Kreatywny przekręt: 6 fotografów, 1 model - zobacz zaskakujący rezultat sesji

Kreatywny przekręt: 6 fotografów, 1 model - zobacz zaskakujący rezultat sesji

Kreatywny przekręt: 6 fotografów, 1 model - zobacz zaskakujący rezultat sesji
Źródło zdjęć: © Źródło: youtube.com
Marcin Watemborski
07.03.2017 15:22, aktualizacja: 26.07.2022 18:36

Wyobraźcie sobie sytuację – dostajecie zlecenie na sfotografowanie konkretnej osoby, dostajecie informację, kim jest, co robi. Podobne zadanie zostaje powierzone kilku innym fotografom. Na końcu musicie skonfrontować efekty Waszej pracy. Zobaczcie, jak różne spojrzenia na jedną osobę mogą wpłynąć na efekt końcowy.

Canon przeprowadził eksperyment dotyczący sposobu postrzegania portretowanej osoby. Poproszono sześciu fotografów, by sfotografowali jednego modela o imieniu Michael. Był też haczyk – każdy z portrecistów usłyszał inną historię swojego bohatera.

Mężczyzna odgrywał rolę milionera, kogoś, kto uratował innym życie, byłego więźnia, wędkarza, medium oraz alkoholika wracającego do zdrowia. W każdym przypadku model był ubrany dokładnie w ten sam sposób oraz nie miał ze sobą żadnych rekwizytów.

Obraz
© Wędkarz / © Canon Australia / [www.canon.com.au](https://www.canon.com.au/)

Pierwsza historia dotyczy wędkarza – mężczyzna siedzi uśmiechnięty w wygodnym fotelu. Na jego twarzy widać radość, a miękkie światło z okna podkreśla jego pogodę ducha. Wędkarstwo kojarzy się z formą odpoczynku, gdzie można oczyścić umysł od trapiących problemów. Fotograf ujął sedno sprawy w bardzo przystępny sposób.

Obraz
© Bohater / © Canon Australia / [www.canon.com.au](https://www.canon.com.au/)

Kolejny scenariusz dotyczył bohatera, który uratował komuś innemu życie. Na portrecie widać szeroko uśmiechniętego, rozpromienionego Michaela. Portrecista posadził go niedaleko okna. Widać, że zdjęcie zostało wykonane spontanicznie podczas rozmowy – możliwe, że model opowiadał wtedy historię swojego wyimaginowanego życia. Styl pracy fotografa podczas sesji portretowej jest bardzo ważny – dobry artysta wprowadzi przyjazną atmosferę na tyle, by model mógł się czuć swobodnie.

Obraz
© Były więzień / © Canon Australia / [www.canon.com.au](https://www.canon.com.au/)

Trzecie zdjęcie z serii jest bardzo groteskowe – przedstawia twardego mężczyznę, jego napięta twarz kryje się w cieniu. Jest to wizja fotografa, który usłyszał historię byłego więźnia. Zastanawiające jest podejście artysty do tematu – dlaczego pokazuje osobę, która odpokutowała swój wyrok w tak mroczny sposób?

Obraz
© Zdrowiejący alkoholik / © Canon Australia / [www.canon.com.au](https://www.canon.com.au/)

Zdjęcie, którego bohaterem jest zdrowiejący alkoholik, budzi bardzo mieszane uczucia – w centralnej kompozycji widać mężczyznę siedzącego na skrzyni, otoczonego przez prawie puste studio. Opuszczone barki wskazują na rozluźnienie mięśni, lecz na twarzy maluje się smutek. Przy prawej nodze modela widać fragment plastikowej butelki. Fotograf podszedł do tematu ze współczuciem, lecz nie do końca go zrozumiał – na zdjęciu nie widać osoby, która cieszy się z tego, że wygrywa walkę z nałogiem. Dominuje smutne pożegnanie.

Obraz
© Milioner / © Canon Australia / [www.canon.com.au](https://www.canon.com.au/)

Następny portret pokazuje kreację milionera, który zawdzięcza swój sukces w głównej mierze samemu sobie. Spokojna twarz, delikatny uśmiech i rozpromienione oczy wskazują na poczucie szczęścia i spełnienia. Fotograf skoncentrował głębię ostrości wyłącznie na twarzy modela, chcąc podkreślić jego charakter. Zdjęcie ma bardzo przyjazny charakter.

Obraz
© Medium / © Canon Australia / [www.canon.com.au](http:http://www.canon.com.au/)

Kreacja medium na wstępie powoduje mieszane odczucia. Ten portret nie koncentruje się tylko na modelu – wydaje się on raczej być dodatkiem do całej sceny. Za Michaelem widać odrapane z farby stare deski, a po jego prawej stronie stoi puste, również odrapane krzesło. Sam model siedzi na nowym, zielonym, miękkim fotelu – jest bardzo spokojny i schludnie ubrany. Rozpięta koszula i mankiety świadczą o chęci odpoczynku, pozbycia się napięcia.

Wyreżyserowany kadr osadza bohatera jakby w szklanej bańce, która izoluje go od wpływów otaczającego świata.

Jak widzicie, historia, która zostanie Wam przedstawiona przed sesją, ma ogromny wpływ na efekt końcowy. Ważne jest, by nie bać się rozmawiać z portretowaną osobą – ułatwi to odpowiednie przedstawienie tematu i na pewno wpłynie na wytworzenie komfortowej atmosfery podczas pracy.

Diane Arbus:

A photograph is a secret about a secret. The more it tells you the less you know.

Na dobrym zdjęciu portrecista powinien przez obraz oddać faktyczny charakter osoby, którą fotografuje, nie urojoną kreację.

Źródło artykułu:WP Fotoblogia
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)