Zimne, surrealistyczne krajobrazy Ilki Kramer

Ilka Kramer jest znana z tworzenia surrealistycznych krajobrazów, które prowadza odbiorcę do kompletnie innego wymiaru. Jej surowa estetyka sterylnych obrazów pozostawia widza z poczuciem satysfakcji i niepokoju jednocześnie. Rozmawialiśmy z tą fotografką na temat jej sztuki.

Marcin Watemborski: Skąd pojawiło się w Tobie zamiłowanie do fotografii?

Ilka Kramer: Po szkole zaczęłam pracować jako asystentka fotografa mody, poza tym studiowałam fotografię w szkole artystycznej w Niemczech oraz przez wiele lat byłam wolnym strzelcem katalogów mody, magazynów, architektów, projektantów...

Od 5 lat koncentruję się na tworzeniu wolnych projektów i robię mniej zleceń. Samą fotografią zajmuję się od 25 lat.
© Ilka Kramer / www.ilkakramer.com

Marcin Watemborski: Skąd pojawiło się w Tobie zamiłowanie do fotografii?

Ilka Kramer: Po szkole zaczęłam pracować jako asystentka fotografa mody, poza tym studiowałam fotografię w szkole artystycznej w Niemczech oraz przez wiele lat byłam wolnym strzelcem katalogów mody, magazynów, architektów, projektantów...

Od 5 lat koncentruję się na tworzeniu wolnych projektów i robię mniej zleceń. Samą fotografią zajmuję się od 25 lat.

Co najbardziej kręci Cię w sztukach wizualnych?

Najbardziej lubię, kiedy zdjęcie podważa moje spojrzenie na przestrzeń i rzeczywistość. To, kiedy nie wiem, jak znaleźć drogę do odczytania obrazu... kiedy jest gdzieś tam ten surrealistyczny akcent.
© Ilka Kramer / www.ilkakramer.com

Co najbardziej kręci Cię w sztukach wizualnych?

Najbardziej lubię, kiedy zdjęcie podważa moje spojrzenie na przestrzeń i rzeczywistość. To, kiedy nie wiem, jak znaleźć drogę do odczytania obrazu... kiedy jest gdzieś tam ten surrealistyczny akcent.

Jakie emocje władają Tobą podczas fotografowania?

To zależy od tego, nad czym pracuję. Kiedy realizuję sesję konceptualną – sam obraz to tylko część procesu twórczego, poprzedzony jest czasem poświęconym na refleksję, poszukiwanie rozwiązania... Czuję ekscytację, kiedy czuję, że to wszystko gra, ale to wszystko.

Kiedy fotografuję w sposób dokumentalny, czuję ogromne zainteresowanie tematem oraz satysfakcję, ponieważ najważniejsze jest odnajdywanie dowodu życia i piękna tu i ówdzie.
© Ilka Kramer / www.ilkakramer.com

Jakie emocje władają Tobą podczas fotografowania?

To zależy od tego, nad czym pracuję. Kiedy realizuję sesję konceptualną – sam obraz to tylko część procesu twórczego, poprzedzony jest czasem poświęconym na refleksję, poszukiwanie rozwiązania... Czuję ekscytację, kiedy czuję, że to wszystko gra, ale to wszystko.

Kiedy fotografuję w sposób dokumentalny, czuję ogromne zainteresowanie tematem oraz satysfakcję, ponieważ najważniejsze jest odnajdywanie dowodu życia i piękna tu i ówdzie.

Jak byś scharakteryzowała swój projekt dotyczący surrealistycznych krajobrazów? Możesz o nim opowiedzieć?

W 2013 roku przeprowadziłam się ze wsi do miasta, by mieszkać w apartamencie. Od tego czasu poczułam utratę kontaktu z naturą – tęsknię za tą więzią wręcz fizycznie i o to chodzi w projekcie.

„MalaNazar” kwestionuje naszą percepcję krajobrazu. Gdy tracimy bezpośredni kontakt z naturą, przyzwyczajamy się do niego tylko przez widok z okna. W samochodzie, pociągu lub domu krajobraz jest chroniony przez architekturę, natura jest oprawiona w ramy i postrzegana jako obraz. W ten sposób przestaje być fizycznym doświadczeniem.
© Ilka Kramer / www.ilkakramer.com

Jak byś scharakteryzowała swój projekt dotyczący surrealistycznych krajobrazów? Możesz o nim opowiedzieć?

W 2013 roku przeprowadziłam się ze wsi do miasta, by mieszkać w apartamencie. Od tego czasu poczułam utratę kontaktu z naturą – tęsknię za tą więzią wręcz fizycznie i o to chodzi w projekcie.

„MalaNazar” kwestionuje naszą percepcję krajobrazu. Gdy tracimy bezpośredni kontakt z naturą, przyzwyczajamy się do niego tylko przez widok z okna. W samochodzie, pociągu lub domu krajobraz jest chroniony przez architekturę, natura jest oprawiona w ramy i postrzegana jako obraz. W ten sposób przestaje być fizycznym doświadczeniem.

Jakiego sprzętu używasz?

Pracuję Nikonem D800.
© Ilka Kramer / www.ilkakramer.com

Jakiego sprzętu używasz?

Pracuję Nikonem D800.

Zdjęcia wykorzystane za zgodą autorki.
© Ilka Kramer / www.ilkakramer.com

Zdjęcia wykorzystane za zgodą autorki.

Zobacz również: Jak korzystać z narzędzia wypaczania perspektywy?

© Ilka Kramer / www.ilkakramer.com
© Ilka Kramer / www.ilkakramer.com
© Ilka Kramer / www.ilkakramer.com
© Ilka Kramer / www.ilkakramer.com
© Ilka Kramer / www.ilkakramer.com
© Ilka Kramer / www.ilkakramer.com
Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Inspiracje:

Oto 10 najlepszych piłkarskich zdjęć na świecie Prisma zmienia zwykły timelapse w niesamowity, ruszający się obraz WWW sieci: Blindspot Katowice Tattoo Konwent 2018 - III część projektu "/INKED/ wydziarani" The Longest Way - 4646km autoportretów Sesja rodzinna z terierem w roli noworodka. Po co i dlaczego powstała? Olympus Pen E-P1 - Mikro Cztery Trzecie w stylu retro Fotograficzna fascynacja Krzywą Wieżą w Pizie Interesujące wariacje z Polaroidem, czyli wzór dla Instagrama Zachwycająca natura Ziemi na zdjęciach z konkursu Nature Photographer of the Year 2015 Joanna Rogala: „Tworząc, dążę do tego, by widz poczuł to samo, co ja. Tylko i aż.” National Geographic Traveler Photo Contest 2015 - Polak wśród wyróżnionych

Popularne w tym tygodniu:

Arek Podniesiński sfotografował radziecką tarczę antyrakietową Duga Urocze zdjęcia psa i fretki. Są najlepszymi przyjaciółmi Bajkowy świat dzieciństwa na zdjęciach Iwony Podlasińskiej Genialna sesja zdjęciowa tancerzy i ich pupili Comedy Wildlife Photography Awards 2019. Najśmieszniejsze zdjęcie roku wybrane! Od 10 lat szuka porzuconych fortepianów i fotografuje ich piękno Nic tu nie jest takie, jak się wydaje. Poznaj świat abstrakcji Aditya Aryanto Zobacz, jak inne kraje świętowały z nami 100-lecie niepodległości Red Bull Illume Image Quest 2019: Zdjęcia półfinalistów zachwycają II wojna światowa: Europa kiedyś i dziś na zdjęciach Najlepsze portrety w konkursie The Independent Photographer