Jak Pentax stworzył nowoczesną lustrzankę w świecie bezlusterkowców

Mimo że bezlusterkowce są coraz bardziej popularne, rynek zaawansowanych lustrzanek jest stabilny. Idąc tym tropem Pentax postanowił zaprezentować nowoczesną lustrzankę pełnoklatkową.

Pentax K-1

Pentax K-1

Pentax to marka, która jako jedna z pierwszych zaczęła swoja przygodę z fotografią cyfrową. Nie wspominając o tym, że japońska marka była jedną z pierwszych, która zaprezentowała cyfrową pełną klatkę — proptotyp MZ-D już w 2000 roku.

Pentax K-1

Następnie Pentax skupił się na produkcji lustrzanek z matrycą APS-C i lustrzanek średnioformatowych. Po 16 latach od pierwszych prób, Pentax znów stworzył lustrzankę pełnoklatkową - Pentax K-1. W sumie to dość ciekawe posunięcie biorąc pod uwagę rosnącą sprzedaż bezlusterkowców, jednak trzeba pamiętać, że Canon i Nikon nadal notują najlepsze wyniki na rynku aparatów cyfrowych, głównie za sprawą znakomitych lustrzanek.

Pentax K-1

Projektowanie K-1 zaczęło się dwa lata temu. W chłodny, wiosenny dzień w Tokio, spotkała się grupa 10 inżynierów, projektantów i optyków, którzy stali się grupą, która stworzyła ten aparat.

Pentax K-1

„Celem projektu nie było podążanie za trendami jakie są na rynku aparatów, tylko stworzyć coś unikalnego, uniwersalnego i zarazem prostego. Założeniem było spełnienie oczekiwać entuzjastów Pentaksa, którzy są przyzwyczajeni do dobrej jakości.”

Średnioformatowe korzenie

Portal Techradar podaje, że projekt Pentaksa K-1 zaczął się od trzech koncepcji. Pierwsza opierała się na popularnym modelu K-3, dzięki czemu nowy aparat miał być spójny z resztą serii K. Druga zakładała pójście bardziej w kierunku średnioformatowej lustrzanki 645Z. Trzecia zupełnie nowy projekt, który będzie podkreślał pozycję K-1 jako modelu najwyższego w serii.

Pentax 645Z – średni format 50 Mpix z ISO 204800 i Full HD

Nowy Pentax 645Z jest ponad trzykrotnie tańszy od konkurentów, a oferuje szeroki zakres czułości oraz możliwość filmowania.

Uchwyt został zaczerpnięty ze średnioformatowego 645Z i muszę przyznać, że jest bardzo dobry. W sumie ciężki aparat jakim jest K-1 można wygodnie oprzeć na środkowym palcu.

Pentax K-1

Natomiast wizjer, pryzmat i jego obudowa są mocno zainspirowane modelem K-3. Jednak znajdziemy w nim też element z 645Z. Podczas gdy pryzmat w K-3 jest wykonany z jednego elementu, pryzmat K-1 podobnie ja 645Z jest wykonany z dwóch, w celu redukcji masy.

Inżynierowie przyznają, że wykonanie jasnego wizjera, który pokazuje 100% kadru i pozwala na manualne ostrzenie w nocy na gwiazdy i wizualizację efektu bokeh było dużym wyzwaniem. Muszę przyznać, że wizjer, jak już wspominałem w teście zrobił na mnie bardzo dobre wrażenie.

Pentax K-1 — test plenerowej pełnej klatki, na którą czekaliśmy wiele lat

Pentax K-1 to aparat, na który fani marki czekali od wielu lat i dopiero po przejęciu przez koncern Ricoh, ich marzenia się urzeczywistniły. Na rynku…

Trzeba też docenić to, że Pentax w wizjerze K-1 po raz pierwszy zastosował ekran LCD, na którym możemy wyświetlić ramkę formatu APS-C, linie wspomagające, czy ciekawie rozwiązane punkty AF. Podczas ostrzenia ramka punktu się zmniejsza, a po wyostrzeniu znów powiększa.

Zobacz również: 13 aparatów cyfrowych, które pamięta każdy fotograf

Martyca zastosowana w K-1 oferuje jedną z większych rozdzielczości wśród lustrzanek pełnoklatkowych — 36,4 Mpx. Poza tym na uwagę zasługuje system stabilizacji matrycy, który został wykorzystany także do innych działań. Poza redukcją drgań podczas wykonywania zdjęć K-1 wykorzystuje jej mikrodrgania do usuwania mory. Kolejene funkcje jakie obsługuje to symulacja filtra dilmoprzepustowego, zdjęcia z przesunięciem matrycy Pixel Shift Resolution, śledzenie gwiazd Astro Tracing. Jak przyznają inżynierowie Pentaksa algorytmy obsługujące stabilizację były bardzo skomplikowane.

W przeciwieństwie do innych systemów, stabilizacja w K-1 działa dzięki zastosowaniu magnesów i siłowników wraz z nowo opracowanymi czujnikami przyspieszenia, które pomagają wszystko obsłużyć.

Żeby zastosować pełoklatkową matrycę z dużym wizjerem kryjącym 100% kadru Pentax musiał przeprojektować i powiększyć lustro oraz jego mocowanie. Trzeba było osiągnąć kompromis między wielkością, która daje jasność, a gabarytami, które mają wpływ na rozmiary aparatu.

O podświetleniach pisałem już w teście, ale warto o nich wspomnieć bo są unikalnym rozwiązaniem. Nie tylko mamy możliwość podświetlenia tylnej ścianki po odsunięciu ekranu LCD, ale także złącza kart pamięci i bagnetu. Może to zdecydowaniu ułatwić obsługę przy nocnych zdjęciach.

Trzeba przyznać, że Pentax K-1 to ciekawy i udany aparat, który pod wieloma względami daje unikalne rozwiązania, a jednocześnie jest dopracowaną lustrzanką pełnoklatkową, która wróży dobrze kolejnym modelom. Widać, że Pentax ma okres technologicznej stagnacji za sobą, a jego konkurencja na rynku lustrzanek pełnoklatkowych może wyjść wszystkim tylko na dobre.

Źródło: www.techradar.com

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Sprzęt:

Długie ekspozycje w słoneczny dzień - tylko z filtrem Lee Super Stopper Fujifilm X-T4: Podsumowanie plotek i cena Photoshop na iPada: Refine Edge Brush oraz gesty dotykowe PMA 2009: Plotki i ploteczki... Zyski Canona spadły o 90% Leaf AF i10 ? kolejny potwór z matrycą 56 megapikseli Jobo Plano ? cienka, cyfrowa ramka na zdjęcia Loupedeck+ obsłuży Final Cut Pro i Adobe Audition Pentax Q - pierwsze próbki bardzo interesujące Raport Nikona: zapachy intensywnie inspirują Polaków do fotografowania Firma Godox stworzyła zewnętrzną lampę błyskową do smartfonów Polaroid powróci w pięknym stylu?

Popularne w tym tygodniu:

Nadchodzi Arsenal 2 – jeszcze lepszy inteligentny asystent fotografowania Nikkor Z 50 mm f/1.2 S oraz Nikkor Z 14-24 mm f/2.8 S – nowe szkła w systemie Sony A7 IV i Sony A9 III – wypłynęła częściowa specyfikacja. Zachwycają? Wygląda jak skorpion. tak się rusza, ale jest… stanowiskiem pracy GoPro HERO9 Black: 5K/30p, ulepszona stabilizacja i wiele więcej Canon EOS C70 – pierwsza kamera kinowa Cinema EOS z bagnetem Canon RF Canon kupił superkomputer, by wydawać produkty bez prototypów Laowa 14 mm f/4 Zero-D – obiektyw UWA bez zniekształceń do pełnej klatki Tamron 70-300 mm f/4.5-6.3 Di III RXD do Sony jest najmniejszy i najlżejszy w swojej klasie Fujifilm instax SQUARE SQ1 – kwadratowe zdjęcia w nowej formie