Panasonic Lumix S1 w akcji. Testujemy go jako pierwsi w Polsce [WIDEO]

Panasonic Lumix S1 już za kilka dni trafi na sklepowe półki. Jeden z nich trafił do nas szybciej, więc nie mogliśmy odpuścić wzięcia go na warsztat. Sprawdziliśmy, jak pracuje się nowym, pełnoklatkowym bezlusterkowcem Panasonika.

Duży, ciężki ale czy potężny?

Panasonic Lumix S1 jest spory. Bryła z głębokim uchwytem przypadnie do gustu osobom z dużymi dłońmi i lubiącymi czuć aparat w ręce. Rozmiary korpusu to kwestia bardzo indywidualna, ja wolałabym, żeby był nieco mniejszy — trzymając grip, nie dosięgam kciukiem prawej ręki do wszystkich przycisków. Duży rozmiar ma jednak swoje plusy — kiedy już się dosięgnie do przycisków, łatwo je wyczuć bez odrywania oka od wizjera.

Panasonic Lumix S1 — zobaczmy, co jest w pudełku

Na przełomie stycznia i lutego 2019 roku byłem w Barcelonie na premierze aparatów Panasonic Lumix S1 oraz S1R. Wtedy miałem tylko chwilę na zabawę…

Panasonic Lumix S1 z obiektywem Panasonic S 50 mm f/1.4 PRO

EVF to kolejna rzecz, która zyskuje na tym, że jest duża. OLED o najwyższej dotąd rozdzielczości 5,76 mln punktów z częstotliwością odświeżania na poziomie 120 kl./s jest naprawdę na wysokim poziomie. Obraz w wizjerze jest szczegółowy i płynny. Dodatkowo szeroka, okrągła musza oczna pozytywnie wpływa na komfort pracy.

Panasonic Lumix S1

Podczas obsługi możesz polegać na intuicji

Na szerokim korpusie znalazło się miejsce na funkcyjne przyciski i pokrętła, które odpowiadają za najważniejsze funkcje aparatu, dzięki czemu jego obsługa jest szybka i wygodna. Liczba możliwych konfiguracji przycisków funkcyjnych, ich blokady i szybkiego przełączania pomiędzy ustawieniami sprawia, że z biegiem czasu Panasonic Lumix S1 może stać się bardzo wygodnym narzędziem w ręku zarówno fotografa, jak i filmowca.

Należy dać sobie trochę czasu na zapoznanie się z nowym menu, które w języku polskim ma trochę niejasnych skrótów, warto dobrze przestudiować instrukcję obsługi.

Panasonic Lumix S1 — premiera, pierwsze wrażenia i wnioski [WIDEO]

Rok 2019 zaczął się dość energicznie dla firmy Panasonic. Zobaczyliśmy właśnie 2 nowe aparaty oraz 3 obiektywy, będące owocami pracy Leiki,…

Fotografowanie Panasoniciem Lumixem S1

Sercem aparatu jest 24,2-megapikselowa matryca wielkości 35,6 mm x 23,8 mm, bez filtra dolnoprzepustowego. Pozwala ona na robienie 14-bitowych RAW-ów i 10-bitowych filmów. Procesor Venus Engine zapewnia wysoką czułość ISO w zakresie 100–51 200.
Niestety nie miałam możliwości zobaczyć, jak dokładnie sprawdza się aparat na różnych czułościach, bo jeszcze żaden z programów nie odczytuje plików RAW z tego modelu, a sprawdzanie poziomu szumów na JPEG-ach mija się z celem.

Sprawdziłam za to, jak działa autofokus — szybko i celnie. Producent zastosował w modelu Panasonic Lumix S1 swój system DFD, znany z poprzednich modeli tej firmy z matrycą Mikro Cztery Trzecie. Ze względu na płytszą głębię ostrości w przypadku matrycy pełnoklatkowej, producent musiał przeprojektować system autofokusa, żeby był bardziej precyzyjny. Nowy układ AF w słabym oświetleniu działa trochę wolniej, ale wciąż celnie. W większości przypadków śledzenie obiektów również działa bez zarzutu, nawet w przypadku ciemniejszej sceny.

Oprogramowanie modelu Panasonic Lumix S1 zostało wyposażone w technologię, która pozwala wykrywać ludzką twarz, oko, ciało, ale też zwierzęta — psy, koty czy ptaki. Ciągłe przetwarzanie obrazu i jego analizowanie wymaga naprawdę potężnej mocy obliczeniowej aparatu, ale również wpływa na to, że bateria, choć fizycznie ogromna i pojemna, nie wystarczy na długo i lepiej wyposażyć się od razu w zapasowy akumulator. Nie bez znaczenia jest tu też potężny wizjer.

Bateria w Panasonicu Lumix S1 jest ogromna.

Co jeszcze w Lumixie S1?

Jeśli zależy wam na wysokiej rozdzielczości zdjęcia do dyspozycji jest tryb Hi-Res, który tworzy 96-megapikselowe pliki RAW poprzez wykonanie ośmiu przesuniętych kadrów w krótkich odstępach czasu i połączenie ich za pomocą oprogramowania aparatu. Do wykonania zdjęć o zwiększonej rozdzielczości potrzebny jest statyw. Niestety pliku RAW w wysokiej rozdzielczości nie mam jeszcze czym otworzyć — musimy poczekać na aktualizacje wywoływarek RAW-ów, które pojawią się pewnie wraz z wejściem aparatu na rynek.

Znalazło się też miejsce na znany z poprzednich modeli Panasonica tryb 6K Photo, w którym aparat wykonuje zdjęcia z prędkością 30 kl./s oraz tryb 4K Photo, w którym dostępne są dwie prędkości — 30 i 60 kl./s. W trybie 6K Photo możemy bez przerwy zapisywać serię zdjęć do 10 minut, a następnie wybierać pojedyncze klatki.

Panasonic Lumix = filmowanie

Aparaty Panasonica z matrycami Mikro Cztery Trzecie to częsty wybór osób filmujących. Dla tych, którzy oczekują większej plastyki obrazu z matrycy pełnoklatkowej, Panasonic Lumix S1 jest modelem długo wyczekiwanym. Bezlusterkowiec może nagrywać wideo w 4K w 60 klatkach z próbkowaniem 4:2:0 10 bit. Jednak przy nagrywani 4K w 50 kl./s i 60kl./s nagrywa z cropem do formatu APS-C. Pozostałe klatkaże wykorzystują całą matrycę. To naprawdę świetne wyniki! Nie bez znaczenia jest też pełnowymiarowe wyjście HDMI oraz wejście na mikrofon i osobne na słuchawki.

Cieszę się, że już niedługo w sklepach pojawi się kolejny pełnoklatkowy bezlusterkowiec. Panasonic Lumix S1 jest potężnym narzędziem (dosłownie i w przenośni) w ręku doświadczonego fotografa, lub filmowca. Choć jest dość duży i ciężki na tle konkurencji, oferuje też funkcje, których u konkurencji nie znajdziecie i z pewnością znajdzie swoich (silnych) zwolenników.

Tekst: Monika Homan
Wideo: Marcin Watemborski
Montaż i edycja: Paweł Gazda
Modelka: Zofia Dal Canton

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Sprzęt:

Jaki sprzęt fotograficzny wziąć na sesję? NAS dla nas - fotografów. Zadbaj o bezpieczeństwo swoich zdjęć Samyang AF 85 mm f/1.4 FE - kolejny Samyang z autofokusem i mocowaniem Sony FE Lensbaby Composer Pro II z obiektywem Edge 35 Optic niedługo na rynku Yoshiyuki Mizoguchi potwierdził, że powstanie Canon EOS R ze stabilizacją matrycy Loupedeck+ obsłuży Final Cut Pro i Adobe Audition Panasonic Lumix S1 - zobaczmy, co jest w pudełku Składana kamera Insta360 EVO nagra filmy 3D 180 stopni lub 360 Sony FE 135 mm f/1.8 GM to Święty Graal. Jest najostrzejszy w swojej klasie Niespodziewany ruch Canona - firma prezentuje kolorowe kamery akcji Nikkor Z 58 mm f/0.95 S Noct pokazany na targach CP+. Jest ogromny! Godox V1, czyli mały studyjno-reporterski rywal Profoto A1 Leica Q2 już jest – 47 Mpix pełnoklatkowa matryca, filmy 4K i dobre uszczelnienie CFexpress 2.0 - druga generacja kart, których jeszcze nie ma na rynku Meike 85 mm f/1.8, czyli tania portretówka do bezlusterkowców Sony Yongnuo YN450 – matryca Mikro Cztery Trzecie, bagnet Canon EF i Android Byliśmy na pokazie Fujifilm X-T30. Ten maluch sporo potrafi! [PIERWSZE WRAŻENIA] 1480 MB/s zapisu - Sony szykuje ultraszybką i wytrzymałą kartę CFexpress SanDisk zrobił najszybsza na świecie kartę micro SD o pojemności 1TB Sigma zapowiada 11 obiektywów Art do Panasonica Lumix S1 oraz S1R Sony FE 135 mm f/1.8 G Master, czyli długa, ostra portretówka dla profesjonalistów Ricoh Theta Z1 - zdjęcia i filmy 360 w wysokiej jakości "Canikon" pozwoli zamocować obiektywy Canona do Nikona z autofokusem Ricoh WG-6 to dopakowany odporny kompakt z wbudowaną lampą na obiektywie

Popularne w tym tygodniu:

Canon patentuje niesamowity obiektyw 50-80 mm f/1.1 Canon patentuje bezprzewodowe ładowanie i ustawianie AF okiem Entaniya to obiektyw fisheye, który widzi do tyłu i ma wymienne mocowania Sony A7R IV - bestia zamknięta w niewielkim korpusie [test] Nikon Z6 i Z7: Nigdy nie zmieniaj obiektywu w ten sposób Bezlusterkowiec Nikona z matrycą APS-C coraz bliżej Elinchrom ELM8 to przenośna lampa LED z wbudowanym akumulatorem Alulu Receipt Camera, czyli fotografia natychmiastowa na paragonie Blackmagic Pocket Cinema Camera 6K - demon rozdzielczości z mocowaniem Canon EF Sony A7000: Czy powstanie zaawansowany bezlusterkowiec APS-C? Hasselblad 500EL EDC: Powstała replika aparatu z Apollo 11 Spectacles 3: nowe okulary z kamerami HD od Snapa zwalają z nóg... ceną