Kamlan 50 mm f/1.1 - charakterne chińskie szkło za grosze [recenzja]

Kamlan 50 mm f/1.1 to super jasny obiektyw portetowy do matryc APS-C. Jest tani i ma swój charakter. Ostatnia sztuka w Polsce z mocowaniem Fujifilm X trafiła do mnie jakiś czas temu. Sprawdziłem go w terenie i jestem bardzo zaskoczony. Spodziewałem się czegoś kompletnie innego.

© Marcin Watemborski / Watemborski

Każdy z nas marzy o tym, by mieć jasne szkło za niską cenę. Tutaj pojawia się Kamlan 50 mm f/1.1. Jest to propozycja od chińskiego producenta optyki SainSonic. Gdy usłyszałem o tym szkle, od razu wiedziałem, że chcę je mieć. To portretówka, przeznaczona do matryc APS-C. Po przeliczeniu ogniskowej daje ona ekwiwalent 75 mm na pełnej klatce.

W środku metalowej konstrukcji znajdziemy 5 soczewek, ułożonych w 5 grupach. Ostrzenie odbywa się manualnie, a przysłona jest bezskokowa. Minimalna odległość ogniskowania wynosi 50 centymetrów, a kąt widzenia jest równy 31 stopniom. Obiektyw występuje z mocowaniami Sony E, Canon EF-M oraz Fujifilm X. I teraz najlepsze – za to szkło przyjdzie nam zapłacić… 800 złotych! To dopiero coś!

Jako, że uwielbiam robić portrety, a w swoim zestawie szkieł mam już coś do profesjonalnego użytku, czyli obiektyw Fujinon XF 90 mm f/2.0 WR, miło było dołączyć do kolekcji Kamlana. Był to prezent od mojego kolegi Pawła Bułata, który jest pasjonatem systemu Fujifilm X i chętnie dzieli się swoimi przemyśleniami na swoim blogu – X-Man.

To, co zrobiło na mnie wrażenie po rozpakowaniu pudełka to w pełni metalowa konstrukcja i sposób, w jaki to szkło chodzi. Pierścień przysłony chodzi ze znacznym oporem, dzięki czemu unikniemy przypadkowej zmiany, a pierścień ostrości przesuwa się gładko i przyjemnie. W zestawie przychodzi z plastikową osłoną przeciwsłoneczną, chociaż ostatnio pojawiła się również wersja metalowa. Po włączeniu focus peakingu w moim Fujifilm X-T2 oraz trybu powiększenia zacząłem pracę. Niezwykle przyjemną pracę! Nie spodziewałem się, że ten obiektyw będzie tak miło działał.

Zobacz również: Co jest kluczem do dobrego portretu? Opowiada Szymon Szcześniak

Oczywiście nie możemy się spodziewać po nim wyników, jak z obiektywów Canona serii L, albo drogich systemowych szkieł jak: Fujinon XF 50 mm f/2 WR, Fujinon XF 56 mm F/1.2 R APD czy Fujinon XF 56 mm f/1.2 R. Wiadomo – jeśli płacimy za sprzęt kilka grubych tysięcy, jego jakość będzie zdecydowanie lepsza niż u taniego ”chińczyka”. Tak czy siak – warto przyjrzeć się temu szkłu bliżej.

Jako, że ten obiektyw faktycznie ma przysłonę f/1.1 – postanowiłem bawić się tylko na tej wartości. Nie traktuję go poważnie, a raczej jako ciekawostkę lub ”słoik” do zabawy artystycznej. Na największym otworze względnym szkło mydli w zależności od warunków świetlnych. Gdy mamy silne światło słoneczne wokół tematu naszych zdjęć pojawi się poświata. Co ciekawe – jest ona znacznie widoczna tylko w przypadku fotografowania z pewnej odległości. Przy silnych zbliżeniach ten efekt jest praktycznie niezauważalny.

Co do ostrości – bądźmy szczerzy: nie jest to najostrzejsze szkło świata, ale przecież nie ma takie być. To tania alternatywa dla drogich systemowych obiektywów i powinniśmy podchodzić do Kamlana z przymrużeniem oka. Na pewno jest to sprzęt, który nie sprawdzi się przy pracy komercyjnej i zdecydowanie go do tego nie polecam. Jakość obrazu w centrum jest zadowalająca, ale rogi to już kompletnie inna bajka. Bardzo rozmyta zresztą.

Szczerze mówiąc ja i Kamlan 50 mm f/1.1 to miłość od pierwszego wejrzenia. Nie jestem miłośnikiem idealnego obrazka – lubię flary, które tu często wpadają, lubię przypadkowe nieostrości i to, gdy sprzęt dodaje coś od siebie. Przy fotograficznych zabawach – to szkło wypada naprawdę świetnie. Przy pracy – nie odważyłbym się go zapinać. Na pewno warto jest poświęcić chwilę i jeśli macie możliwość – wypróbować Kamlana.

Koniecznie sprawdźcie grupę Kamlan Polska na Facebooku, gdzie pasjonaci tego szkła dzielą się swoimi przykładami.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Testy:

Feiyu Tech A1000 - mały gimbal do bezlusterkowców [wideotest] TEST: Canon EF-S 10-18 mm f/4.5-5.6 IS STM – miła niespodzianka! TEST: Sony RX100 V – kompakt do łapania światła 3Legged Thing Leo - karbonowy statyw do bagażu podręcznego [wideotest] Możliwości średniego formatu, czyli test 4 obiektywów do korpusu Leica S Vanguard Alta Pro 2+ 263AP - mały statyw do studia. Jak się sprawdza? Feiyu Tech Vimble 2 - gimbal i selfie stick w jednym [wideotest] Sigma 18-200 mm f/3.5-6.3 C - test superzooma po odchudzaniu Profoto A1 - zabierz błysk ze sobą [wideotest] Najtańszy standard do bezlusterkowców - Industar L/D 55 mm f/2,8 MindShift rotation180° Horizon to plecak dla każdego outdoorowca. Czy daje radę w terenie? Używałem Leiki M10 od 8 miesięcy. Jak się sprawowała klasyczna konstrukcja z Wetzlar? Sony A7 III, czyli podstawowa pełna klatka dla profesjonalistów - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe Dlaczego Leica Summicron-M 35 mm f/2 ASPH to wyjątkowe szkło? Fujifilm instax wide Monochrome – natychmiastowa czarnobiel w większym formacie Dwa dni z Fujifilm X-H1. Moje pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe z Portugalii Paryskie klimaty czyli subiektywnie o Zeiss Batis 85 mm f/1.8 Jak w praktyce sprawdza się Venus Optics Laowa 60 mm f/2,8 Macro 2:1? Sony A7R III - król bezlusterkowców [test] Loupedeck - bądź jak DJ w Adobe Lightroom [wideotest] Panasonic Lumix GH5s – aparat dla filmowców, który chce być kochany GoPro HERO 6 - z pogodą pod górkę Olympus ED 17 mm f/1.2 PRO oraz 45 mm f/1.2 PRO czyli najnowsze, jasne stałki Olympusa w akcji WD My Cloud Home Duo - test nowoczesnej, domowej chmury dla każdego

Popularne w tym tygodniu:

Feiyutech AK2000 i SPG2 to porządne gimbale o sporych możliwościach