Co to jest aparat kompaktowy?

Aparat kompaktowy charakteryzuje się wbudowanym, niewymiennym obiektywem i zazwyczaj niedużymi gabarytami. Wśród cyfrowych kompaktów jest bardzo duży wybór, dzięki czemu prawie każdy znajdzie wśród nich coś dla siebie.

Fujifilm X70

Fujifilm X70 (© MF)

  1. Czym są aparaty kompaktowe i jak je wybrać?
  2. Jakie obiektywy są stosowane w aparatach kompaktowych?
  3. Jaka jest wielkość matrycy w kompaktach?
  4. Jakie są wady i zalety tych aparatów?

Aparat kompaktowy właściwie odnosi się do dwóch elementów gabarytów oraz konstrukcji. Pod względem gabarytów aparaty kompaktowe zaliczają się najmniejszych na rynku. Oczywiście znajdziemy wśród nich modele dość duże, wyposażone w matryce, pełnoklatkowe albo APS-C, jak np. Leica Q, Sony RX1 czy Fujifilm X70, jednak w tej klasie aparatów są to i tak najmniejsze propozycje.

Canon G7X Mark II

Aparaty kompaktowe to bardzo różnorodna grupa, w której znajdziemy aparaty od kieszonkowych, wodoodpornych, przez superzoomy, do tych wyposażonych w pełnoklatkową matrycę i stałoogniskowe obiektywy.

Obiektywy: zoom i stałoogniskowe

Pod względem konstrukcji aparat kompaktowy charakteryzuje się wbudowanym obiektywem, którego nie mamy możliwości wymiany, jak ma to miejsce np. w bezlusterkowcach i lustrzankach.

Canon G3X

Obiektywy w aparatach kompaktowych występują w różnych wariantach, od superzoomów, które obejmują duży zakres ogniskowch. W tej grupie znajdziemy zarówno aparaty kieszonkowe, jak i tzw. hybrydy, które wyglądem i gabarytami przypominają lustrzanki. Aparaty tego typu mają zazwyczaj nieduże matryce, chociaż w ostatnim czasie producenci pokusili się o większe sensory, jak np. w modelu Canon G3X. Większość kompaktów oferuje kilkukrotny zoom, który jest kompromisem miedzy zakresem zooma i jakością obrazu.

Nikon Coolpix P900 — podręczny superzoom z ogniskową 2000 mm [test]

Nikon Coolpix P900 to ultrazoom, który wytycza nowe standardy, oferując jako pierwszy aż 83-krotne przybliżenie optyczne.

Zobacz również: Jak korzystać z obiektów inteligentnych w obróbce zdjęć?

Ostatnią grupą aparatów kompaktowych, pod względem obiektywów, są stałoogniskowe kompakty, które są zazwyczaj wyposażone w dużą matrycę. Tu producent kieruje swój produkt do bardziej świadomych fotografów, którzy są w stanie zdecydować się na jedną ogniskową, ewentualnie bardzo skromny zoom. W zamian dostają jednak jakość zdjęć porównywalną do lustrzanek albo bezlusterkowców.

Leica Q

Wielkość matrycy

Aparaty kompaktowe to grupa, w której pod względem wielkości matrycy mamy chyba największy wybór. Kompakty występują z matrycami od bardzo małych, niedużo większych od tych stosowanych w smartfonach, do 1-calowych, APS-C czy nawet pełnej klatki (FF). Oczywiście im większa matryca, tym lepsza jakość zdjęć i plastyka obrazu, ale też wyższa cena aparatu. Do większej matrycy trudniej jest wyprodukować dobry obiektyw i zastosować zoom, więc tego typu kompakty są zazwyczaj konstrukcjami stałoogniskowymi.

Wady i zalety

Niewątpliwą zaletą aparatów kompaktowych są ich gabaryty, nawet te wyposażone w większe matryce są nadal mniejsze od konkurencyjnych propozycji. Natomiast brak wymiennych obiektywów wyklucza też zabrudzenia na matrycy, nie wspominając o modelach wodoodpornych i wstrząsoodpornych, które zniosą naprawdę dużo i pozwalają na fotografowanie w trudnych warunkach. Bardziej zaawansowane kompakty oferują rozbudowaną funkcjonalność dla bardziej zaawansowanych i jakość zdjęć porównywalną z lustrzankami, więc do fotografii amatorskiej, a nawet niektórych dziedzin fotografii profesjonalnej, w zupełności wystarczy. Zaletą superzoomów jest możliwość przybliżenia fotografowanej sceny, za podobne ogniskowe dla lustrzanek trzeba słono zapłacić. Kompakty w większości radzą sobie bardzo dobrze z filmowaniem, włączając w to np. zoomawanie i dobrą stabilizację obrazu.

Sony RX100 IV — najlepszy aparat, który mieści się kieszeni [test]

Czy ulepszenia już i tak świetnego aparatu warte są dwukrotnie wyższej ceny?

Wadą kompaktów jest jednak wolniejszy autofokus, szczególnie w trybie ciągłym. Nie znaczy to, że nie trafimy dynamicznych kadrów, jeżeli się do tego odpowiednio przygotujemy, jednak do szybkiej reporterki jeszcze się nie nadają. Oczywiście producenci co i rusz wypuszczają nowe modele, w których osiągi autofokusu są coraz lepsze i widać znaczącą poprawę, jednak nadal jest wolniej, niż w lustrzankach i bezlusterkowcach.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Poradniki:

Światło błyskowe w fotografii mody. Jaki sprzęt wybrać? [poradnik] 5 porad dla zupełnie początkujących fotografów 7 powodów, dla których warto być fotografem Dla zupełnie początkujących: RAW vs JPG Ekspresowe wyrównywanie ekspozycji na wielu zdjęciach w Adobe Lightroom [wideoporadnik] Podstawy fotografii: Ekspozycja, czyli jak dobrze naświetlić zdjęcie Kiedy fotografia ślubna się opłaca? Szkoła czy praktyka - jak najlepiej uczyć się fotografii? [poradnik] Color Efex - usprawnienie codziennej pracy [wideoporadnik] Praca jako drugi fotograf na ślubie Haiti: Z obiektywem w piekle cz. II Jak powstało konkursowe zdjęcie z winem wlewanym do kieliszka? Zobaczcie w jaki sposób zrobić je samemu w domu

Popularne w tym tygodniu:

Jak usunąć ogrodzenie ze zdjęcia? Jest na to prosty sposób Czego nie robić fotografując w kościele 5 przedmiotów codziennego użytku, które dają świetny efekt na zdjęciach Jak układać dłonie na zdjęciach portretowych? Chcesz robić lepsze zdjęcia? PROJEKT 365. Wszystko, co musisz wiedzieć Rzeczy, które powinien mieć każdy fotograf Jak zorganizować sesję w lokalu? Wszystko, co musisz wiedzieć Fotografia Analogowa Cz. III: Jaki film wybrać? Co to jest telekonwerter? Zlecenia dla fotografów - jak i gdzie je zdobywać? Jak zmienić dpi zdjęcia