Trzecia okładka zagranicznego wydania National Geographic ze zdjęciem Polaka

Trzecia okładka zagranicznego wydania National Geographic ze zdjęciem Polaka

Mozaika zatopionego w XVI wieku wraku słynnego szwedzkiego okrętu Mars wykonana z ponad 600 zdjęć zrobionych na dnie Bałtyku trafiła na okładki zagranicznych wydań National Geographic, m.in. niemieckiego i szwedzkiego. Autorem zdjęcia jest Tomasz Stachura z Gdyni – jeden z najbardziej znanych w Polsce i na świecie nurków – fotografów.
Mozaika zatopionego w XVI wieku wraku słynnego szwedzkiego okrętu Mars wykonana z ponad 600 zdjęć zrobionych na dnie Bałtyku trafiła na okładki zagranicznych wydań National Geographic, m.in. niemieckiego i szwedzkiego. Autorem zdjęcia jest Tomasz Stachura z Gdyni – jeden z najbardziej znanych w Polsce i na świecie nurków – fotografów.
Źródło zdjęć: © © Tomasz Stachura / [stachuraphoto.com](http://stachuraphoto.com)
Marcin Falana
08.12.2014 13:16, aktualizacja: 08.12.2014 16:15

Tomasz Stachura, fotograf i nurek wrakowy z Gdyni jest autorem zdjęcia, które trafiło na grudniową okładkę National Geographic w Niemczech i Szwecji. Przedstawiamy też jego najciekawsze prace.

Mozaika Marsa jest unikatowa w swojej formie – na głębokości 72 metrów wykonano ponad tysiąc zdjęć. Potem nastąpiła ich kompilacja w jeden obraz. Sekwencyjne fotografie użyte do zrobienia kompilacji wraku szwedzkiego galeonu Mars Makalös zostały wykonane podczas kilkunastu nurkowań na dnie Bałtyku robionych w warunkach ekstremalnych, w totalnej ciemności.
Mozaika Marsa jest unikatowa w swojej formie – na głębokości 72 metrów wykonano ponad tysiąc zdjęć. Potem nastąpiła ich kompilacja w jeden obraz. Sekwencyjne fotografie użyte do zrobienia kompilacji wraku szwedzkiego galeonu Mars Makalös zostały wykonane podczas kilkunastu nurkowań na dnie Bałtyku robionych w warunkach ekstremalnych, w totalnej ciemności.© © Tomasz Stachura / [stachuraphoto.com](http://stachuraphoto.com)
Rafał Stempczyński, grafik, który składał  podwodne zdjęcia Tomasza Stachury w finalną mozaikę: „Cały proces budowania kompilacji zajął około 300 godzin drobiazgowej pracy, z której wyłonił się wrak leżący w pełnym świetle. Ostatecznie z 1200 zdjęć do zbudowania mozaiki użyliśmy około 650 zdjęć, które musiały być ręcznie łączone i dopasowywane, ponieważ materiał był zbyt zróżnicowany, żeby użyć programów automatycznie łączących zdjęcia. Dużym sukcesem było zachowanie pełnej rozdzielczości zdjęć co umożliwia dostrzeżenie najdrobniejszych szczegółów takich jak monety leżące na burcie wraku.”
Rafał Stempczyński, grafik, który składał podwodne zdjęcia Tomasza Stachury w finalną mozaikę: „Cały proces budowania kompilacji zajął około 300 godzin drobiazgowej pracy, z której wyłonił się wrak leżący w pełnym świetle. Ostatecznie z 1200 zdjęć do zbudowania mozaiki użyliśmy około 650 zdjęć, które musiały być ręcznie łączone i dopasowywane, ponieważ materiał był zbyt zróżnicowany, żeby użyć programów automatycznie łączących zdjęcia. Dużym sukcesem było zachowanie pełnej rozdzielczości zdjęć co umożliwia dostrzeżenie najdrobniejszych szczegółów takich jak monety leżące na burcie wraku.”© © Tomasz Stachura / [stachuraphoto.com](http://stachuraphoto.com)
„Zrobiłem w swoim życiu tysiące podwodnych zdjęć, dlatego zobaczenie jednego z nich na okładce National Geographic jest dla mnie jak zdobycie Mount Everestu.”
„Zrobiłem w swoim życiu tysiące podwodnych zdjęć, dlatego zobaczenie jednego z nich na okładce National Geographic jest dla mnie jak zdobycie Mount Everestu.”© Tomasz Stachura z magazynem National Geographic
Obraz
© Grudniowe wydanie National Geographic
Obraz
© © Tomasz Stachura / [stachuraphoto.com](http://stachuraphoto.com)
Obraz
© © Tomasz Stachura / [stachuraphoto.com](http://stachuraphoto.com)
Obraz
© © Tomasz Stachura / [stachuraphoto.com](http://stachuraphoto.com)
Obraz
© © Tomasz Stachura / [stachuraphoto.com](http://stachuraphoto.com)
Obraz
© © Tomasz Stachura / [stachuraphoto.com](http://stachuraphoto.com)
Obraz
© © Tomasz Stachura / [stachuraphoto.com](http://stachuraphoto.com)
Obraz
© © Tomasz Stachura / [stachuraphoto.com](http://stachuraphoto.com)
Obraz
© © Tomasz Stachura / [stachuraphoto.com](http://stachuraphoto.com)
Obraz
© © Tomasz Stachura / [stachuraphoto.com](http://stachuraphoto.com)

Mozaika zatopionego w XVI wieku wraku słynnego szwedzkiego okrętu Mars wykonana z ponad 600 zdjęć zrobionych na dnie Bałtyku trafiła na okładki zagranicznych wydań National Geographic, m.in. niemieckiego i szwedzkiego. Autorem zdjęcia jest Tomasz Stachura z Gdyni – jeden z najbardziej znanych w Polsce i na świecie nurków – fotografów.

„Zrobiłem w swoim życiu tysiące podwodnych zdjęć, dlatego zobaczenie jednego z nich na okładce National Geographic jest dla mnie jak zdobycie Mount Everestu.”

Mozaika Marsa jest unikatowa w swojej formie – na głębokości 72 metrów wykonano ponad tysiąc zdjęć. Potem nastąpiła ich kompilacja w jeden obraz. Sekwencyjne fotografie użyte do zrobienia kompilacji wraku szwedzkiego galeonu Mars Makalös zostały wykonane podczas kilkunastu nurkowań na dnie Bałtyku robionych w warunkach ekstremalnych, w totalnej ciemności.

W takiej sytuacji trudno o precyzję i powtarzalność więc wyzwania, którym trzeba było sprostać, żeby zbudować spójny obraz to niwelacja różnic między zdjęciami wynikających z różnej ekspozycji, z różnego konta pod jakim były robione oraz ze zniekształceń wynikających z konieczności użycia obiektywu szerokokątnego. Mozaika jest swego rodzaju dziełem artystycznym. Choć nie jest stuprocentowym odwzorowaniem stanowiska archeologicznego to pokazuje jego piękno, co zyskało uznanie w oczach redaktorów National Geographic.

Źródło artykułu:WP Fotoblogia
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)