Koniec kłamst w Norwegii. W życie wejdzie nowe prawo

Media społecznościowe, a zwłaszcza Instagram i Facebook, kojarzą nam się z zakłamanymi standardami piękna. Właśnie to jest powodem zaburzeń psychicznych i znacznym spadkiem własnej wartości. Rząd Norwegii ma tego dość i zaczyna walczyć z instapięknem.


Instagram od 2017 roku przoduje w konkursie na najbardziej szkodliwy serwis społecznościowy wg badania Status of Mind. Od tamtego czasu nic nie zmieniło się na lepsze. Ideały piękna promowane w social mediach wciąż wpływają negatywnie na ludzi – zarówno na mężczyzn jak i kobiety, młodych i starych, bogatych i biednych. Wiele osób zapomina przy tym, że instażycie często nie jest prawdziwe, a medialne piękności wyglądają w rzeczywistości kompletnie inaczej.
Tematem zainteresowało się norweskie Ministerstwo ds. Dzieci i Rodziny. Pod lupę zostały wzięte kampanie reklamowe na TikToku oraz Instagramie. Wyretuszowane zdjęcia będą musiały zawierać jasne oznaczenia w reklamach. Miejscowi celebryci w pełni popierają akcje, co więcej – są zdania, że rozszerzenie prawa na posty znanych osób byłoby świetnym pomysłem.
Nie jest to pierwsze państwo na świecie, które nakazuje oznaczanie retuszowanych zdjęć w kampaniach reklamowych. W październiku 2017 roku podobne przepisy zaczęły obowiązywać we Francji, gdzie wszystkie obrobione zdjęcia muszą mieć naniesiony stosowny napis informujący o manipulacji. W Izraelu tym problemem zajęto się już w 2013 roku, a w Australii w 2010.
Zobacz również: Przygotowanie zdjęć do wydruku w zakładzie fotograficznym
Na początku artykułu wspominaliśmy o badaniu Status of Mind. Zostało ono przeprowadzone wśród dziewcząt i młodych kobiet, a wynik pokazuje, że wiele z nich na bazie mediów społecznościowych wykształciło w sobie cielesne zaburzenie dysmorficzne (dawniej: dysmorfofobia). Ten problem dotyczy również mężczyzn. Osoby z dysmorfofobią stale boją się o swój nieestetyczny wygląd i dążą do perfekcji. Tej natomiast nie brakuje na łamach social mediów, co zdecydowanie nie sprzyja akceptacji swojego działa nawet mimo popularyzacji akcji z zakresu ciałopozytywności.
W Polsce nie ma przepisów regulujących publikowanie wyretuszowanych zdjęć reklamowych. Po prostu można to robić.
Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Ten artykuł ma 16 komentarzy
Pokaż wszystkie komentarze