Jaki wybrać statyw fotograficzny?

Wybór statywu fotograficznego jest uzależniony od dwóch czynników - sprzętu, który ma udźwignąć, oraz tego, czy wymagamy od niego dużej mobilności czy ponadprzeciętnej stabilności.

Statyw fotograficzny Slik Lite

Statyw fotograficzny Slik Lite (© Slik)

Statyw fotograficzny — must have fotografa

Statyw fotograficzny to jedno z bardziej niedocenianych przez amatorów akcesoriów fotograficznych, mimo że otwiera przed użytkownikiem zupełnie nowe możliwości i dziedziny fotografii. Obecnie nawet fotografia mobilna korzysta ze statywów i nie mówię tu tylko o selfistickach. Aparaty cyfrowe oferują dobre osiągi na wyższych czułościach nie znaczy to jednak, że nie powinniśmy z nich zawsze korzystać. Na długiej ekspozycji i niskim ISO możemy osiągnąć dużo ciekawsze efekty, a wystarczy zastosować tylko statyw.

Malowanie światłem

Statywy sprawdzają się w wielu dziedzinach, a w niektórych są właściwie niezbędne, wystarczy wspomnieć o fotografii nocnej, architektury, produktowej, krajobrazu, filmikach time lapse, malowaniu światłem czy filmowaniu. Trudno sobie też wyobrazić studio bez porządnego statywu, jednym słowem jest to “must have” fotografa.

Statywy Joby

Rodzaje statywów fotograficznych

Na rynku każdy znajdzie coś dla siebie. Dla użytkowników smartfonów fotograficznych i niedużych kompaktów, a nawet bezlusterkowców i lżejszych lustrzanek, świetnym rozwiązaniem są nieduże statywy typu Joby.

Janusz Krzeszowski radzi jak fotografować piękne miejskie krajobrazy

„Krajobraz miejski to świetna alternatywa dla klasycznych landszaftów. Jeśli nie mamy czasu wyjechać na kilka dni w plener to nie ma co bezczynnie…

Niektóre oferują od razu mocowanie do smatrtfona i gwint ¼ cala do aparatów. Zaletą jest nieduża waga i poręczność oraz możliwość przymocowania do różnych elementów. Wadą niskie ustawienie aparatu, gdy nie mamy go do czego przymocować. Tego typu rozwiązanie sprawdzi się na długich wędrówkach, w bagażu podręcznym i wszędzie tam gdzie liczy się nieduży ciężar.

Długie czasy ekspozycji

Klasyczne statywy to duża grupa produktów, które różnią się rozmiarem, liczbą sekcji, wysokością po rozłożeniu i złożeniu oraz udźwigiem. Poza tym mamy jeszcze wybór materiału: aluminium albo karbon, a w droższych modelach głowicy np. kulowa, panoraniczna itp. Pierwsze co sprawdzamy przy zakupie, to udźwig, czyli czy statyw uniesie nasz najcięższy zestaw np. lustrzankę z zoomem 70–200 mm f/2.8.

Manfrotto 190

Teraz możemy się zastanowić nad materiałem — karbon jest oczywiście lżejszy, ale dużo droższy. Kiedyś spotkałem się z opinią, że cięższy statyw jest lepszy, bo jest bardziej stabilny. Jednak obecnie większość lepszych statywów oferuje mocowanie do obciążenia, na którym możemy powiesić butelkę z wodą albo worek z piaskiem, więc niewielka waga statywu nie jest problemem, a raczej zaletą.

Zobacz również: Obróbka w stylu Dragana w Photoshopie

Jaki wybrać statyw do aparatu?

Rynek akcesoriów fotograficznych tonie wręcz w różnego rodzaju ofertach. Im większy wybór, tym — paradoksalnie — większy kłopot. Jak wybrać dobry…

Następnie trzeba wziąć pod uwagę liczbą sekcji. Więcej sekcji oznacza mniejszy statyw po złożeniu, jednak więcej rozkładania, trochę gorszą stabilność. Standardem są statywy wyposażone w trzy sekcje.

Nowoczesna architektura w naturalnym świetle na zdjęciach Pawła Ulatowskiego

Nowoczesna architektura, ciekawe wnętrza, złota godzina, statyw i wężyk spustowy, czyli fotografia architektury według Pawła Ulatowskiego.

Jeżeli kupujemy statyw do zastosowań zawodowych albo bardziej zaawansowanych, warto się zdecydować na oddzielne nogi i głowicę. Mamy wtedy możliwość dobrania głowicy do swojego sposobu pracy. Głowice kulowe są szybsze jednak mniej dokładne, niż głowice 3D wyposażone w trzy pokrętła, które odpowiadają za ruch w każdej płaszczyźnie.

Głowice Manfrotto

Większość producentów ma dedykowane głowice do różnych rodzajów fotografii, nie wspominając o zautoamtyzowanych głowicach typu Gigapan, które automatycznie wykonują setki, a nawet tysiące zdjęć do gigapanoram samodzielnie przesuwając aparat.

Monopod Manfrotto

Część profesjonalistów, szczególnie reporterów, fotografów sportowych i przyrody, korzysta z monopodów, czyli podłużnej tyczki, albo jednej nogi od statywu z małą głowicą, w celu oparcia aparatu i utrzymania trochę dłuższych czasów migawki. Jest to rozwiązanie bardziej mobilne od klasycznego statywu, jednak nadaje się bardziej do oparcia ciężkiego sprzętu, niż naprawdę długich czasów ekspozycji.

Statyw Vanguard Alta Pro 263AGH (test)

Marka Vanguard niby obecna była w Polsce od dawna, lecz jakoś nie miała szczęścia do swoich przedstawicieli. Sytuacja zmieniła się rok temu, gdy…

Przy zakupie statywu albo samej głowicy warto też sprawdzić, czy łatwo dokupić płytkę/stopkę, ponieważ jest to element, który lubi się gubić, możemy być wcześniej czy później narażeni na jego kupno. Pod tym względem warto zwrócić uwagę na firmy, które mają ugruntowane standardy jak np. Manfrotto, Slik, Velbon, Benro, czy Gitzo.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki:

„Fotografuję i nie zadaję pytań” – po wernisażu legendy Magnum Photos Maja Włoszczowska, Lidia Popiel i Piotr Pustelnik na jednej sesji. Z wizyty na backstage'u każdy fotograf sporo się nauczy Uchwyć prędkość z niezawodną precyzją Jak zrobić własny film hyperlapse bez tony drogiego sprzętu? Nigdy nie rób tych rzeczy ze swoim sprzętem, bo go stracisz "Adobe Photoshop CS6. Oficjalny podręcznik" - od obszaru roboczego po zarządzanie barwą [recenzja] Poradnik: fotografia latawcowa 2013 – wyzwania i nadzieje fotografów Jak się ratować kiedy stracimy zdjęcia? Lightoom przychodzi z pomocą [wideoporadnik] Jak latać dronem i nie pójść siedzieć Jak w prosty sposób wykonać efektowne zdjęcie auta? Flesz'em all - jak pracować z lampą błyskową?