Ricoh kupił markę Pentax

Ricoh kupił markę Pentax

Produkty Pentax
Produkty Pentax
Piotr Dopart
02.07.2011 14:30, aktualizacja: 01.08.2022 14:36

W spodziewanym od wielu miesięcy kroku, firma Hoya pozbyła się znanej marki na rzecz Ricoh. Umowa pomiędzy firmami przewiduje przejęcie przez tę ostatnią kompetencji pierwszej w zakresie projektowania, produkcji oraz sprzedaży sprzętu fotograficznego - zarówno aparatów, obiektywów, jak i innych akcesoriów Pentax.

Krok firmy Hoya jest o tyle zastanawiający, że Pentax zdawał się dźwigać z wieloletniego impasu, produkując coraz więcej coraz ciekawszego sprzętu i wchodząc w średni format. "Fotograficzna" część marki - Pentax Imaging Business - została wydzielona z firmy w ramach spółki NewCo, której udziały zostaną następnie przetransferowane do firmy Ricoh. Całość transakcji ma zostać zakończona do 1. października bieżącego roku. Hoya w oficjalnym komunikacie określa proces mianem "Split/Transfer".

Nie została podana cena Pentaksa, jednak japoński dziennik "Nikkei" szacuje ją na 10 mld. jenów. To równowartość 335,2 mln. złotych, choć należy wziąć poprawkę na niesamowicie zniżkujący od kilku dni kurs jena do złotówki. Nawet jednak przy kursie dużo wyższym wciąż jest to kwota wręcz groszowa, jeśli weźmiemy pod uwagę wieloletnią tradycję i rozpoznawalność brandu.

Być może Hoya zamierza odbić sobie niską cenę dzięki zachowaniu praw do produkcji niektórych komponentów dla sprzętu z logo Pentax, a także wszelkich działań w ramach Pentax Corporation, wyjąwszy sprzedawaną część korporacji - Pentax Imaging Business.

W ten sposób firma ta dostała dokładnie to, czego potrzebowała w 2007 roku, gdy kupowała brand - opracowywane przezeń wyposażenie medyczne i powiązane technologie. Nie da się zresztą ukryć, że fotograficzna część Pentaksa była dla Hoya czymś w rodzaju kuli u nogi, choć podjęto próby zmiany tego stanu rzeczy.

Ricoh zamierza dzięki transakcji rozszerzyć swoją podstawową działalność - sprzęt związany z drukiem średnioformatowym i wysokiej klasy aparaty kompaktowe - o silniejszy niż dotychczas segment konsumencki, wzmacniając między innymi właśnie swoją ofertę do fotografów. Dzięki przejęciu brandu Pentax, Ricoh prawdopodobnie będzie mógł się skupić na pracach nad sprzętem w segmentach EVIL i SLR.

Wartość dodaną dla Pentaksa stanowić mają wprowadzone przez Ricoh usługi dzielenia się fotografiami i ich przetwarzania - zapewne podobne, jak w drukarkach firmy-kupca. Pentax będzie także stanowił dla swojego nowego właściciela odskocznię do innych rynków, mniej lub bardziej związanych z przetwarzaniem obrazu cyfrowego.

Więcej szczegółów na temat sprzedaży znaleźć można w oficjalnym komunikacie prasowym firmy Hoya i otwartym liście firmy do klientów i partnerów. Niniejsza notka opracowana została dzięki informacji podesłanej przez jednego z naszych Czytelników - Patryka Strugacza - serdecznie dziękujemy!

Źródło: HoyaReuters

Źródło artykułu:WP Fotoblogia
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)