Jak Pentax stworzył nowoczesną lustrzankę w świecie bezlusterkowców

Mimo że bezlusterkowce są coraz bardziej popularne, rynek zaawansowanych lustrzanek jest stabilny. Idąc tym tropem Pentax postanowił zaprezentować nowoczesną lustrzankę pełnoklatkową.

Pentax K-1

Pentax K-1

Pentax to marka, która jako jedna z pierwszych zaczęła swoja przygodę z fotografią cyfrową. Nie wspominając o tym, że japońska marka była jedną z pierwszych, która zaprezentowała cyfrową pełną klatkę — proptotyp MZ-D już w 2000 roku.

Pentax K-1

Następnie Pentax skupił się na produkcji lustrzanek z matrycą APS-C i lustrzanek średnioformatowych. Po 16 latach od pierwszych prób, Pentax znów stworzył lustrzankę pełnoklatkową - Pentax K-1. W sumie to dość ciekawe posunięcie biorąc pod uwagę rosnącą sprzedaż bezlusterkowców, jednak trzeba pamiętać, że Canon i Nikon nadal notują najlepsze wyniki na rynku aparatów cyfrowych, głównie za sprawą znakomitych lustrzanek.

Pentax K-1

Projektowanie K-1 zaczęło się dwa lata temu. W chłodny, wiosenny dzień w Tokio, spotkała się grupa 10 inżynierów, projektantów i optyków, którzy stali się grupą, która stworzyła ten aparat.

Pentax K-1

„Celem projektu nie było podążanie za trendami jakie są na rynku aparatów, tylko stworzyć coś unikalnego, uniwersalnego i zarazem prostego. Założeniem było spełnienie oczekiwać entuzjastów Pentaksa, którzy są przyzwyczajeni do dobrej jakości.”

Średnioformatowe korzenie

Portal Techradar podaje, że projekt Pentaksa K-1 zaczął się od trzech koncepcji. Pierwsza opierała się na popularnym modelu K-3, dzięki czemu nowy aparat miał być spójny z resztą serii K. Druga zakładała pójście bardziej w kierunku średnioformatowej lustrzanki 645Z. Trzecia zupełnie nowy projekt, który będzie podkreślał pozycję K-1 jako modelu najwyższego w serii.

Pentax 645Z – średni format 50 Mpix z ISO 204800 i Full HD

Nowy Pentax 645Z jest ponad trzykrotnie tańszy od konkurentów, a oferuje szeroki zakres czułości oraz możliwość filmowania.

Uchwyt został zaczerpnięty ze średnioformatowego 645Z i muszę przyznać, że jest bardzo dobry. W sumie ciężki aparat jakim jest K-1 można wygodnie oprzeć na środkowym palcu.

Pentax K-1

Natomiast wizjer, pryzmat i jego obudowa są mocno zainspirowane modelem K-3. Jednak znajdziemy w nim też element z 645Z. Podczas gdy pryzmat w K-3 jest wykonany z jednego elementu, pryzmat K-1 podobnie ja 645Z jest wykonany z dwóch, w celu redukcji masy.

Inżynierowie przyznają, że wykonanie jasnego wizjera, który pokazuje 100% kadru i pozwala na manualne ostrzenie w nocy na gwiazdy i wizualizację efektu bokeh było dużym wyzwaniem. Muszę przyznać, że wizjer, jak już wspominałem w teście zrobił na mnie bardzo dobre wrażenie.

Pentax K-1 — test plenerowej pełnej klatki, na którą czekaliśmy wiele lat

Pentax K-1 to aparat, na który fani marki czekali od wielu lat i dopiero po przejęciu przez koncern Ricoh, ich marzenia się urzeczywistniły. Na rynku…

Trzeba też docenić to, że Pentax w wizjerze K-1 po raz pierwszy zastosował ekran LCD, na którym możemy wyświetlić ramkę formatu APS-C, linie wspomagające, czy ciekawie rozwiązane punkty AF. Podczas ostrzenia ramka punktu się zmniejsza, a po wyostrzeniu znów powiększa.

Zobacz również: Przyszłość fotografii. Premiera Huawei P30

Martyca zastosowana w K-1 oferuje jedną z większych rozdzielczości wśród lustrzanek pełnoklatkowych — 36,4 Mpx. Poza tym na uwagę zasługuje system stabilizacji matrycy, który został wykorzystany także do innych działań. Poza redukcją drgań podczas wykonywania zdjęć K-1 wykorzystuje jej mikrodrgania do usuwania mory. Kolejene funkcje jakie obsługuje to symulacja filtra dilmoprzepustowego, zdjęcia z przesunięciem matrycy Pixel Shift Resolution, śledzenie gwiazd Astro Tracing. Jak przyznają inżynierowie Pentaksa algorytmy obsługujące stabilizację były bardzo skomplikowane.

W przeciwieństwie do innych systemów, stabilizacja w K-1 działa dzięki zastosowaniu magnesów i siłowników wraz z nowo opracowanymi czujnikami przyspieszenia, które pomagają wszystko obsłużyć.

Żeby zastosować pełoklatkową matrycę z dużym wizjerem kryjącym 100% kadru Pentax musiał przeprojektować i powiększyć lustro oraz jego mocowanie. Trzeba było osiągnąć kompromis między wielkością, która daje jasność, a gabarytami, które mają wpływ na rozmiary aparatu.

O podświetleniach pisałem już w teście, ale warto o nich wspomnieć bo są unikalnym rozwiązaniem. Nie tylko mamy możliwość podświetlenia tylnej ścianki po odsunięciu ekranu LCD, ale także złącza kart pamięci i bagnetu. Może to zdecydowaniu ułatwić obsługę przy nocnych zdjęciach.

Trzeba przyznać, że Pentax K-1 to ciekawy i udany aparat, który pod wieloma względami daje unikalne rozwiązania, a jednocześnie jest dopracowaną lustrzanką pełnoklatkową, która wróży dobrze kolejnym modelom. Widać, że Pentax ma okres technologicznej stagnacji za sobą, a jego konkurencja na rynku lustrzanek pełnoklatkowych może wyjść wszystkim tylko na dobre.

Źródło: www.techradar.com

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Sprzęt:

Tak wyglądała pierwsza cyfrówka Nikona Phase One XF - średni format z nowym systemem AF Matryca Sony Mikro Cztery Trzecie: 47 Mpix i wideo 8K Nikkor Z 24-70 mm f/2.8 S – pierwszy z trzech podstawnych zoomów do Nikona Z Sigma 12-24 mm f/4 DG HSM ART, 85 mm f/1.4 DG HSM ART oraz 500 mm f/4 DG OS HSM - nowe, ciekawe obiektywy do lustrzanek Nikon Z6 II oraz Nikon Z7 II – odliczanie do premiery trwa Podsumujmy Photokinę: najciekawsze nowości Polski time-lapse z pięknych Tatr [wideo] Fantasea FSD-1100, podwodna obudowa dla Canonów Adobe Photoshop CS6 - jakie nowości wprowadzi? Najciekawsze bezlusterkowce do 2000 zł Targi Photokina 2016 zbliżają się wielkimi krokami. Jakich nowości możemy się spodziewać?

Popularne w tym tygodniu:

Canon EOS R3 zapowiedziany. Będzie flagowym bezlusterkowcem Canon wycofuje kolejne obiektywy do lustrzanek. Robi się nieciekawie OM Digital Solutions chce zostać przy Mikro Cztery Trzecie. Nie planuje pełnej klatki Canon RF 100 mm f/2.8L Macro IS USM ma pierścień do kontroli głębi ostrości Kolejne obiektywy Canona do odstrzału. To jest naprawdę niepokojące Nikon inwestuje w rynek… zaawansowanych drukarek 3D. To dopiero dziwny ruch Sony po tajniacku ulepsza Sony A7R III oraz A7R IV. Sprawdź, co kupujesz Co się stanie, gdy dron wleci w samochód z prędkością 100 km/h? Nic dobrego Fujifilm instax mini 40 to w rzeczywistości instax 11 w ładnej obudowie Wydrukował obiektyw w 3D po to, by robić ciekawe GIF-y Samyang AF 24 mm f/1.8 to obiektyw przeznaczony do astrofotografii Canon RF 400 mm f/2.8 oraz 600 mm f/4. Nowe armaty nadchodzą