Trzecia okładka zagranicznego wydania National Geographic ze zdjęciem Polaka

Tomasz Stachura, fotograf i nurek wrakowy z Gdyni jest autorem zdjęcia, które trafiło na grudniową okładkę National Geographic w Niemczech i Szwecji. Przedstawiamy też jego najciekawsze prace.

Mozaika zatopionego w XVI wieku wraku słynnego szwedzkiego okrętu Mars wykonana z ponad 600 zdjęć zrobionych na dnie Bałtyku trafiła na okładki zagranicznych wydań National Geographic, m.in. niemieckiego i szwedzkiego. Autorem zdjęcia jest Tomasz Stachura z Gdyni – jeden z najbardziej znanych w Polsce i na świecie nurków – fotografów.
© Tomasz Stachura / stachuraphoto.com

Mozaika zatopionego w XVI wieku wraku słynnego szwedzkiego okrętu Mars wykonana z ponad 600 zdjęć zrobionych na dnie Bałtyku trafiła na okładki zagranicznych wydań National Geographic, m.in. niemieckiego i szwedzkiego. Autorem zdjęcia jest Tomasz Stachura z Gdyni – jeden z najbardziej znanych w Polsce i na świecie nurków – fotografów.

Mozaika Marsa jest unikatowa w swojej formie – na głębokości 72 metrów wykonano ponad tysiąc zdjęć. Potem nastąpiła ich kompilacja w jeden obraz. Sekwencyjne fotografie użyte do zrobienia kompilacji wraku szwedzkiego galeonu Mars Makalös zostały wykonane podczas kilkunastu nurkowań na dnie Bałtyku robionych w warunkach ekstremalnych, w totalnej ciemności.
© Tomasz Stachura / stachuraphoto.com

Mozaika Marsa jest unikatowa w swojej formie – na głębokości 72 metrów wykonano ponad tysiąc zdjęć. Potem nastąpiła ich kompilacja w jeden obraz. Sekwencyjne fotografie użyte do zrobienia kompilacji wraku szwedzkiego galeonu Mars Makalös zostały wykonane podczas kilkunastu nurkowań na dnie Bałtyku robionych w warunkach ekstremalnych, w totalnej ciemności.

Rafał Stempczyński, grafik, który składał  podwodne zdjęcia Tomasza Stachury w finalną mozaikę: „Cały proces budowania kompilacji zajął około 300 godzin drobiazgowej pracy, z której wyłonił się wrak leżący w pełnym świetle. Ostatecznie z 1200 zdjęć do zbudowania mozaiki użyliśmy około 650 zdjęć, które musiały być ręcznie łączone i dopasowywane, ponieważ materiał był zbyt zróżnicowany, żeby użyć programów automatycznie łączących zdjęcia. Dużym sukcesem było zachowanie pełnej rozdzielczości zdjęć co umożliwia dostrzeżenie najdrobniejszych szczegółów takich jak monety leżące na burcie wraku.”
© Tomasz Stachura / stachuraphoto.com

Rafał Stempczyński, grafik, który składał podwodne zdjęcia Tomasza Stachury w finalną mozaikę: „Cały proces budowania kompilacji zajął około 300 godzin drobiazgowej pracy, z której wyłonił się wrak leżący w pełnym świetle. Ostatecznie z 1200 zdjęć do zbudowania mozaiki użyliśmy około 650 zdjęć, które musiały być ręcznie łączone i dopasowywane, ponieważ materiał był zbyt zróżnicowany, żeby użyć programów automatycznie łączących zdjęcia. Dużym sukcesem było zachowanie pełnej rozdzielczości zdjęć co umożliwia dostrzeżenie najdrobniejszych szczegółów takich jak monety leżące na burcie wraku.”

„Zrobiłem w swoim życiu tysiące podwodnych zdjęć, dlatego zobaczenie jednego z nich na okładce National Geographic jest dla mnie jak zdobycie Mount Everestu.”
Tomasz Stachura z magazynem National Geographic

„Zrobiłem w swoim życiu tysiące podwodnych zdjęć, dlatego zobaczenie jednego z nich na okładce National Geographic jest dla mnie jak zdobycie Mount Everestu.”

Grudniowe wydanie National Geographic
© Tomasz Stachura / stachuraphoto.com

Zobacz również: Polska z drona jest nie do poznania

© Tomasz Stachura / stachuraphoto.com
© Tomasz Stachura / stachuraphoto.com
© Tomasz Stachura / stachuraphoto.com
© Tomasz Stachura / stachuraphoto.com
© Tomasz Stachura / stachuraphoto.com
© Tomasz Stachura / stachuraphoto.com
© Tomasz Stachura / stachuraphoto.com
© Tomasz Stachura / stachuraphoto.com

Mozaika zatopionego w XVI wieku wraku słynnego szwedzkiego okrętu Mars wykonana z ponad 600 zdjęć zrobionych na dnie Bałtyku trafiła na okładki zagranicznych wydań National Geographic, m.in. niemieckiego i szwedzkiego. Autorem zdjęcia jest Tomasz Stachura z Gdyni – jeden z najbardziej znanych w Polsce i na świecie nurków – fotografów.

„Zrobiłem w swoim życiu tysiące podwodnych zdjęć, dlatego zobaczenie jednego z nich na okładce National Geographic jest dla mnie jak zdobycie Mount Everestu.”

Mozaika Marsa jest unikatowa w swojej formie – na głębokości 72 metrów wykonano ponad tysiąc zdjęć. Potem nastąpiła ich kompilacja w jeden obraz. Sekwencyjne fotografie użyte do zrobienia kompilacji wraku szwedzkiego galeonu Mars Makalös zostały wykonane podczas kilkunastu nurkowań na dnie Bałtyku robionych w warunkach ekstremalnych, w totalnej ciemności.

W takiej sytuacji trudno o precyzję i powtarzalność więc wyzwania, którym trzeba było sprostać, żeby zbudować spójny obraz to niwelacja różnic między zdjęciami wynikających z różnej ekspozycji, z różnego konta pod jakim były robione oraz ze zniekształceń wynikających z konieczności użycia obiektywu szerokokątnego. Mozaika jest swego rodzaju dziełem artystycznym. Choć nie jest stuprocentowym odwzorowaniem stanowiska archeologicznego to pokazuje jego piękno, co zyskało uznanie w oczach redaktorów National Geographic.

stachuraphoto.com

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł ma 1 komentarz

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Inspiracje:

Królewski retusz z Krakowa Najbardziej absurdalne prawa w USA zostały sfotografowane 75-letni bohaterowie sportu Zjednoczone Emiraty Arabskie - genialne miejsce dla fotografa Ludzkie imiona i ludzkie portrety... zwierząt „Postrzyżyny" w obiektywie Polaków docenione w Lens Culture Awards 2014 Dzikie krajobrazy K. R. Whitley'a z zamiłowaniem do sztuki 100 lat kobiecego piękna w 1 minutę Pływacy, kajaki, taśmy LED i malowanie światłem Pięć samolotów Airbus A350 w sesji wartej ponad 1,5 miliarda dolarów Happy End - wraki samolotów w bezludnym krajobrazie Niecodzienne portrety modelek w miejscach z których pochodzą Górskie krajobrazy Europy w obiektywie Karola Nienartowicza Szokujące różnice w posiłkach biednych i bogatych na przestrzeni lat Polacy nagrodzeni w międzynarodowym konkursie ND Awards 2014 Współczesna Grenlandia - topniejące lodowce, polowania na foki i młodzież zachwycona MTV Śpiew syren - surrealistyczne zdjęcia z Islandii Żywa fotografia uliczna z Nowego Jorku Tomek Sikora kalendarz na 2006 dla Muzeum w Wilanowie - impresje Strażnik przerażających superkomórek burzowych z Teksasu Marcin Kęsek i jego barwne krajobrazy Tatr Francuska rewolucja, gra komputerowa i współczesny Paryż połączone na zdjęciach Fascynat fotografii analogowej zakochany w fotografii mobilnej Mroczne portrety, jak ze złego snu

Popularne w tym tygodniu:

Najzabawniejsze zdjęcia finalistów The Comedy Wildlife Photography Awards 2017 Mały słoń w płomieniach. Zdjęcie, które łamie serca, wygrało w konkursie Sanctuary Wildlife Photography Awards 2017 Prawda o tym, jak powstają piękne zdjęcia. Fotograf zdradza swoje sekrety Poznaj najnowsze zgłoszone zdjęcia w konkursie Nat Geo Nature Photographer of the Year 2017 Genialne zdjęcia krajobrazowe na Instagramie 18-letniego fotografa Pijani Japończycy zasypiają dosłownie wszędzie. Na zdjęciach ujął ich Lee Chapman Od zdjęć Żanety Hajnowskiej na pewno zgłodniejecie! Ta fotografka zna się na rzeczy Michał Janiszewski pokazuje piękno polskich gór w swoim najnowszym filmie poklatkowym 4K Richard Sandler przez 30 lat dokumentował prawdziwego ducha Nowego Jorku Mami Kiyoshi przez 15 lat fotografowała ludzi w otoczeniu ich własności Za kalendarz Pirelli 2018 odpowiadał Tim Walker. Zobacz genialne portrety mistrza kreacji Prezentujemy najlepsze zdjęcia portretowe w konkursie Taylor Wessling Photographic Portrait Prize 2017