Zoomowanie nieba, czyli inspirujący sposób na nocne zdjęcia [galeria]

1 Co robiliście dziś w nocy? Pewnie pracowaliście nad obróbką zdjęć albo po prostu smacznie spaliście. Teraz wyobraźcie sobie, że żyjecie w Australii, gdzie niebo jest czyste, wokół pustynia - wymarzone warunki do obserwacji i fotografowania nieba. Aż żal spać! To codzienność fotografa Lincolna Harrisona specjalizującego się w portretowaniu nieba. W tym krótkim tekście postaram się odgadnąć, jakie techniczne zabiegi stosuje Harrison, żeby osiągnąć efekty widoczne na zdjęciach.
© Lincoln Harrison

1 Co robiliście dziś w nocy? Pewnie pracowaliście nad obróbką zdjęć albo po prostu smacznie spaliście. Teraz wyobraźcie sobie, że żyjecie w Australii, gdzie niebo jest czyste, wokół pustynia - wymarzone warunki do obserwacji i fotografowania nieba. Aż żal spać! To codzienność fotografa Lincolna Harrisona specjalizującego się w portretowaniu nieba. W tym krótkim tekście postaram się odgadnąć, jakie techniczne zabiegi stosuje Harrison, żeby osiągnąć efekty widoczne na zdjęciach.
© Lincoln Harrison

2 Żeby fotografować niebo, potrzebny jest oczywiście aparat. Najlepiej z manualnymi nastawami i niezłą matrycą, która przy wysokich czułościach nie szumi. Konieczny jest też statyw. Do osiągnięcia efektu, jak ja go nazywam, "prędkości warp" wymagany jest szeroki zoom.
© Lincoln Harrison

2 Żeby fotografować niebo, potrzebny jest oczywiście aparat. Najlepiej z manualnymi nastawami i niezłą matrycą, która przy wysokich czułościach nie szumi. Konieczny jest też statyw. Do osiągnięcia efektu, jak ja go nazywam, "prędkości warp" wymagany jest szeroki zoom.
© Lincoln Harrison

3 Nocne niebo dobrze fotografować przy czułości co najmniej ISO 1600. "Prędkość warp" osiągamy przez zoomowanie obiektywem w trakcie naświetlania przy długim czasie. Przy fotografowaniu gwiazd powinno to być co najmniej kilkanaście do kilkudziesięciu sekund przy przysłonie 4 lub 5.6. 
© Lincoln Harrison

3 Nocne niebo dobrze fotografować przy czułości co najmniej ISO 1600. "Prędkość warp" osiągamy przez zoomowanie obiektywem w trakcie naświetlania przy długim czasie. Przy fotografowaniu gwiazd powinno to być co najmniej kilkanaście do kilkudziesięciu sekund przy przysłonie 4 lub 5.6.
© Lincoln Harrison

4 Żeby uzyskać tak równe linie z poruszonych gwiazd, Harrison musi mieć wyjątkowo pewną rękę albo robi wiele prób przy jednym kadrze. Żeby linie były proste i równomierne, pierścieniem zmiany ogniskowej należy pracować z niezmienną prędkością obrotu. Możliwa jest bardziej dynamiczna praca przy krótszym czasie, ale wtedy musi wzrosnąć ISO. Kiedy już na zdjęciu mamy upragnione linie, fotografujemy statycznie cały plan. Potem łączymy w postprodukcji obiekty statyczne na ziemi, takie jak drzewa, budynki itd., z poruszonym niebem. W pochmurne dni i noce i tak nie da się fotografować nieba, ale kto wie, może już niedługo znowu się przejaśni i będzie okazja do wypróbowania metody Harrisona.
© Lincoln Harrison

4 Żeby uzyskać tak równe linie z poruszonych gwiazd, Harrison musi mieć wyjątkowo pewną rękę albo robi wiele prób przy jednym kadrze. Żeby linie były proste i równomierne, pierścieniem zmiany ogniskowej należy pracować z niezmienną prędkością obrotu. Możliwa jest bardziej dynamiczna praca przy krótszym czasie, ale wtedy musi wzrosnąć ISO. Kiedy już na zdjęciu mamy upragnione linie, fotografujemy statycznie cały plan. Potem łączymy w postprodukcji obiekty statyczne na ziemi, takie jak drzewa, budynki itd., z poruszonym niebem. W pochmurne dni i noce i tak nie da się fotografować nieba, ale kto wie, może już niedługo znowu się przejaśni i będzie okazja do wypróbowania metody Harrisona.
© Lincoln Harrison

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Inspiracje:

„Polska Ulicznie 2015" - najlepsze fotografie uliczne z Polski wybrane Andrea Foligni pokazuje środowiskową przemianę Toskanii "Przestałem dbać o to, co myślą inni" - niepokojące fotomontaże Tommy'ego Ingberga Adrenalina daje mu kopa do fotografowania. Poznajcie prace Marcina Kina W baśniowej krainie mody Tima Walkera Nowojorskie pustostany na zdjęciach Willa Ellisa Tokio wyglądało jak kraina z horroru w latach 70 XX wieku Audubon Photography Contest 2017 - piękno dzikich ptaków w najlepszym wydaniu Fotografka przywróciła szczęście na twarzach ludzi robiąc im natychmiastowe zdjęcia Imponujący film poklatkowy wykonany średnim formatem w 10K Wspaniałe malezyjskie krajobrazy z Drogą Mleczną w roli głównej Mateusz Sarełło wśród wyróżnionych w konkursie International Photographer of the Year [galeria]

Popularne w tym tygodniu:

Halloween 2019: Zrobiłem sesję w schronisku, by pomóc w adopcji zwierząt Arek Podniesiński sfotografował radziecką tarczę antyrakietową Duga Bajkowy świat dzieciństwa na zdjęciach Iwony Podlasińskiej Weather Photographer of the Year 2019: zdumiewające zdjęcia pogody Genialna sesja zdjęciowa tancerzy i ich pupili Urocze zdjęcia psa i fretki. Są najlepszymi przyjaciółmi Od 10 lat szuka porzuconych fortepianów i fotografuje ich piękno Christian Vizl: czarno-białe fotografie głębin oceanów Red Bull Illume Image Quest 2019: Zdjęcia półfinalistów zachwycają Zobacz, jak inne kraje świętowały z nami 100-lecie niepodległości Halloween 2019. Jak wykorzystać motyw meksykańskiej czaszki na zdjęciach II wojna światowa: Europa kiedyś i dziś na zdjęciach