Zeiss Batis 25 mm f/2 - legendarna jakość w nowoczesnym wydaniu [recenzja]

Zeiss Batis to nowa seria obiektywów niemieckiego producenta przeznaczona do systemu Sony A7. Czy legendarna jakość rzeczywiście znalazła miejsce w nowych konstrukcjach?

Ten artykuł ma 6 stron:


Zeiss znany jest przede wszystkim z manualnych konstrukcji — serie Milvus, Otus czy Loxia nie mają silnika AF. Jedynie seria Touit i Batis, a także szkła Sony, produkowane przy współpracy z Zeissem, mają układy AF.

Ogniskowa 25 mm nie jest zbyt popularna, częściej znajdziemy obiektywy 24 lub 28 mm - tak czy inaczej to klasyczny szeroki kąt, na dodatek jasny — f/2.0. W kwestii konkurentów — obiektywy o podobnej ogniskowej i jasności znajdziemy w większości systemów, natomiast Sony oferuje również obiektyw FE 28 mm f/2, czyli nieznacznie dłuższy, ale o tej samej jasności. Do systemów Canona i Nikona znajdziemy takie konstrukcje jak 24 mm f/1.4, 24 mm f/1.8 w systemie Nikona, czy 28 mm f/1.8 i 24 mm f/2.8 w systemie Canona. Rozwiązań, jak widać, jest całkiem sporo.

Zeiss Batis 85 mm f/1.8 — test portretówki do Sony A7

Zeiss Batis 85 mm f/1.8 to drugi, testowany przez nas model dedykowany do aparatów Sony. Czy nowa seria jest tak dobra, jak przystało na legendę Zeissa?

Specyfikacja, budowa i jakość wykonania

Obiektyw ma bardzo charakterystyczną, niesamowicie prostą obudowę, wykonaną w całości z metalu. Po wyjęciu z eleganckiego pudełka od razu wiemy, że mamy do czynienia z produktem najwyższej jakości. Wykonanie stoi na najwyższym poziomie — konstrukcja jest niezwykle zwarta, świetnie spasowana i sprawia wrażenie bardzo wytrzymałej. Korpus obiektywu został oczywiście uszczelniony. Z mojego punktu widzenia było to bardzo ważne — testy prowadziłem w Dubaju, gdzie pył dosłownie wisi w powietrzu i wszędzie się osadza.

Na obudowie nie znajdziemy żadnych przełączników — wszystkimi funkcjami sterujemy z poziomu aparatu lub poprzez odpowiednie ruchy pierścieniem ostrości. Sam pierścień chodzi z bardzo dużą precyzją i należytym oporem. Wykonany jest z przyjemnej w dotyku gumy, do której mam jedno zastrzeżenie — przyczepiają się do niej paproszki i jest dość trudna do wyczyszczenia. Niemniej jednak komfort używania pierścienia jest naprawdę duży.

Nie sposób nie zwrócić również uwagi na podziałkę ostrości, a konkretnie wyświetlacz wykonany w technologii OLED, który zastąpił analogową podziałkę. Podczas wykorzystania manualnego ostrzenia, na wyświetlaczu, wyświetlana jest odległość, na której obiektyw ustawił ostrość, a także głębia ostrości — obiektyw wskazuje, ile cm/m przed i za obiektem znajduje się obszar ostrości. Co ważne — wskazania ulegają zmianie podczas zmiany przysłony. To rozwiązanie zdecydowanie przypadło mi do gustu — jest znacznie bardziej czytelne, niż analogowe podziałki. Duży plus!

Obiektyw waży 335 gramów, co sprawia naprawdę solidne wrażenie. Konstrukcja obiektywu składa się z dziesięciu soczewek w 8 grupach, co ma zapewnić dobre wyniki optyczne. To sprawdziłem w dalszej części recenzji. Przysłona pracuje w zakresie f/2–22, więc przy bliższych kadrach bez problemu uzyskamy ładne rozmycie tła.

W eleganckim, białym pudełku, wyłożonym niebieską gąbką, znajdziemy obiektyw, dwa dekielki, osłonę przeciwsłoneczną. Sugerowana cena detaliczna to 5449 zł. Więcej informacji technicznych znajdziecie w tabeli poniżej.

Zeiss Batis 25 mm f/2
Ogniskowa 25 mm
Konstrukcja 10 elementów w 8 grupach
Max. wartość przysłony f/2
Min. wartość przysłony f/22
Kąt widzenia 82°
Średnica filtra 67 mm
Dystans minimalny 18 cm
Maksymalne powiększenie 1:5.2
Stabilizacja brak
Wymiary (śr. x dł.) 81 x 78
Waga 335 gramów

 

Kontynuuj czytanie na kolejnych stronach:

Zobacz więcej artykułów z serii: Testy obiektywów

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Testy:

Kilka miesięcy z Samsungiem Galaxy NX. Nowy "klasyk" ze smartfonem za plecami Sony HX90 - garść zdjęć przykładowych z Dubaju Canon EOS M10 - zdjęcia przykładowe i pierwsze wrażenia Tamron SP 35mm f/1.8 Di VC USD - nowy konkurent na mocnym rynku [recenzja] Sony a6000 jako aparat do reportażu ulicznego Leica SL - pierwsze wrażenia, zdjęcia przykładowe i porównanie z Sony A7 II Jasność, widzę jasność! – Sigma 24-35/2 [test] Trzydziestka piątka kontra trzydziestka piątka czyli Sony A7 + Sony Zeiss Sonnar T* FE 35 mm f/2,8 ZA i Canon FD 35 mm f/2,8 Joby Gorillapod SLR-Zoom czyli małpa trzymająca lustrzankę z zoomem Samyang 21 mm f/1.4 ED AS UMC - manualna, jasna szeroka stałka w dobrej cenie [recenzja] Lowepro DryZone BP 40L - wodoodporny plecak [recenzja] Asus ZenBook Pro UX501 jako narzędzie pracy na Fotoblogia.pl [recenzja] WD My Cloud EX2100 8 TB - domowa chmura dla wymagających fotografów [test] Fujifilm Instax mini 70 - pierwsze wrażenia z premiery Wacom Intuos Photo S - amatorski tablet zdefiniowany na nowo [test] Sony Zeiss Vario-Tessar T* FE 16-35mm f/4 ZA OSS - zdjęcia przykładowe Skórzane paski fotograficzne Eupidere – elegancki i praktyczny dodatek do bezlusterkowców [recenzja] Miękki spust migawki, czyli mała rzecz a cieszy Tanie drukowanie zdjęć z Epson L800 - wrażenia z użytkowania Superzoom wagi ciężkiej, czyli Sony FE 24-240 mm f/3,5-6,3 [test] Lowepro Photo Sport BP 300 AW II - plecak fotograficzny dla aktywnych [recenzja] Canon EF 50 mm f/1.8 STM - niedroga przepustka do poważnej fotografii [recenzja] Tamron SP 45 mm f/1.8 Di VC USD - jasna, stabilizowana portretówka premium [recenzja] Asus ZenBook Pro UX501 - jak sprawdził się w pracy fotografa?

Popularne w tym tygodniu:

Feiyu Tech A2000 - wideotest nowego gimbala z dalekiego wschodu