Magia dobrego zdjęcia tkwi w oczach, zwłaszcza jak jest ich kilka par. Ireneusz "Irass" Walędzik opowiada o swoich bliskich spotkaniach z przyrodą

Makrofotografia wymaga od jej twórcy koncentracji i wyczucia specyficznej estetyki. Nie wspomnę już o ogromnej cierpliwości i byciu gotowym na powtórzenie ujęcia setki razy – o ile jest taka możliwość, bo owady nie będą czekały w nieskończoność jak modelki na sesji.

Marcin Watemborski: Gdzie ma początek twoja fotograficzna podróż?

Ireneusz "Irass" Walędzik: Moja podróż zaczęła się od tego, że właściwie zawsze widziałem "więcej" niż moi znajomi. Będąc w różnych miejscach, zatrzymywałem się na chwilę i robiłem w głowie stop klatkę – myślałem sobie wtedy, że fajnie by to wyglądało na zdjęciu.

Nie miałem wtedy jeszcze aparatu i wszystkie wizje zostawały w myślach. Kiedy tych wyimaginowanych kadrów było już zbyt dużo, postanowiłem kupić aparat. Pierwszym z nich był Nikon D40. Sam zacząłem się uczyć jak obsługiwać aparat i jak robić zdjęcia. Tak to się zaczęło...
© Ireneusz "Irass" Walędzik / Facebook

Marcin Watemborski: Gdzie ma początek twoja fotograficzna podróż?

Ireneusz "Irass" Walędzik: Moja podróż zaczęła się od tego, że właściwie zawsze widziałem "więcej" niż moi znajomi. Będąc w różnych miejscach, zatrzymywałem się na chwilę i robiłem w głowie stop klatkę – myślałem sobie wtedy, że fajnie by to wyglądało na zdjęciu.

Nie miałem wtedy jeszcze aparatu i wszystkie wizje zostawały w myślach. Kiedy tych wyimaginowanych kadrów było już zbyt dużo, postanowiłem kupić aparat. Pierwszym z nich był Nikon D40. Sam zacząłem się uczyć jak obsługiwać aparat i jak robić zdjęcia. Tak to się zaczęło...

Skąd pasja do makro?

Jako, że mieszkam na wsi – otacza mnie spota ilość gatunków owadów. Zawsze chciałem wiedzieć jak wyglądają z bliska, jednak gołym okiem nie jesteśmy w stanie tego dokładnie zobaczyć. 

Fascynuje mnie w nich niesamowita budowa – kształt, faktura, kolory. Świat owadów to coś, co odkrywam każdego dnia na nowo.
© Ireneusz "Irass" Walędzik / Facebook

Skąd pasja do makro?

Jako, że mieszkam na wsi – otacza mnie spota ilość gatunków owadów. Zawsze chciałem wiedzieć jak wyglądają z bliska, jednak gołym okiem nie jesteśmy w stanie tego dokładnie zobaczyć.

Fascynuje mnie w nich niesamowita budowa – kształt, faktura, kolory. Świat owadów to coś, co odkrywam każdego dnia na nowo.

Jak zabrać się za makro?

Chcąc wejść do świata makro należy jak najlepiej opanować światło oraz dopracować technikę. Trzeba być wytrwałym i cierpliwym.
© Ireneusz "Irass" Walędzik / Facebook

Jak zabrać się za makro?

Chcąc wejść do świata makro należy jak najlepiej opanować światło oraz dopracować technikę. Trzeba być wytrwałym i cierpliwym.

Kiedy i jak najlepiej fotografować owady?

Wczesne wstawanie – przed wschodem słońca – oraz niska temperatura pozwalają na bardzo bliskie podejście do owada.
© Ireneusz "Irass" Walędzik / Facebook

Kiedy i jak najlepiej fotografować owady?

Wczesne wstawanie – przed wschodem słońca – oraz niska temperatura pozwalają na bardzo bliskie podejście do owada.

Gdzie przeważnie fotografujesz?

Zazwyczaj robię zdjęcia na łące, w lesie oraz w domowym studio.
© Ireneusz "Irass" Walędzik / Facebook

Gdzie przeważnie fotografujesz?

Zazwyczaj robię zdjęcia na łące, w lesie oraz w domowym studio.

Jak technicznie wygląda kwestia podejścia do Twoich małych modeli?

Technicznie jest tak, że ze wzrostem skali odwzorowania – maleje głębia ostrości. Jest to uciążliwe, jeśli chcesz wykonać zdjęcie w dużej skali i mieć jednocześnie dużą część owada w głębi. Jej kontrolowanie polega na stackowaniu.  Jest to metoda fotografowania, która polega na zrobieniu dużej ilości zdjęć w tej samej płaszczyźnie ostrości, przesuwając aparat do przodu i do tyłu. 

Idealnie do tego nadają się sanki nastawcze makro. Osobiście używam prowadnicy liniowej THK KR20, specjalnie przystosowanej do tego zadania. 

Po wykonaniu zdjęć – wrzucasz je do programu i składasz. Najlepsze są programu Helicon Focus oraz Zerene Stacker.
© Ireneusz "Irass" Walędzik / Facebook

Jak technicznie wygląda kwestia podejścia do Twoich małych modeli?

Technicznie jest tak, że ze wzrostem skali odwzorowania – maleje głębia ostrości. Jest to uciążliwe, jeśli chcesz wykonać zdjęcie w dużej skali i mieć jednocześnie dużą część owada w głębi. Jej kontrolowanie polega na stackowaniu. Jest to metoda fotografowania, która polega na zrobieniu dużej ilości zdjęć w tej samej płaszczyźnie ostrości, przesuwając aparat do przodu i do tyłu.

Idealnie do tego nadają się sanki nastawcze makro. Osobiście używam prowadnicy liniowej THK KR20, specjalnie przystosowanej do tego zadania.

Po wykonaniu zdjęć – wrzucasz je do programu i składasz. Najlepsze są programu Helicon Focus oraz Zerene Stacker.

Zobacz również: Fotoblogia.pl - największy blog o fotografii w Polsce

A jak się ma kwestia światła?

Są dwie metody – światło błyskowe oraz naturalne, słoneczne. W pierwszym przypadku stosuję lampę wbudowaną z własnoręcznie zrobionym dyfuzorem z kartonu i białego materiału rozpraszającego. Do tego używam dwóch wyzwalanych bezprzewodowo lamp Nikon SP-700. 

Jeśli chodzi o światło naturalne – wykorzystuję małe blendy z papieru fotograficznego i parasolki dyfuzyjnej, która rozprasza światło i chroni obiekt od wiatru.
© Ireneusz "Irass" Walędzik / Facebook

A jak się ma kwestia światła?

Są dwie metody – światło błyskowe oraz naturalne, słoneczne. W pierwszym przypadku stosuję lampę wbudowaną z własnoręcznie zrobionym dyfuzorem z kartonu i białego materiału rozpraszającego. Do tego używam dwóch wyzwalanych bezprzewodowo lamp Nikon SP-700.

Jeśli chodzi o światło naturalne – wykorzystuję małe blendy z papieru fotograficznego i parasolki dyfuzyjnej, która rozprasza światło i chroni obiekt od wiatru.

Czym fotografujesz?

Obecnie używam Nikona D750 oraz D7100 – dwie świetne puszki, które idealnie nadają się do makro. Podłączam do nich nietypowe obiektywy – Schneider Kreuznach Apo-Componon HM 90 mm f/4.5, Schneider Kreuznach Componon 35 mm f/4 oraz Schneider Kreuznach Componon 28 mm f/4. Są to szkła z powiększalników.

Wpinam je do aparatu za pomocą specjalnego adaptera odwrotnego mocowania oraz kilku redukcji filtrowych. Pierścienie pośrednie pozwalają mi na regulację skali odwzorowania.
© Ireneusz "Irass" Walędzik / Facebook

Czym fotografujesz?

Obecnie używam Nikona D750 oraz D7100 – dwie świetne puszki, które idealnie nadają się do makro. Podłączam do nich nietypowe obiektywy – Schneider Kreuznach Apo-Componon HM 90 mm f/4.5, Schneider Kreuznach Componon 35 mm f/4 oraz Schneider Kreuznach Componon 28 mm f/4. Są to szkła z powiększalników.

Wpinam je do aparatu za pomocą specjalnego adaptera odwrotnego mocowania oraz kilku redukcji filtrowych. Pierścienie pośrednie pozwalają mi na regulację skali odwzorowania.

Masz jeszcze jakieś nietypowe rozwiązania?

Tak, kiedy chcę wykonać zdjęcia w bardzo dużym powiększeniu, do aparatu podpinam obiektywy od mikroskopu. Używam szkieł  Nikona oraz Carla Zeissa.
© Ireneusz "Irass" Walędzik / Facebook

Masz jeszcze jakieś nietypowe rozwiązania?

Tak, kiedy chcę wykonać zdjęcia w bardzo dużym powiększeniu, do aparatu podpinam obiektywy od mikroskopu. Używam szkieł Nikona oraz Carla Zeissa.

Zdjęcia wykorzystane za zgodą autora.
© Ireneusz "Irass" Walędzik / Facebook

Zdjęcia wykorzystane za zgodą autora.

© Ireneusz "Irass" Walędzik / Facebook
© Ireneusz "Irass" Walędzik / Facebook
© Ireneusz "Irass" Walędzik / Facebook
© Ireneusz "Irass" Walędzik / Facebook
© Ireneusz "Irass" Walędzik / Facebook
© Ireneusz "Irass" Walędzik / Facebook
© Ireneusz "Irass" Walędzik / Facebook
© Ireneusz "Irass" Walędzik / Facebook
© Ireneusz "Irass" Walędzik / Facebook
© Ireneusz "Irass" Walędzik / Facebook
© Ireneusz "Irass" Walędzik / Facebook
© Ireneusz "Irass" Walędzik / Facebook
© Ireneusz "Irass" Walędzik / Facebook
© Ireneusz "Irass" Walędzik / Facebook
Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Inspiracje:

Simon Menner sfotografował snajperów niemieckiej armii. Tylko gdzie oni się podziali? Poinformowali o ciąży zdjęciami w stylu Harry’ego Pottera Ożywione postacie z filmów w akcji. Zobacz fantastyczne zdjęcia Artystka, która łączy światy w na podwójnych ekspozycjach Para #FollowMeTo wzięła ślub Oto jak zdjęcia z przeszłości robią karierę w Internecie [galeria] Rafał Nebelski: "Wyznacz cel i zaplanuj wyprawę. Nie trać czasu bo życie ucieka" Co ma wspólnego beta-karoten z fotografią? Ready, steady, go! Symboliczne dążenie do nowych przestrzeni życiowych Z Tattoo Konwentu do lasu. Marcin Pacześny opowiada o swojej pasji Burze nad Bałtykiem w noc Perseidów to marzenie każdego fotografa Piegi to jego ulubiony akcent ludzkiej urody. Fotografuje je non stop!

Popularne w tym tygodniu:

Fotograf ukazał tęczowe skrzydła kolibra. Jak do tego doszło? Powstanie Warszawskie: 63 dni życia i walki, czyli historia fotografów Antonow An-2 ukryty w podwarszawskim lesie. Znalazł go Damian Stęporowski Genialne zdjęcia linoskoczka na tle Księżyca to nie sklejka! Czarnoskóre księżniczki Disneya, czyli wyjątkowy projekt fotograficzny Zdjęcia z drona pokazują dziesiątki humbaków o wybrzeży Nowej Fundlandii Mają ponad 80 lat prowadzą pralnię i zostali modowymi gwiazdami Instagrama Fotograf spędził ponad 10 lat fotografując słonie. Oto najlepsze kadry Powstanie Warszawskie i jego ludzie - o tym opowiada projekt "Teraz '44" Historyczne zdjęcia w kolorze. Dzięki nim lepiej poznasz znane osobistości Miniaturowy świat w czasach pandemii. Artysta stworzył spa z maseczek Najpiękniejsze zdjęcie ziemniaka 2020 roku wybrane. To dopiero początek