Co to jest aparat kompaktowy?

Aparat kompaktowy charakteryzuje się wbudowanym, niewymiennym obiektywem i zazwyczaj niedużymi gabarytami. Wśród cyfrowych kompaktów jest bardzo duży wybór, dzięki czemu prawie każdy znajdzie wśród nich coś dla siebie.

Fujifilm X70

Fujifilm X70 (© MF)

  1. Czym są aparaty kompaktowe i jak je wybrać?
  2. Jakie obiektywy są stosowane w aparatach kompaktowych?
  3. Jaka jest wielkość matrycy w kompaktach?
  4. Jakie są wady i zalety tych aparatów?

Aparat kompaktowy właściwie odnosi się do dwóch elementów gabarytów oraz konstrukcji. Pod względem gabarytów aparaty kompaktowe zaliczają się najmniejszych na rynku. Oczywiście znajdziemy wśród nich modele dość duże, wyposażone w matryce, pełnoklatkowe albo APS-C, jak np. Leica Q, Sony RX1 czy Fujifilm X70, jednak w tej klasie aparatów są to i tak najmniejsze propozycje.

Canon G7X Mark II

Aparaty kompaktowe to bardzo różnorodna grupa, w której znajdziemy aparaty od kieszonkowych, wodoodpornych, przez superzoomy, do tych wyposażonych w pełnoklatkową matrycę i stałoogniskowe obiektywy.

Obiektywy: zoom i stałoogniskowe

Pod względem konstrukcji aparat kompaktowy charakteryzuje się wbudowanym obiektywem, którego nie mamy możliwości wymiany, jak ma to miejsce np. w bezlusterkowcach i lustrzankach.

Canon G3X

Obiektywy w aparatach kompaktowych występują w różnych wariantach, od superzoomów, które obejmują duży zakres ogniskowch. W tej grupie znajdziemy zarówno aparaty kieszonkowe, jak i tzw. hybrydy, które wyglądem i gabarytami przypominają lustrzanki. Aparaty tego typu mają zazwyczaj nieduże matryce, chociaż w ostatnim czasie producenci pokusili się o większe sensory, jak np. w modelu Canon G3X. Większość kompaktów oferuje kilkukrotny zoom, który jest kompromisem miedzy zakresem zooma i jakością obrazu.

Nikon Coolpix P900 — podręczny superzoom z ogniskową 2000 mm [test]

Nikon Coolpix P900 to ultrazoom, który wytycza nowe standardy, oferując jako pierwszy aż 83-krotne przybliżenie optyczne.

Ostatnią grupą aparatów kompaktowych, pod względem obiektywów, są stałoogniskowe kompakty, które są zazwyczaj wyposażone w dużą matrycę. Tu producent kieruje swój produkt do bardziej świadomych fotografów, którzy są w stanie zdecydować się na jedną ogniskową, ewentualnie bardzo skromny zoom. W zamian dostają jednak jakość zdjęć porównywalną do lustrzanek albo bezlusterkowców.

Leica Q

Wielkość matrycy

Aparaty kompaktowe to grupa, w której pod względem wielkości matrycy mamy chyba największy wybór. Kompakty występują z matrycami od bardzo małych, niedużo większych od tych stosowanych w smartfonach, do 1-calowych, APS-C czy nawet pełnej klatki (FF). Oczywiście im większa matryca, tym lepsza jakość zdjęć i plastyka obrazu, ale też wyższa cena aparatu. Do większej matrycy trudniej jest wyprodukować dobry obiektyw i zastosować zoom, więc tego typu kompakty są zazwyczaj konstrukcjami stałoogniskowymi.

Zobacz również: Nie bój się Lightrooma, czyli jak bezboleśnie opuścić Bridge i Camera RAW

Wady i zalety

Niewątpliwą zaletą aparatów kompaktowych są ich gabaryty, nawet te wyposażone w większe matryce są nadal mniejsze od konkurencyjnych propozycji. Natomiast brak wymiennych obiektywów wyklucza też zabrudzenia na matrycy, nie wspominając o modelach wodoodpornych i wstrząsoodpornych, które zniosą naprawdę dużo i pozwalają na fotografowanie w trudnych warunkach. Bardziej zaawansowane kompakty oferują rozbudowaną funkcjonalność dla bardziej zaawansowanych i jakość zdjęć porównywalną z lustrzankami, więc do fotografii amatorskiej, a nawet niektórych dziedzin fotografii profesjonalnej, w zupełności wystarczy. Zaletą superzoomów jest możliwość przybliżenia fotografowanej sceny, za podobne ogniskowe dla lustrzanek trzeba słono zapłacić. Kompakty w większości radzą sobie bardzo dobrze z filmowaniem, włączając w to np. zoomawanie i dobrą stabilizację obrazu.

Sony RX100 IV — najlepszy aparat, który mieści się kieszeni [test]

Czy ulepszenia już i tak świetnego aparatu warte są dwukrotnie wyższej ceny?

Wadą kompaktów jest jednak wolniejszy autofokus, szczególnie w trybie ciągłym. Nie znaczy to, że nie trafimy dynamicznych kadrów, jeżeli się do tego odpowiednio przygotujemy, jednak do szybkiej reporterki jeszcze się nie nadają. Oczywiście producenci co i rusz wypuszczają nowe modele, w których osiągi autofokusu są coraz lepsze i widać znaczącą poprawę, jednak nadal jest wolniej, niż w lustrzankach i bezlusterkowcach.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Poradniki:

Filmowanie lustrzankami – jaki aparat wybrać? [poradnik] Jak dodać kilka kilogramów na zdjęciu, czyli czemu smartfon to nie jest dobry aparat do portretów Karty pamięci - jak odszyfrować ich oznaczenia i którą kartę wybrać? [poradnik] Zgłoś się do "konkursu" i przekaż wszystkie prawa do swoich zdjęć - czyli jak to się robi w Warszawie Ringflash Quantuum Quadralite Rx400 w praktyce - poza studiem Jak się przygotować do przeglądu portfolio? Rzecz o DNG, czyli cyfrowym negatywie od Adobe Mapy pokazują obostrzenia dt. dronów na całym świecie. Są bardzo przydatne! Czy na wojnie można być fotografem turystą? Kalibracja monitora - czym jest, jak, czym i po co ją robić? Jak działa tryb priorytetu czasu (S/Tv)? Efektywna nawigacja w Photoshopie [wideoporadnik]

Popularne w tym tygodniu:

Fotografia okolicznościowa. Bądź niewidoczny i przestrzegaj zasad