Matthew Brown: „Z przyjemnością wpatrywałem się w sufit i pęknięcia w ścianach”. Z aparatem w zakamarkach uniwersytetu

Przestrzeń biurowa, która nas otacza w codziennej pracy często jest przygnębiająca. Oczywiście w każdym open space znajdą się detale, które sprawiają, że jest tam milej, lub po prostu zabawniej. W swoim najnowszym projekcie „Orientation", Matthew Brown przedstawił, jak wygląda rzeczywistość na uniwersytecie stanowym East Tennessee w USA. To ciekawa inspiracja między innymi dla tych, którzy mają ograniczone możliwości fotografowania, np. spędzając dużo czasu w swoim miejscu pracy.

Marcin Watemborski: Twój projekt jest dość nietypowy. Ale zanim opowiesz o samym przedsięwzięciu – może od początku. Kiedy i w jakich okolicznościach zacząłeś fotografować?

Matthew Brown: Wydaje mi się, że pierwsze poważne myśli o fotografii pojawiły się podczas tego, gdy przyjmowałem krytykę od nauczyciela fotografii z Guggenheima – Mike'a Smitha, trzy lata temu. 

Zrobiłem kilka przesłodkich portretów, jednym z nich było zdjęcie mojej babci. Mike zapytał mnie, o czym jest to zdjęcie. Powiedziałem tylko, że to moja babcia i zanim mogłem cokolwiek dopowiedzieć, Mike wywalił krytykę: „Wygląda na okropnie pokręconą!”, i odwrócił wydruk. „Nie powinna też wyglądać na tak chudą” - dodał. Zapytał mnie, czy to czuję, po czym przypiął zdjęcie na tablicę, usiadł i powiedział: „To nie jest twoja babcia”.
© Matthew Brown / www.matthewbrownphotographs.com

Marcin Watemborski: Twój projekt jest dość nietypowy. Ale zanim opowiesz o samym przedsięwzięciu – może od początku. Kiedy i w jakich okolicznościach zacząłeś fotografować?

Matthew Brown: Wydaje mi się, że pierwsze poważne myśli o fotografii pojawiły się podczas tego, gdy przyjmowałem krytykę od nauczyciela fotografii z Guggenheima – Mike'a Smitha, trzy lata temu.

Zrobiłem kilka przesłodkich portretów, jednym z nich było zdjęcie mojej babci. Mike zapytał mnie, o czym jest to zdjęcie. Powiedziałem tylko, że to moja babcia i zanim mogłem cokolwiek dopowiedzieć, Mike wywalił krytykę: „Wygląda na okropnie pokręconą!”, i odwrócił wydruk. „Nie powinna też wyglądać na tak chudą” - dodał. Zapytał mnie, czy to czuję, po czym przypiął zdjęcie na tablicę, usiadł i powiedział: „To nie jest twoja babcia”.

Dość ostro zareagował. Jak to przyjąłeś?

Rozumiałem koncepcję zadania przed tym dramatem, ale chyba nie do końca zaskoczyłęm – o co chodzi Mike'owi w fotografii. W kolejnym semestrze zacząłem zgłębiać to, czym jest „prawda” w fotografii. I zrozumiałem, że w moich zdjęciach jej nie ma. Studiowałem zdjęcia Roberta Franka, Cartier-Bressona i Winogranda. Wkrótce zacząłem widzieć więcej i rozumieć zdjęcia przez pryzmat ich treści, nie formy.

Nie zmienia to faktu, że szopka z krytyką była dla mnie niemiłym doświadczeniem jako dla początkującego artysty chociaż bardzo mi pomogła.
© Matthew Brown / www.matthewbrownphotographs.com

Dość ostro zareagował. Jak to przyjąłeś?

Rozumiałem koncepcję zadania przed tym dramatem, ale chyba nie do końca zaskoczyłęm – o co chodzi Mike'owi w fotografii. W kolejnym semestrze zacząłem zgłębiać to, czym jest „prawda” w fotografii. I zrozumiałem, że w moich zdjęciach jej nie ma. Studiowałem zdjęcia Roberta Franka, Cartier-Bressona i Winogranda. Wkrótce zacząłem widzieć więcej i rozumieć zdjęcia przez pryzmat ich treści, nie formy.

Nie zmienia to faktu, że szopka z krytyką była dla mnie niemiłym doświadczeniem jako dla początkującego artysty chociaż bardzo mi pomogła.

Robiłeś oprócz tego coś związanego z fotografią?

Tak, międzyczasie skończyłem East Tennessee State University w Johnson City i zacząłem pracować jako fotoreporter w lokalnej prasie, edytor i reżyser. Zajmowałem się tym przez blisko 3 lata. 

Ta praca wymagała dyspozycyjności ode mnie w stałych porach, co szybko mnie znudziło i wpędziło w przygnębienie – z przyjemnością wpatrywałem się w sufit i pęknięcia w ścianach. Nieświadoma obserwacja zaprowadziła mnie do rozważań na temat tego, jak wyglądają inne biura.

Rozpocząłem nawiązywanie kontaktów z administratorami budynków i podjąłem się fotografowania tego, jak wyglądają biura na uniwersytecie.
© Matthew Brown / www.matthewbrownphotographs.com

Robiłeś oprócz tego coś związanego z fotografią?

Tak, międzyczasie skończyłem East Tennessee State University w Johnson City i zacząłem pracować jako fotoreporter w lokalnej prasie, edytor i reżyser. Zajmowałem się tym przez blisko 3 lata.

Ta praca wymagała dyspozycyjności ode mnie w stałych porach, co szybko mnie znudziło i wpędziło w przygnębienie – z przyjemnością wpatrywałem się w sufit i pęknięcia w ścianach. Nieświadoma obserwacja zaprowadziła mnie do rozważań na temat tego, jak wyglądają inne biura.

Rozpocząłem nawiązywanie kontaktów z administratorami budynków i podjąłem się fotografowania tego, jak wyglądają biura na uniwersytecie.

Co Cię interesowało w tym projekcie?

Na początku byłem zainteresowany tym, jak wyglądają indywidualne przestrzenie i jak ich „gość” wpasowuje się w nie i zmienia. Szybko przerodziło się to w szerszy projekt dotyczący anonimowej eksploracji przestrzeni użytkowych jak: korytarze wydziałów, sale konferencyjne i placówki sportowe.
© Matthew Brown / www.matthewbrownphotographs.com

Co Cię interesowało w tym projekcie?

Na początku byłem zainteresowany tym, jak wyglądają indywidualne przestrzenie i jak ich „gość” wpasowuje się w nie i zmienia. Szybko przerodziło się to w szerszy projekt dotyczący anonimowej eksploracji przestrzeni użytkowych jak: korytarze wydziałów, sale konferencyjne i placówki sportowe.

Co było w tym tak wyjątkowego?

Byłem zafascynowany jak chwilowe są te środowiska i jak często zmieniają się pod wpływem wymagań wydziałów. Zacząłem fotografować wszystkie zakamarki szkoły, mając nadzieję, że uda mi się dzięki temu lepiej zrozumieć jak indywidualne części tworzą całość.
© Matthew Brown / www.matthewbrownphotographs.com

Co było w tym tak wyjątkowego?

Byłem zafascynowany jak chwilowe są te środowiska i jak często zmieniają się pod wpływem wymagań wydziałów. Zacząłem fotografować wszystkie zakamarki szkoły, mając nadzieję, że uda mi się dzięki temu lepiej zrozumieć jak indywidualne części tworzą całość.

Co zmienił ten projekt w Twoim życiu?

Przede wszystkim pozwolił mi na odkrycie uniwersytetu, na którym siedziałem od dwóch lat, na nowo. Drugą rzeczą jest możliwość stworzenia fotograficznego archiwum tego, jak wyglądała szkołą. Zaobserwowałem również specyficzne relacje, która zachodzą w konkretnych miejscach – między ludźmi, oraz między ludźmi, a różnymi obiektami. 

Pozwoliło mi to na przedstawienie charakteru wybranych przeze mnie miejsc. Cała seria jest próbą opisania absurdu i ironii, które odkryłem i obserwuję w ramach studiów.
© Matthew Brown / www.matthewbrownphotographs.com

Co zmienił ten projekt w Twoim życiu?

Przede wszystkim pozwolił mi na odkrycie uniwersytetu, na którym siedziałem od dwóch lat, na nowo. Drugą rzeczą jest możliwość stworzenia fotograficznego archiwum tego, jak wyglądała szkołą. Zaobserwowałem również specyficzne relacje, która zachodzą w konkretnych miejscach – między ludźmi, oraz między ludźmi, a różnymi obiektami.

Pozwoliło mi to na przedstawienie charakteru wybranych przeze mnie miejsc. Cała seria jest próbą opisania absurdu i ironii, które odkryłem i obserwuję w ramach studiów.

Zobacz również: Polska z drona jest nie do poznania

Czy wybrałeś dla projektu jakąś specjalną formę? Konkretny aparat?

Pracowałem wieloma różnymi aparatami, wykorzystując różne techniki. Kiedy zaczynałem projekt byłem zainteresowany czarno-białymi zdjęciami z aparatu wiekoformatowego. Po semestrze przeszedłem na kolor w formacie 4 x 5 cala. 

Oprócz tego używam Fuji 6x7 cm oraz Canona EOS 5d Mark II. Niektóre zdjęcia zostały wykonane Nikonem D800, którego traktuję jak aparat wielkoformatowy, mimo tego, że to cyfrowy mały obrazek. Ustawiam go na statywie z niskim ISO w parametrach. Wyzwalam wężykiem spustowym. 

Z rozwojem projektu przyszedł czas na lampę błyskową, którą ustawiałem gdzieś z dala od aparatu. Radziła sobie całkiem nieźle. D800 to niesamowity i wszechstronny aparat.
© Matthew Brown / www.matthewbrownphotographs.com

Czy wybrałeś dla projektu jakąś specjalną formę? Konkretny aparat?

Pracowałem wieloma różnymi aparatami, wykorzystując różne techniki. Kiedy zaczynałem projekt byłem zainteresowany czarno-białymi zdjęciami z aparatu wiekoformatowego. Po semestrze przeszedłem na kolor w formacie 4 x 5 cala.

Oprócz tego używam Fuji 6x7 cm oraz Canona EOS 5d Mark II. Niektóre zdjęcia zostały wykonane Nikonem D800, którego traktuję jak aparat wielkoformatowy, mimo tego, że to cyfrowy mały obrazek. Ustawiam go na statywie z niskim ISO w parametrach. Wyzwalam wężykiem spustowym.

Z rozwojem projektu przyszedł czas na lampę błyskową, którą ustawiałem gdzieś z dala od aparatu. Radziła sobie całkiem nieźle. D800 to niesamowity i wszechstronny aparat.

Zdjęcia wykorzystane za zgodą autora.
© Matthew Brown / www.matthewbrownphotographs.com

Zdjęcia wykorzystane za zgodą autora.

© Matthew Brown / www.matthewbrownphotographs.com
© Matthew Brown / www.matthewbrownphotographs.com
© Matthew Brown / www.matthewbrownphotographs.com
© Matthew Brown / www.matthewbrownphotographs.com
© Matthew Brown / www.matthewbrownphotographs.com
© Matthew Brown / www.matthewbrownphotographs.com
© Matthew Brown / www.matthewbrownphotographs.com
© Matthew Brown / www.matthewbrownphotographs.com
© Matthew Brown / www.matthewbrownphotographs.com
© Matthew Brown / www.matthewbrownphotographs.com
© Matthew Brown / www.matthewbrownphotographs.com
© Matthew Brown / www.matthewbrownphotographs.com
© Matthew Brown / www.matthewbrownphotographs.com
© Matthew Brown / www.matthewbrownphotographs.com
Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł ma 1 komentarz

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Inspiracje:

Film na weekend - Annie Leibovitz: Życie w obiektywie Panasonic przyzna nagrodę publiczności w konkursie Wildlife Photographer of the Year BeetleCam - fotograficzny robot w Afryce Sylwetki naszych czytelników: Paweł Jędrusik Zobacz najlepsze zdjęcia nagrodzone w konkursie BZ WBK Press Foto 2013 [galeria] Polacy zdominowali konkurs Fine Art Photography Awards Abstrakcyjne wzory znalezione z aparatem w naturze Ojciec-fotograf spełnił marzenie córki i zamienił ją w superbohaterkę Czyste, piękne niebo na zdjęciach z konkursu The World at Night Oto, co się dzieje, kiedy spec od efektów specjalnych chce sprzedać samochód Słoneczny rogalik - zaćmienie Słońca na zdjęciach [galeria 960px] Życie miasta 24/7: zdjęcia Stephena Wilkesa [inspiracja]

Popularne w tym tygodniu:

Dzieci z zespołem Downa w wyjątkowej sesji. Zostały bohaterami bajek Disneya Piotr Zwarycz fotografem roku na ND Awards 2019. Wielu Polaków wyróżnionych Niecodzienne portrety dostojnych kur. Widziałeś, że jest ich aż tyle? Fotograf ostrzega przed czarnym piątkiem: Pomyśl zanim kupisz Zay Yar Lin: od kapitana statku do nagradzanego fotografa Mistrzostwo w malowaniu światłem. To zdjęcie powstało w aparacie Majestatyczne portrety rzadkich okazów ptaków Ekstremalny fotograf z Polski. Piotr Deska opowiedział o wyjątkowej pasji Łukasz Gawroński opowiada, jak realizował zdjęcia do spektaklu "Mock. Czarna Burleska" Piękne portrety dojrzałych kobiet, które dzielą się życiowymi przemyśleniami Najważniejsze zdjęcia ostatnich 10 lat, wybrane przez agencję Reutera EPSON International Pano Awards 2019 - Polak wśród wyróżnionych