"Ta chwila może istnieć tylko na fotografii" - Lois Greenfield opowiada o fotografowaniu tancerzy Haselbladem z lat 80.

Dla amerykańskiej fotografki Lois Greenfield fotografowanie tańca od zawsze było czymś więcej, niż tylko ujmowaniem człowieka w ruchu. Zobaczcie piękno, które w nim tkwi.

- Jestem na misji, którą jest uchwycenie idealnej chwili, w której ruch tancerza, jego mimika i gesty zjednują się z narracją tworząc dotykający duszy scenariusz - mówi dla Fotoblogii Lois Greenfield. - Sedno tkwi w tym, by nie dać odbiorcy jasnego odbioru o tym, co się dzieje, lecz ukazać mu tajemnicę tej konkretnej sekundy.
© Lois Greenfield / www.loisgreenfield.com

- Jestem na misji, którą jest uchwycenie idealnej chwili, w której ruch tancerza, jego mimika i gesty zjednują się z narracją tworząc dotykający duszy scenariusz - mówi dla Fotoblogii Lois Greenfield. - Sedno tkwi w tym, by nie dać odbiorcy jasnego odbioru o tym, co się dzieje, lecz ukazać mu tajemnicę tej konkretnej sekundy.

Greenfield pracuje prawie wyłącznie w studiu, gdzie może mieć pełną kontrolę nad otoczeniem. Zamiast określać konkretne ruchy, które mają być zamknięte w kadrach – Lois woli nawiązać płynącą współpracę, w której tancerz tworzy unikatowe, ryzykowne i niepowtarzalne ruchy mogące trwać jedynie jako fotografia.
© Lois Greenfield / www.loisgreenfield.com

Greenfield pracuje prawie wyłącznie w studiu, gdzie może mieć pełną kontrolę nad otoczeniem. Zamiast określać konkretne ruchy, które mają być zamknięte w kadrach – Lois woli nawiązać płynącą współpracę, w której tancerz tworzy unikatowe, ryzykowne i niepowtarzalne ruchy mogące trwać jedynie jako fotografia.

Używam tego samego Hasselblada, którego używałam w latach 80. Nie ma auto-focusa ani funkcji śledzenia obiektu - mówi Lois. – Wszyscy zakładają, że strzelam zdjęcia seriami i wybieram to najlepsze, ale tak nie jest. Mogę naświetlać tylko jedną klatkę naraz, ale to działa.
© Lois Greenfield / www.loisgreenfield.com

Używam tego samego Hasselblada, którego używałam w latach 80. Nie ma auto-focusa ani funkcji śledzenia obiektu - mówi Lois. – Wszyscy zakładają, że strzelam zdjęcia seriami i wybieram to najlepsze, ale tak nie jest. Mogę naświetlać tylko jedną klatkę naraz, ale to działa.

Według Greenfield spontaniczne tworzenie obrazów jest ogromną zaletą bycia artystą. Nagły impuls, proces twórczy, działanie – to to, co kocha. Sama fotografka mówi, że oczywiście warto mieć początkowy punkt zaczepienia, ale powinien on być formą otwartą - „Co gdybyśmy...”, „Spróbujmy...”, „A co jeśli...”. Według niej nie ma sensu określania sztywnych ram koncepcji, ponieważ to ogranicza umysł i twórczość.
© Lois Greenfield / www.loisgreenfield.com

Według Greenfield spontaniczne tworzenie obrazów jest ogromną zaletą bycia artystą. Nagły impuls, proces twórczy, działanie – to to, co kocha. Sama fotografka mówi, że oczywiście warto mieć początkowy punkt zaczepienia, ale powinien on być formą otwartą - „Co gdybyśmy...”, „Spróbujmy...”, „A co jeśli...”. Według niej nie ma sensu określania sztywnych ram koncepcji, ponieważ to ogranicza umysł i twórczość.

Wszystkie zdjęcia autorstwa Lois są prawie surowe – nigdy nie są poddawane cyfrowej postprodukcji. Fotografka mówi, że „te obrazu mogą wyglądać surrealistycznie, ponieważ są poza ludzką percepcją. To nie są chwile, które każdy z nas widzi na co dzień. Mogą istnieć jedynie jako fotografia, co czyni je magicznymi, wyjątkowymi.”
© Lois Greenfield / www.loisgreenfield.com

Wszystkie zdjęcia autorstwa Lois są prawie surowe – nigdy nie są poddawane cyfrowej postprodukcji. Fotografka mówi, że „te obrazu mogą wyglądać surrealistycznie, ponieważ są poza ludzką percepcją. To nie są chwile, które każdy z nas widzi na co dzień. Mogą istnieć jedynie jako fotografia, co czyni je magicznymi, wyjątkowymi.”

Zwieńczeniem projektu Lois Greenfield jest album „Moving Still”, który zawiera ponad 150 zdjęć uchwyconych przez artystkę w przeciągu ostatnich 20 lat.
© Lois Greenfield / www.loisgreenfield.com

Zwieńczeniem projektu Lois Greenfield jest album „Moving Still”, który zawiera ponad 150 zdjęć uchwyconych przez artystkę w przeciągu ostatnich 20 lat.

Zdjęcia wykorzystane za zgodą autorki.
© Lois Greenfield / www.loisgreenfield.com

Zdjęcia wykorzystane za zgodą autorki.

© Lois Greenfield / www.loisgreenfield.com
© Lois Greenfield / www.loisgreenfield.com
© Lois Greenfield / www.loisgreenfield.com
© Lois Greenfield / www.loisgreenfield.com
© Lois Greenfield / www.loisgreenfield.com
© Lois Greenfield / www.loisgreenfield.com
Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Inspiracje:

Królewski retusz z Krakowa Najbardziej absurdalne prawa w USA zostały sfotografowane Współczesna, pompatyczna architektura na terenie byłego ZSRR Kreatywny przekręt: 6 fotografów, 1 model - zobacz zaskakujący rezultat sesji Uroczy dziecięcy świat w oczach Iwony Podlasińskiej Portrety twardzieli z największego, nowozelandzkiego gangu Mroźny reportaż z najzimniejszego miejsca na świecie, gdzie temperatura sięga -71.2 C Portret telefonem? Dlaczego nie! – prezentujemy fragment projektu „i like my i” Łukasza Gawrońskiego „Gdy wracam na szlak czuję jak cofam się do lat dzieciństwa” - bajkowe Tatry na fotografiach Jana Danka „Souvenir d’un Futur” - tajemnicze oblicze blokowisk Paryż, jakich nie znaliście Abstrakcyjna przestrzeń miejska Bejrutu Zobacz, jak połączyć sztukę kamuflażu i fotografię Odbicia Nowego Jorku w fotografiach Francoisa Van Bastelaera Klasyczne portrety w twórczości Maćka Leśniaka Seria „World of Photography” z 1985 roku dostępna na YouTube Zobaczcie jak odpoczywają owoce podczas upalnych dni w Madrycie Znamy zwycięzców Black & White Spider Awards. Marek Lapis wielokrotnie wyróżniony Pełne ekspresji psie portrety autorstwa Anne Geier Nicholas Chorier i jego fotograficzny świat z poziomu latawca Dave Sandford tworzy górskie krajobrazy z fal w projekcie „Liquid Mountains" Na to jedno niesamowite ujęcie fotograf czekał 6 lat i wykonał 720 tys. prób Jonny Armstrong fotografuje zwierzęta, kiedy najmniej się tego spodziewają Sesja portretowa na tle burz i tornada? Benjamin Von Wong zrobił to bez problemu Sztuka surferska - zobacz podwójne ekspozycje Aarona Checkwooda

Popularne w tym tygodniu:

Potraficie dostrzec coś wyjątkowego w portretach autorstwa Yigala Ozeriego? Drzewa przewrócone przez orkan. Stworzyły fantastyczną kompozycję do zdjęcia Kiedyś i dziś – mężczyzna wkleił dorosłego siebie na zdjęcia z dzieciństwa. Wyszło świetnie! Magiczne, poetyckie portrety na gorącej Kubie to specjalność Gillian Hyland Magia dobrego zdjęcia tkwi w oczach, zwłaszcza jak jest ich kilka par. Ireneusz "Irass" Walędzik opowiada o swoich bliskich spotkaniach z przyrodą Zdjęcie z lądowania na Księżycu to prawda czy wielka mistyfikacja? 65-letnia kobieta odtwarza znane obrazy w fantastyczny sposób Usunął ze zdjęcia dźwig, którego nikt nie chciał wymazać. Zobacz jak retuszował obraz krok po kroku Pogodna, kolorowa wiosna 1937 roku w Berlinie. Ulice pełne swastyk, żołnierzy i... spokoju Współczesna para nomadów podróżuje po świecie i ujmuje to w piękny sposób. Mieliśmy okazję zamienić z nimi kilka słów Roni Landa sfotografowała interesującą martwą naturę, zrobioną z... mięsa?! Evija Laivina fotografuje ludzi z dziwnymi ”gadżetami upiększającymi” z eBaya