Tamron SP 90mm F/2.8 Di MACRO VC USD (F017) - solidne macro wśród mocnej konkurencji [recenzja]

Ten artykuł ma 7 stron:

Autofokus, macro, rozmycie

Autofokus

Testy przeprowadziłem przy użyciu Canona 5D Mark III, który znany jest z dobrego, szybkiego i dokładnego układu AF. Autofokus w testowanym obiektywie napędzany jest silnikiem USD, który jest bezgłośny. Obrót pierścienia wynosi około 210 stopni, a przejechanie całej skali ostrości zajmuje około 0,8 sekundy. Porównując go do Canona 100 mm f/2.8L Macro IS USM, którego obrót pierścienia wynosi niespełna 180 stopni, wynik jest dobry, bo Canon skalę przejeżdża w ok. 1,2 sekundy. Canon jest więc wyraźnie wolniejszy.

Jeżeli chcemy efektywnie pracować obiektywami macro, trzeba umiejętnie posługiwać się limiterem, wtedy praca z obiektywem nie będzie się znacząco różniła od pracy z klasyczną portretówką. Jeśli obiektyw zgubi ostrość, a pracujemy przy jej pełnej skali, szukanie ostrości jest dość denerwujące i czasochłonne. Niemniej jednak porównując wyniki do setki Canona, jest naprawdę dobrze. Warto wspomnieć również o celności układu — tu nie mam większych zastrzeżeń, większość ujęć była ostra w punkt. Nie miałem również problemów z front i back fokusem.

Macro

Obiektyw, jak sama nazwa wskazuje, przeznaczony jest do fotografii macro. Jego odwzorowanie wynosi 1:1, a odległość ostrzenia to 30 cm. To typowe parametry dla tego typu konstrukcji.

Zdjęcie zrobione z odległości 30 cm

Rozmycie

Obiektywy macro często służą jako typowe portretówki. Dobra ostrość i stosunkowo duża jasność sprawiają, że ich zastosowanie jest jak najbardziej uzasadnione. Za ładny efekt bokeh odpowiada 9-listkowa przysłona. Rozmycie jest rzeczywiście przyjemne, krążki rozmycia w centrum kadru są okrągłe, natomiast na brzegach kadru przybierają bardziej owalny kształt. Przy fotografowaniu z większych odległości i otwartej przysłonie bokeh nie jest już jednak tak przyjemny dla oka, wydaje się być bardziej twardy i nachalny w niezbyt przyjemny sposób. Myślę, że najlepiej obrazują to zdjęcia poniżej. Niemniej jednak przy bliższych kadrach, do których notabene został stworzony, nie mam żadnych zastrzeżeń.

Zobacz również: Jak korygować wady obiektywu w Adobe Lightroom?

Kontynuuj czytanie na kolejnych stronach:

Zobacz więcej artykułów z serii: Testy obiektywów

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Testy:

Zalamo - uniwersalny, wielofunkcyjny system dla fotografów Canon EOS 1300D - nasze pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe WD My Cloud EX2 Ultra - bezpieczne dane w domowej chmurze [recenzja] Nowy bezlusterkowiec do 2000 zł - na które aparaty warto zwrócić uwagę? Zeiss Batis 85 mm f/1,8 [test] LUMU - gadżet czy pełnowartościowy światłomierz? Tamron SP 90mm F/2.8 Di MACRO VC USD - nasze pierwsze zdjęcia przykładowe Sprawdzamy fotoksiążkę firmy Saal Digital Nikkor 24 mm f/1,8 - następna fajna stałeczka [test] Intensywny fotograficzny tydzień z Fujifilm X-Pro2 Olympus PEN-F – melancholia lat 60. przeniesiona w XXI wiek [test] Canon EOS 80D - zupełnie nowe wnętrze w starych szatach. Nasze pierwsze wrażenia Jak działa Sony A7 II z obiektywami Canona? Sprawdzamy adaptery Metabones i Commlite [test] Test jakości zdjęć iPhone'a 6s. Czy Apple nadal jest królem fotograficznych smartfonów? Canon EOS–1D X Mark II - najszybsza lustrzanka świata w naszych rękach Fujifilm X-Pro2 - test flagowca łączącego tradycję z nowoczesnością Olympus PEN-F - pierwsze wrażenia i zdjęcia po jednym dniu spędzonym z aparatem Panasonic GX8, daj się przetestować! [test] Nikkor 24-70 mm f/2.8E ED VR - zoom na maksa? [recenzja] Zeiss Batis 85 mm f/1.8 - test portretówki do Sony A7 3 poradniki o fotografii portretowej M.Zuiko Digital ED 300 mm 1:4 PRO - moje pierwsze wrażenia z fotografowania w terenie Fujifilm X70, czyli kieszonkowe APS-C. Moje pierwsze wrażenia i zdjęcia Fujifilm X-Pro2 - współczesny dalmierz w naszych rękach

Popularne w tym tygodniu:

Canon Powershot G7X Mark III - aparat do vlogów, który mieści się w kieszeni