Canon 50 mm f/1.2L USM kontra stary Nikkor 50 mm f/1.4 [wideo]


Z założenia, porównanie obiektywu Canon EF 50 mm f/1.2L USM z Nikkorem 50 mm f/1.4, miało być grą do jednej bramki. Canon kosztuje prawie 6 tys. zł. Nikkora kupiłem za czasów Letusa35, na Allegro za ok 300 zł. Spodziewałem się nokautu w pierwszej rundzie, ciosu, po którym dalszy test nie miałby sensu. Okazało się, że nie jest tak źle. Nikkor okazał się trzymać gardę bardzo mocno.
Flycam Nano – testy taniej stabilizacji do lustrzanek filmowych [wideo]
Aby podłączyć Nikkora do Canona, należy zaopatrzyć się w odpowiedni adapter (na Allegro od 80 zł). Przysłonę w obiektywie Nikona regulujemy ręcznie za pomocą pierścienia. Parametry Canona ustawiamy pokrętłem w aparacie. Szkła różnią się też pierścieniem ostrości, który przy Canonie kręci się w kółko, pomimo że ostrość dawno osiągnęła punkt końcowy, co w Nikkorze jest niemożliwe, ze względu na ograniczniki.

Poza tym regulacja ta odbywa się w przewnych kierunkach. Ustawiając obiektywy obok siebie, od razu zauważymy, że dzielą je dziesiątki lat (Nikon sprzedawał takie obiektywy w latach 1973–74). Canon jest zdecydowanie cięższy, ale Nikkor masywniejszy. Więcej szans na przeżycie upadku daję właśnie jemu.
Zobacz również: Canon 7D Mark II - test
Canon 50mm f/1.2L USM vs Nikkor 50mm f/1.4 from Film Cyfrowy on Vimeo.

Pierwsze ujęcia testowe pokazały, że Canon jest jaśniejszy i ma odrobinę mniejszy zakres ostrości. Widać to szczególnie na zabawkowym samochodzie oraz w ujęciu z głową koguta. Tutaj zresztą jakby w ogóle był mniej ostry. W ujęciu ze statuetką z Nowojorskiego Festiwalu Filmowego Nikkor jest mniej kontrastowy.
Na ulicy, w ciągu dnia oraz kadrze z blokiem, przy przysłonie f/16, nie widzę różnic. Są one wyraźniejsze w nocnych scenach. Światła w bloku, w obiektywie Nikkora, są rozhalowane a obraz generalnie mniej ostry. Canon radzi sobie świetnie w takich warunkach.
Natomiast pierścień ostrości chodzi w nim dosyć szybko, a nikkorowskim szkłem trzeba trochę pokręcić, żeby uzyskać bokeh ze świateł. Dzięki temu ustawienie ostrości może być precyzyjniejsze. Natomiast kółka rozmycia światła uzyskamy zdecydowanie większe w Canonie. Są one kanciaste w porównaniu z okrągłymi w Nikkorze.
Filmowanie lustrzankami – jaki obiektyw wybrać? [poradnik]

Stary Nikkor spisał się nieźle. Po Canonie spodziewałem się więcej. Słyszałem wcześniej kilka opinii na temat wersji f/1.2, że jest jednym z najsłabszych i niezbyt ostrych canonowskich obiektywów. Jednak biorąc pod uwagę cenę, przewaga na Nikkorem powinna być zdecydowanie większa.
Jakie inne obiektywy chcielibyście, abyśmy przetestowali?
__________
Tomasz Wolski — absolwent Mistrzowskiej Szkoły Reżyserii Filmowej Andrzeja Wajdy w Warszawie. Utalentowany polski reżyser młodego pokolenia. Autor nagradzanych w Polsce i za granicą filmów dokumentalnych: "Cisza", "Klinika", "Złota rybka", "Aktorzy", "Szczęściarze", "H2O", "Pomału". Aktualnie pracuje nad dwoma pełnometrażowymi filmami dokumentalnymi, w których zamiast kamery używa aparatu fotograficznego. Autor blogu filmcyfrowy.blogspot.com, na którym publikuje recenzje, prezentacje i testy akcesoriów DSLR oraz newsy ze świata kamer i aparatów. Gościnnie jest także blogerem Fotoblogii i ekspertem, który pokaże Wam krok po korku, jak zająć się nagrywaniem filmów lustrzankami cyfrowymi. Więcej informacji o Tomaszu Wolskim znajdziecie na jego stronie www.tomaszwolski.com.
__________
Źródło: Film Cyfrowy


Polecane przez autora:
- Lumix GH2 złapany w Sieci [wideo]
- Panasonic Lumix GH2 - pierwsze wrażenia okiem filmowca
- Flycam Nano - testy taniej stabilizacji do lustrzanek filmowych [wideo]
Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy
Pokaż wszystkie komentarze