Co jest uliczną fotografią, a co nią nie jest?

© Wojtek Gadomski

© Wojtek Gadomski

Co mieści się w definicji fotografii ulicznej? Czy tego typu fotografia musi być niepozowana? Czy muszą być na niej ludzie, których nie znamy?

Łatwiej zdefiniować, czym nie jest fotografia uliczna, niż to, czym rzeczywiście jest. Na pewno nie jest to fotografia zrobiona w studiu, w mieszkaniu ani na łonie natury. Krajobrazy przedstawiające przyrodę odpadają, ponieważ — jak sama nazwa wskazuje — na ulicznej fotografii musi być ulica. Studio i mieszkanie również odpadają, ponieważ zdjęcia muszą być zrobione na zewnątrz, najlepiej w przestrzeni publicznej.

© Wojtek Gadomski

Miejsce publiczne — to tu mieszka fotografia uliczna. Nie jest to jednak miejsce publiczne w rozumieniu prawa, ponieważ miejscami publicznymi są na przykład urząd czy szkoła. Wnętrza odpadają. Centra handlowe też są czymś w rodzaju miejsc publicznych, a jednocześnie znajdują się pod dachem. Ja zaliczam zdjęcia zrobione w ich wnętrzach do fotografii ulicznej, ponieważ te budynki są po prostu zadaszonymi deptakami i gdyby nie strop, byłyby ulicą. Do tego aktywność ludzi we wnętrzu takich obiektów jest zbliżona do tych na ulicy.

Niektórzy twierdzą, że na zdjęciu ulicznym musi być człowiek. Ja tak nie uważam. Na fotografii, na której nie ma ludzi, powinien znaleźć się ślad aktywności człowieka, np. graffiti, reklamy, hałda śmieci porzuconych w zaułku, auto z rozbitą szybą. Jakiś element życia, coś, co świadczy o tym, że człowiek tu był i stworzył jakąś interesującą sytuację dla oka fotografa.

Kolejna kwestia to pozowanie do zdjęć. Często na zdjęciach ulicznych widzimy ludzi patrzących w obiektyw, pozujących. Nawiązują oni rozmowę z fotografem albo pozują do zdjęcia, widząc wycelowany w siebie obiektyw. Powstają wtedy ciekawe historie, ktoś się śmieje, ktoś ukrywa się przed aparatem, ktoś inny reaguje agresywnie. Takie momenty moim zdaniem jak najbardziej mieszczą się w ramach definicji streetu. Inaczej jest, kiedy fotograf podchodzi do swoich bohaterów i prosi ich o pozowanie — tak jest w przypadku mody ulicznej. Takie sytuacje odpadają, ponieważ jest to właśnie fotografia modowa albo dokument.

© Wojtek Gadomski

Zobacz również: Zdjęcia ze smakiem, czyli fotografia kulinarna - sprzęt, światło, dodatki i sztuczki

Wiele razy zastanawiałem się, czy na zdjęciu ulicznym mogą być moi znajomi. To kwestia wyczucia, szczerości. Na ulicy, jak to na ulicy, czasem ktoś do nas podchodzi, czegoś chce, jest ciekawe światło. Nieraz się zdarzy, że są z nami bliscy, robimy zdjęcie, a oni są częścią tej pięknej ulicznej foty. Póki zdjęcie nie jest pozowane, inaczej — upozowane przeze mnie, uważam, że jest szansa na uliczne zdjęcie.

Na koniec muszę się wytłumaczyć. Nie uzurpuję sobie wszechwiedzy i nie należy powyższych słów traktować jako ostateczności. To luźne rozważania, próba uporządkowania wewnętrznych rozmów i przemyśleń na temat specjalizacji fotografii, którą lubię oglądać i uprawiać. Zachęcam do własnych poszukiwań, a najlepiej zacząć je od ulicy.

Zobacz więcej artykułów z serii: Poradniki autorskie

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki:

Jak fotografować sztuczne ognie, czyli fajerwerki? [poradnik] Obróbka portretu studyjnego w darmowym Gimpie [wideoporadnik] Najciekawsze lustrzanki do 3000 zł Pomysły na prezent dla fotografa do 300 zł Kiedy zapadnie zmrok, czyli obróbka zdjęć nocnych [wideoporadnik] Adobe Lightroom: jak usunąć zamglenia ze zdjęć w kilka minut? [wideoporadnik] Malowanie światłem - sposób na ciemne, zimowe wieczory [poradnik] Pełna obróbka słonecznego portretu w przyśpieszeniu [screencast] Tablet graficzny - jak z niego korzystać? [wideoporadnik] Portrety jesienną porą i podstawowym obiektywem [poradnik] Czytelniku, rób zdjęcia! Planowanie czy przypadek, czyli fotograficzne przygotowanie do wyjazdu w Alpy EL-wire - pomysł na kreatywny portret z efektem płomieni 10 pomysłów na zainteresowanie dziecka fotografią Szybka i prosta konwersja presetów z Lightrooma do Camera RAW [wideoporadnik] Jacek Pałkiewicz: Duży trud i wysiłek są wliczone w umowę z podróżami [wywiad] Photoshopowy fryzjer, czyli jak okiełznać niesforne kosmyki na zdjęciach studyjnych [wideoporadnik] Fotografia mody bez wychodzenia z domu - jak zacząć? Efekt miniatury w 5 minut w Adobe Photoshop CC [wideoporadnik] Frymografia: Mniej daje więcej 4 rzeczy, które robi każdy fotograf (albo wkrótce zacznie) Oddajcie nam analogowość! Adobe Lightroom - jak obrobić jedno zdjęcie na kilka sposobów nie tracąc ustawień? [wideoporadnik] Przepis na zdjęcie - pół na pół

Popularne w tym tygodniu:

Popularne miejsca na świecie, w których nie można fotografować 6 starych aparatów, które są wciąż warte uwagi Podstawy fotografii. Jak korzystać z przysłony? [wideoporadnik] Jak poradzić sobie z cyfrowym chaosem i sprawnie zarządzać swoimi zdjęciami? A może warto trochę zwolnić i skupić się na zdjęciach?