Zeiss ExoLens Mutar - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe

Zeiss podczas targów CES 2016 zaprezentował obiektywy przeznaczone do iPhone'ów. Mieliśmy chwilę, żeby przyjrzeć się im bliżej.

Obiektywy Zeiss Mutar zostały wystawione na stoisku firmy Fellowers. Firma oferuje 2 konwertery — Mutar 0.6x Asph. T* oraz 2.0x Asph T*. Pierwszy oferuje powiększenie x0.6, co daje ekwiwalent ogniskowej 18 mm, drugi — x2, przy powiększeniu 58 mm.

Kiedy dowiedziałem się o tym produkcie, spodziewałem się prostych nakładek, które możemy kupić w supermarketach. Nic bardziej mylnego. Konwertery z wyglądu przypominają miniatury serii Batis i co najważniejsze — nie odbiegają od nich wykonaniem. Korpus wykonany jest z solidnego metalu, a w środku znajdują się grube, szklane zespoły soczewek. Do tego Mutary są dość ciężkie, ale po włożeniu smartfona w odpowiedni adapter, ergonomia stoi na wysokim poziomie. Warto jednak wspomnieć, że nawet folia na wyświetlaczu powoduje, że iPhone wchodzi w adapter ze sporym oporem. Chcąc używać konwerterów na co dzień, raczej trzeba trzymać telefon w adapterze i jedynie dokręcać do niego konwertery.

Układ optyczny konwertera szerokokątnego

W prezentowanych produktach zastosowano zaawansowane układy optyczne — w szerokim kącie 4 elementy w 4 grupach, natomiast w tele — 5 elementów w 3 grupach. Mimo wszystko nieco obawiałem się o jakość obrazu, ale po zrobieniu zdjęć przykładowych, widać że konwertery nie wpływają negatywnie na jakość zdjęć. Piszę to w oparciu o szeroki kąt, ponieważ tele było jeszcze wersją przedprodukcyjną i nie mieliśmy możliwości zrobienia zdjęć przykładowych. Adapter dość dobrze pracuje pod światło, a także bardzo dobrze koryguje dystorsję i aberrację chromatyczną.

Cieszy, że Zeiss słynący z obiektywów świetnej jakości wyszedł naprzeciw posiadaczom iPhone'ów, ale nie zrezygnował z najwyższej jakości wykonania i obrazowania. Zestaw dwóch obiektywów został wyceniony na 299 dolarów, co wydaje się przyzwoicie skalkulowaną ceną jak za tak wysoką jakość.

Zobacz również: Jak korygować wady obiektywu w Adobe Lightroom?

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Testy:

Test Sony Xperia Z5 - sprawdzamy możliwości fotograficzne flagowca Test obiektywu Nikkor AF-S 85mm f/1.8G Sony Action Cam HDR-AS50 - pierwsze wrażenia o nowej kamerze sportowej Pentax-D FA 24-70 mm f/2.8 ED SDM WR - pierwsze wrażenia i przykładowe zdjęcia z nowego obiektywu Nikon D5 - pierwsze wrażenia z premiery Nikon D500 - pierwsze wrażenia z Las Vegas Leica 100-400 mm f/4.0-6.3 - kompaktowy superteleobiektyw do systemu Mikro 4/3 w naszych rękach Panasonic Lumix TZ100 i TZ80 - nowe, kieszonkowe kompakty klasy premium w naszych rękach Kilka miesięcy z Samsungiem Galaxy NX. Nowy "klasyk" ze smartfonem za plecami Canon EOS M10 - test poręcznej kostki dla początkujących fotografów Nowy wzorzec standardowego zooma? Test Nikkora 24-70 mm f/2.8E ED VR Thule Covert DSLR - plecak miejski z pięknym wzornictwem [recenzja] Vanguard Xcenior 36 – studio fotograficzne w jednej torbie Wpadł mi w ręce Zeiss, czyli teścik Distagona FE 35/1,4 Sony RX100 IV w podróży - pełny test slow-motion, filmów 4K i zdjęć z Izraela Sigma 20 mm f/1.4 ART - bardzo jasny, bardzo szeroki i bardzo dobry [recenzja] Panasonic Lumix FZ300 - test aparatu z ogniskową 600 mm, światłem f/2.8 i filmami 4K Sony A7S II - test pogromcy szumów Jeden dzień w Budapeszcie z obiektywem Tamron SP 35 mm f/1.8 Di VC USD [recenzja] Sigma 20 mm F1.4 DG HSM - zdjęcia przykładowe Zeiss Batis 25 mm f/2 - legendarna jakość w nowoczesnym wydaniu [recenzja] Sony HX90 - garść zdjęć przykładowych z Dubaju Canon EOS M10 - zdjęcia przykładowe i pierwsze wrażenia Tamron SP 35mm f/1.8 Di VC USD - nowy konkurent na mocnym rynku [recenzja]

Popularne w tym tygodniu:

Olympus M. Zuiko Digital 45 mm f/1.2 PRO - moje pierwsze zdjęcia przykładowe + wideo Quadralite A1 - recenzja małej lampy o dużych możliwościach Sprawdziłem MeFoto Backpacker - tani, lekki i praktyczny statyw dla podróżników