiarach 42x12m budowano, w pierwszej fazie istnienia obozu, z cegieł. Żeby zredukować koszty wykorzystano też stajnie o wymiarach 40x10 m, w których umieszczano nawet 500 osób. Na terenie muzeum znajduje się dziś ponad 150 budynków oraz 300 ruin.

”Centralne Biuro Budowlane SS” z Karlem Bischofem na czele było odpowiedzialne za plany architektoniczne. Głównymi projektantami byli natomiast Walter Dejach oraz Fritz Ertl – austriaccy SS-mani. Do prac projektowych wykorzystywano również więźniów posiadających fachową wiedzę.
© Tomasz Lewandowski / Wartownia (KL AUSCHWITZ I)

”Centralne Biuro Budowlane SS” z Karlem Bischofem na czele było odpowiedzialne za plany architektoniczne. Głównymi projektantami byli natomiast Walter Dejach oraz Fritz Ertl – austriaccy SS-mani. Do prac projektowych wykorzystywano również więźniów posiadających fachową wiedzę.

Fotografie Lewandowskiego poza wskazaniem na logiczne, racjonalizatorskie podejście do architektury przemysłowej mają też na celu przedstawić samo muzeum. Pokazują one stan obecny budowli, który nie byłby możliwy do zachowania beż licznych prac konserwatorskich.
© Tomasz Lewandowski / Brama do dziedzińca pomiędzy blokami 10 i 11, w tle miejsce egzekucji, tzw. Czarna Ściana (KL AUSCHWITZ I)

Fotografie Lewandowskiego poza wskazaniem na logiczne, racjonalizatorskie podejście do architektury przemysłowej mają też na celu przedstawić samo muzeum. Pokazują one stan obecny budowli, który nie byłby możliwy do zachowania beż licznych prac konserwatorskich.

Zobacz również: Podstawy fotografii: przysłona

Praca Tomasza Lewandowskiego ma zostać zamknięta w książce, w której zamieszczone będzie 70-80 ujęć z Muzeum Auschwitz-Birkenau. Zagwarantowała mu również zwycięstwo w Konkursie Wschodzących Talentów Lensculture Emerging Talents w 2017 roku.
© Tomasz Lewandowski / Zbiornik przeciwpożarowy wybudowany na żądanie Allianz, firmy ubezpieczającej obóz, służący także jako basen kąpielowy (KZ AUSCHWITZ I)

Praca Tomasza Lewandowskiego ma zostać zamknięta w książce, w której zamieszczone będzie 70-80 ujęć z Muzeum Auschwitz-Birkenau. Zagwarantowała mu również zwycięstwo w Konkursie Wschodzących Talentów Lensculture Emerging Talents w 2017 roku.

© Tomasz Lewandowski / Oczyszczalnia ścieków (KZ AUSCHWITZ II - BIRKENAU
© Tomasz Lewandowski / Zburzony budynek krematorium III i komór gazowych (KL AUSCHWITZ II - BIRKENAU)
© Tomasz Lewandowski / Wagon do przewozu towarów i bydła (KZ AUSCHWITZ II - BIRKENAU)
© Tomasz Lewandowski / Tzw. Droga Śmierci, która prowadziła bezpośrednio od rampy kolejowej do komór gazowych (KZ AUSCHWITZ II - BIRKENAU)
© Tomasz Lewandowski / Cysterna wodna dla kuchni obozowej (KZ AUSCHWITZ II - BIRKENAU)
© Tomasz Lewandowski / Komora dezynfekcji ubrań gorącym powietrzem w tzw. budynku Sauna (KZ AUSCHWITZ II - BIRKENAU)
Tomasz Lewandowski

Urodzony w Nysie w 1978. Absolwent fotografii na Burg Giebichanstein. Współautor książki ”Weiterbauen, Weiterdenken – Neue Häuser für Martin Luther" (Budujemy, myślimy – Nowe domy dla Marcina Lutra) Obecnie zajmuje się wolnymi projektami fotograficznymi oraz wykłada fotografię na Uniwersytecie Marcina Lutra w Halle oraz Instytucie Pedagogiki Artystycznej w
Warszawie.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Inspiracje:

Zwierzęta uwięzione w szklanej pułapce [galeria] Jey Wild fotografuje supersamochody na ulicach Wrocławia, Londynu i Paryża Fotografia daje jej siłę, by walczyć z depresją i anoreksją każdego dnia Mike Olbinski prezentuje jak formują się chmury burzowe w 8K Richard Tuschman pokazuje, jak połączyć malarstwo z fotografią Red Bull Illume Image Quest 2019: Zdjęcia półfinalistów zachwycają Wiemy jak powstało zdjęcie Iwony Aleksandrowicz, nagrodzone w Fine Art Photography Awards. Burza magnetyczna widziana z wysokości 400 kilometrów Oto jak sprawdza się Nikon D500 w szybkostrzelnej akcji Nie uwierzycie, że ten film został nagrany w 100% iPhonem Natura wystrojona w komercję - słodka wizja konsumpcjonizmu Polski fotograf w finale Syngenta Photography Award! [galeria]

Popularne w tym tygodniu:

Najlepszy film o COVID-19, jaki zobaczysz. Nagrało go 3 chłopaków z Wrocławia Odreagowywanie na kwarantannie. Polski duet odtwarza kultowe memy Zdjęcie globusa z maską stało się symbolem pandemii koronawirusa Fotograf z Dąbrowy Górniczej zachęca do zostania w domu. Pokazał pustki w mieście Hiszpanka - historia najbardziej śmiertelnej pandemii XX wieku Elke Vogelsang robi genialne portrety psów, pokazujące ich prawdziwe emocje Luksus podczas kwarantanny. Fotografka zrobiła sesję w wannie pełnej… papieru toaletowego! Koronawirus to nie pierwsza epidemia w Polsce. 57 lat temu szalała ospa Wzruszający projekt, czyli długie pożegnanie z rodzicami. Zdjęcia łapią za serce Pijane słonie z prowincji Junnan, delfiny w Wenecji i inne. Obalamy fake newsa Kwarantanna – dla jednych przymus, dla innych raj. Skejterzy opanowują miasta Poraziła klisze prądem. Na zdjęciach wyszedł niecodzienny efekt