Tamron SP 90mm F/2.8 Di MACRO VC USD (F017) - solidne macro wśród mocnej konkurencji [recenzja]

Ten artykuł ma 7 stron:

Autofokus, macro, rozmycie

Autofokus

Testy przeprowadziłem przy użyciu Canona 5D Mark III, który znany jest z dobrego, szybkiego i dokładnego układu AF. Autofokus w testowanym obiektywie napędzany jest silnikiem USD, który jest bezgłośny. Obrót pierścienia wynosi około 210 stopni, a przejechanie całej skali ostrości zajmuje około 0,8 sekundy. Porównując go do Canona 100 mm f/2.8L Macro IS USM, którego obrót pierścienia wynosi niespełna 180 stopni, wynik jest dobry, bo Canon skalę przejeżdża w ok. 1,2 sekundy. Canon jest więc wyraźnie wolniejszy.

Jeżeli chcemy efektywnie pracować obiektywami macro, trzeba umiejętnie posługiwać się limiterem, wtedy praca z obiektywem nie będzie się znacząco różniła od pracy z klasyczną portretówką. Jeśli obiektyw zgubi ostrość, a pracujemy przy jej pełnej skali, szukanie ostrości jest dość denerwujące i czasochłonne. Niemniej jednak porównując wyniki do setki Canona, jest naprawdę dobrze. Warto wspomnieć również o celności układu — tu nie mam większych zastrzeżeń, większość ujęć była ostra w punkt. Nie miałem również problemów z front i back fokusem.

Macro

Obiektyw, jak sama nazwa wskazuje, przeznaczony jest do fotografii macro. Jego odwzorowanie wynosi 1:1, a odległość ostrzenia to 30 cm. To typowe parametry dla tego typu konstrukcji.

Zdjęcie zrobione z odległości 30 cm

Rozmycie

Obiektywy macro często służą jako typowe portretówki. Dobra ostrość i stosunkowo duża jasność sprawiają, że ich zastosowanie jest jak najbardziej uzasadnione. Za ładny efekt bokeh odpowiada 9-listkowa przysłona. Rozmycie jest rzeczywiście przyjemne, krążki rozmycia w centrum kadru są okrągłe, natomiast na brzegach kadru przybierają bardziej owalny kształt. Przy fotografowaniu z większych odległości i otwartej przysłonie bokeh nie jest już jednak tak przyjemny dla oka, wydaje się być bardziej twardy i nachalny w niezbyt przyjemny sposób. Myślę, że najlepiej obrazują to zdjęcia poniżej. Niemniej jednak przy bliższych kadrach, do których notabene został stworzony, nie mam żadnych zastrzeżeń.

Zobacz również: Jak korygować wady obiektywu w Adobe Lightroom?

Kontynuuj czytanie na kolejnych stronach:

Zobacz więcej artykułów z serii: Testy obiektywów

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Testy:

Fujifilm X100T – 7 ważnych zmian, które mogliście przeoczyć Olympus OM-D E-M5 - pierwsze wrażenia [wideo + galeria] Sony NEX-7 - kompaktowy profesjonalista [test] Olympus E-PL1 - TEST część 1 Stroppa – nowa marka pasków premium. Jak sprawują się w praktyce? Canon EOS 100D - pierwsze wrażenia Sony A9 - pierwsze wrażenia po premierze. Czy bezlusterkowiec dorówna profesjonalnym lustrzankom? Nikon D5300 - solidny krok naprzód [test] Genesis Stroboss 58N – flesz bez „paluszków” [test] Sony RX100 II – pierwsze wrażenia i przykładowe zdjęcia Canon EOS 77D - zaawansowana lustrzanka dla pasjonatów [test] Panasonic Lumix GH4 - zawodowy aparat bez lustra, ale z filmami 4K [test]