Laurent Baheux ujął charakter Afryki w czarno-białych portretach zwierząt

Portrety niezbadanej Afryki nie muszą być jedynie zdjęciami plemion zamieszkującymi ten obszar. Fotograf Laurent Baheux pokazuje w estetycznej czarnobieli, jak wygląda ten dziki kontynent opanowany przez piękne zwierzęta.

Ten artykuł ma 3 strony:

Marcin Watemborski: Jak długo fotografujesz i jak zaczęła się Twoja kariera?

Laurent Baheux: W pełni profesjonalnym fotografem zostałem w 1998 roku, kiedy dołączyłem do jednej z głównych sportowych agencji prasowych w Paryżu. Zapotrzebowanie na dobrych fotografów w tamtym czasie było ogromne, ze względu na Puchar Świata, który zdobyła Francja. 

Fotografia sportowa jest bardzo intensywna i wymagająca, ale to również piękna nauka. Kiedy w 2002 zacząłem fotografować afrykańską dziką naturę, nie miałem określonego celu. Pojechałem tam bez żadnej niezdrowej presji ani zlecenia. Po prostu dla własnej przyjemności. Rozpocząłem wtedy osobisty czarno-biały projekt o tym nieokiełznanym życiu.
© Laurent Baheux / laurentbaheux.com

Marcin Watemborski: Jak długo fotografujesz i jak zaczęła się Twoja kariera?

Laurent Baheux: W pełni profesjonalnym fotografem zostałem w 1998 roku, kiedy dołączyłem do jednej z głównych sportowych agencji prasowych w Paryżu. Zapotrzebowanie na dobrych fotografów w tamtym czasie było ogromne, ze względu na Puchar Świata, który zdobyła Francja.

Fotografia sportowa jest bardzo intensywna i wymagająca, ale to również piękna nauka. Kiedy w 2002 zacząłem fotografować afrykańską dziką naturę, nie miałem określonego celu. Pojechałem tam bez żadnej niezdrowej presji ani zlecenia. Po prostu dla własnej przyjemności. Rozpocząłem wtedy osobisty czarno-biały projekt o tym nieokiełznanym życiu.

Potrzebowałeś odskoczni od pracy fotoreportera?

Tak, to było totalnym przeciwieństwem życia jako reporter. Wyprawa do Afryki była niemalże koniecznym lekarstwem na cywilizowane życie, na które jestem uczulony. 

Pięć lat później, podczas mojej pierwszej wystawy fotograficznej, zobaczyłem w spojrzeniach publiczności coś, czego nigdy wcześniej nie widziałem – ludzie byli poruszeni, odkrywali osobowość tych zwierząt, podobnie jak emocje.
© Laurent Baheux / laurentbaheux.com

Potrzebowałeś odskoczni od pracy fotoreportera?

Tak, to było totalnym przeciwieństwem życia jako reporter. Wyprawa do Afryki była niemalże koniecznym lekarstwem na cywilizowane życie, na które jestem uczulony.

Pięć lat później, podczas mojej pierwszej wystawy fotograficznej, zobaczyłem w spojrzeniach publiczności coś, czego nigdy wcześniej nie widziałem – ludzie byli poruszeni, odkrywali osobowość tych zwierząt, podobnie jak emocje.

Jeśli już mówisz o emocjach -  czego szukasz w zwierzętach?

Nie ma dla mnie różnicy między ludźmi, a zwierzętami. Kiedy robię zdjęcie lwu albo żyrafie, mam to samo odejście, które mam do ludzi. Staram się ująć unikatową osobowość i wyraz emocjonalny zwierzęcia, podobnie jak ich siłę oraz wolność. 

Łapię na zdjęciach mimikę oraz postawy – pozwalam widzowi interpretować moje prace w sposób, w jaki chce. Moje zdjęcia nie są określone przez pryzmat stylu dokumentalnego. Ich charakter pochodzi z wnętrza mnie, z instynktu. To trochę jak zapisywanie przypadkowych spotkań.
© Laurent Baheux / laurentbaheux.com

Jeśli już mówisz o emocjach - czego szukasz w zwierzętach?

Nie ma dla mnie różnicy między ludźmi, a zwierzętami. Kiedy robię zdjęcie lwu albo żyrafie, mam to samo odejście, które mam do ludzi. Staram się ująć unikatową osobowość i wyraz emocjonalny zwierzęcia, podobnie jak ich siłę oraz wolność.

Łapię na zdjęciach mimikę oraz postawy – pozwalam widzowi interpretować moje prace w sposób, w jaki chce. Moje zdjęcia nie są określone przez pryzmat stylu dokumentalnego. Ich charakter pochodzi z wnętrza mnie, z instynktu. To trochę jak zapisywanie przypadkowych spotkań.

A co Ty czujesz podczas fotografowania?

Czuję wiele emocji. Jednoczę się z dzikimi zwierzętami coraz bardziej. Jestem wtedy absolutnie odcięty od cywilizowanego życia. Być może te uczucia to jakiegoś rodzaju koncentracja, pewność siebie, a może po prostu spokój ducha i ciała.
© Laurent Baheux / laurentbaheux.com

A co Ty czujesz podczas fotografowania?

Czuję wiele emocji. Jednoczę się z dzikimi zwierzętami coraz bardziej. Jestem wtedy absolutnie odcięty od cywilizowanego życia. Być może te uczucia to jakiegoś rodzaju koncentracja, pewność siebie, a może po prostu spokój ducha i ciała.

Jakie jest Twoje największe marzenie odnośnie fotografowania dzikiej natury?

Moim największym marzeniem jest eksplorowanie niezbadanych terenów, gdzie kwitnie dzikie życie, a zwierzęta mogą być sobą – mogą być w pełni swobodne.
© Laurent Baheux / laurentbaheux.com

Jakie jest Twoje największe marzenie odnośnie fotografowania dzikiej natury?

Moim największym marzeniem jest eksplorowanie niezbadanych terenów, gdzie kwitnie dzikie życie, a zwierzęta mogą być sobą – mogą być w pełni swobodne.

Zdjęcia wykorzystane za zgodą autora.
© Laurent Baheux / laurentbaheux.com

Zdjęcia wykorzystane za zgodą autora.

Zobacz również: Polska z drona jest nie do poznania

© Laurent Baheux / laurentbaheux.com
© Laurent Baheux / laurentbaheux.com
© Laurent Baheux / laurentbaheux.com
© Laurent Baheux / laurentbaheux.com

Kontynuuj czytanie na kolejnych stronach:

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł ma 1 komentarz

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Inspiracje:

Fotografia mody i ochrona środowiska, czyli afrykańskie portrety modelek ubranych w śmieci Królewski retusz z Krakowa Najbardziej absurdalne prawa w USA zostały sfotografowane Współczesna, pompatyczna architektura na terenie byłego ZSRR Surrealistyczne autoportrety Flory Borsi, czyli zwierzęcy zew i kobieca delikatność w jednym Dziewczyna Mikaela wciąż ucieka przed aparatem, ale mimo to wygląda świetnie Turecka incepcja Aydina Büyüktasa Kreatywny przekręt: 6 fotografów, 1 model - zobacz zaskakujący rezultat sesji Uroczy dziecięcy świat w oczach Iwony Podlasińskiej Portrety twardzieli z największego, nowozelandzkiego gangu Mroźny reportaż z najzimniejszego miejsca na świecie, gdzie temperatura sięga -71.2 C Portret telefonem? Dlaczego nie! – prezentujemy fragment projektu „i like my i” Łukasza Gawrońskiego „Choć na moich fotografiach nie ma człowieka, to są one o człowieku" - minimalizm Lili Len Art of Invi, czyli koszmar i groteskowy horror w opowieściach Joanny Jankowskiej "Fotografia to oddanie balansu między próbą zrozumienia, a tym, żeby sobie po prostu być" - mówi dokumentalista Jan Cieślikiewicz Jahrhundertmensch, czyli piękne portrety stulatków Inspiracje dokumentalne #12 Jey Wild fotografuje supersamochody na ulicach Wrocławia, Londynu i Paryża Znamy zwycięzców konkursu International Garden Photographer of the Year 2016 Romantyczne zdjęcia mistrzów fotografii Fotograf rozstawił pułapki fotograficzne na dzikie zwierzęta. Efekt jest niesamowity Najlepszy film o fotografii Aleksey Myakishev szuka czegoś „więcej” w rosyjskiej wsi Skandynawski minimalizm i samotność w pracach Weroniki Izdebskiej

Popularne w tym tygodniu:

Najzabawniejsze zdjęcia finalistów The Comedy Wildlife Photography Awards 2017 Mały słoń w płomieniach. Zdjęcie, które łamie serca, wygrało w konkursie Sanctuary Wildlife Photography Awards 2017 Prawda o tym, jak powstają piękne zdjęcia. Fotograf zdradza swoje sekrety Poznaj najnowsze zgłoszone zdjęcia w konkursie Nat Geo Nature Photographer of the Year 2017 Genialne zdjęcia krajobrazowe na Instagramie 18-letniego fotografa Michał Ostrowski: "Mieszkając w górach zapragnąłem zachować choć część tego co widzę nie tylko w pamięci" Michał Janiszewski pokazuje piękno polskich gór w swoim najnowszym filmie poklatkowym 4K Cyberpunk i film noir spotykają się w wizji Londynu autorstwa Edo Zollo Richard Sandler przez 30 lat dokumentował prawdziwego ducha Nowego Jorku Fotograf stopił aparat w swoim dronie po tym, jak próbował zrobić zdjęcia gorącej lawy z bliska Mami Kiyoshi przez 15 lat fotografowała ludzi w otoczeniu ich własności Za kalendarz Pirelli 2018 odpowiadał Tim Walker. Zobacz genialne portrety mistrza kreacji