Nikon chce nauczyć fotografów ich praw i wie, jak to zrobić

Nikon chce nauczyć fotografów ich praw i wie, jak to zrobić

Fot. Krzysztof Basel
Fot. Krzysztof Basel
Krzysztof Basel
24.05.2011 14:30, aktualizacja: 01.08.2022 14:39

Kiedy można kogoś fotografować, w jakich sytuacjach trzeba pytać o zgodę na wykorzystanie zdjęć, jak konstruować umowy? Kwestia praw w fotografii od zawsze była kłopotliwa. „Twoje zdjęcie. Twoje prawo.” – pod tym hasłem Nikon Polska rozpoczyna kampanię edukacyjną dotyczącą ochrony praw autorskich oraz prawa do wizerunku w kontekście fotografii. Główny element kampanii to strona internetowa www.fotoprawo.pl.

Na stronie www.fotoprawo.pl można znaleźć kompendium wiedzy z zakresu ochrony prawa autorskiego, ale także wzory licencji i umów. Twórcy zapewniają, że wkrótce pojawi się na niej lista godnych zaufania instytucji, będących wzorem dobrych praktyk w zakresie dbania o prawa fotografów. Nikon Polska chce w ten sposób przekazać w prosty sposób wiedzę na temat praw autorskich oraz wskazać narzędzia do ich ochrony. Projekt skierowano nie tylko do fotografów, ale także do agencji fotograficznych i reklamowych, domów mediowych, redakcji gazet oraz wszystkich firm i organizacji związanych z fotografią.

Jako jedna z czołowych firm fotograficznych na świecie nie tylko tworzymy narzędzia do pracy fotografów, ale chcemy także dbać o losy powstających za ich pomocą dzieł. Łamanie prawa autorskiego i prawa do wizerunku przyjmuje wiele form: od kradzieży zdjęcia, przez nieodpowiednie podpisanie, po nieuprawnione wykorzystanie. Często dzieje się to nie z powodu złej woli, ale z niewiedzy, braku czasu czy niedopatrzenia. Dzięki projektowi „Twoje zdjęcie. Twoje prawo.” chcemy zwrócić uwagę na to, że żadne zdjęcie nie jest niczyje. Każde ktoś wykonał i tylko on może decydować o jego losie, bez względu na to, czy jest fotografem zawodowym czy fotoamatorem. Ponadto wszyscy profesjonaliści zajmujący się obrotem fotografiami powinni zdawać sobie sprawę z wagi swoich obowiązków. Jest to tym bardziej potrzebne w dobie dynamicznego rozwoju fotografii cyfrowej oraz łatwości rozpowszechnienia, jaką daje internet. Z jednej strony jest to fascynujące, z drugiej sprzyja jednak nadużyciom – mówi Wiktor Sobolewski, koordynator projektu w Nikon Polska.
Obraz

Projekt „Twoje zdjęcie. Twoje prawo.” realizowany za pomocą serwisu www.fotoprawo.pl ma być miejscem wymiany dobrych doświadczeń z zakresu ochrony praw autorskich oraz prawa do wizerunku. Twórcy podają, że fotografowie mają dowiedzieć się z nowej strony, jak ochronić owoce swojej pracy, jak postępować w przypadku, gdy ich prawa zostały złamane, oraz zyskają dostęp do pomocnych wzorów dokumentów.

Jednym z elementów projektu „Twoje zdjęcie. Twoje prawo.” jest swoisty monitoring rynku prasy ukierunkowany na zbadanie liczby zdjęć „niczyich” w czołowych polskich gazetach. W ramach projektu powstał także „Kodeks dobrych praktyk”, czyli lista zasad, których przestrzeganie ma zapewnić dobrą współpracę pomiędzy fotografami i zleceniodawcami.

Patrząc na jakość serwisu Szeroki Kadr oraz solidne podejście Nikon Polska do promocji w Polsce, możemy liczyć, że te zapowiedzi się sprawdzą. Serwis www.fotoprawo.pl może stać się bardzo solidnym portalem, na którym w końcu po polsku zostaną przedstawione i wyjaśnione problemy związane z prawem w fotografii. Tematyka poruszana w projekcie "Twoje zdjęcie. Twoje prawo.”  nie jest łatwa i mało fotografów tak naprawdę się na niej zna. Wiele z nich poszukuje informacji na ten temat w Sieci, jednak trudno znaleźć jednoznaczne odpowiedzi na wiele pytań, w szczególności po polsku. Moim zdaniem www.fotoprawo.pl to strzał w dziesiątkę, który nie tylko przysporzy prestiżu oraz nowych fanów marce Nikon, ale rzeczywiście pomoże wielu autorom zadbać o swoje prawa.

Co sądzicie o nowej platformie Nikon Polska?

Źródło artykułu:WP Fotoblogia
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)