Zimne, surrealistyczne krajobrazy Ilki Kramer

Ilka Kramer jest znana z tworzenia surrealistycznych krajobrazów, które prowadza odbiorcę do kompletnie innego wymiaru. Jej surowa estetyka sterylnych obrazów pozostawia widza z poczuciem satysfakcji i niepokoju jednocześnie. Rozmawialiśmy z tą fotografką na temat jej sztuki.

Marcin Watemborski: Skąd pojawiło się w Tobie zamiłowanie do fotografii?

Ilka Kramer: Po szkole zaczęłam pracować jako asystentka fotografa mody, poza tym studiowałam fotografię w szkole artystycznej w Niemczech oraz przez wiele lat byłam wolnym strzelcem katalogów mody, magazynów, architektów, projektantów...

Od 5 lat koncentruję się na tworzeniu wolnych projektów i robię mniej zleceń. Samą fotografią zajmuję się od 25 lat.
© Ilka Kramer / www.ilkakramer.com

Marcin Watemborski: Skąd pojawiło się w Tobie zamiłowanie do fotografii?

Ilka Kramer: Po szkole zaczęłam pracować jako asystentka fotografa mody, poza tym studiowałam fotografię w szkole artystycznej w Niemczech oraz przez wiele lat byłam wolnym strzelcem katalogów mody, magazynów, architektów, projektantów...

Od 5 lat koncentruję się na tworzeniu wolnych projektów i robię mniej zleceń. Samą fotografią zajmuję się od 25 lat.

Co najbardziej kręci Cię w sztukach wizualnych?

Najbardziej lubię, kiedy zdjęcie podważa moje spojrzenie na przestrzeń i rzeczywistość. To, kiedy nie wiem, jak znaleźć drogę do odczytania obrazu... kiedy jest gdzieś tam ten surrealistyczny akcent.
© Ilka Kramer / www.ilkakramer.com

Co najbardziej kręci Cię w sztukach wizualnych?

Najbardziej lubię, kiedy zdjęcie podważa moje spojrzenie na przestrzeń i rzeczywistość. To, kiedy nie wiem, jak znaleźć drogę do odczytania obrazu... kiedy jest gdzieś tam ten surrealistyczny akcent.

Jakie emocje władają Tobą podczas fotografowania?

To zależy od tego, nad czym pracuję. Kiedy realizuję sesję konceptualną – sam obraz to tylko część procesu twórczego, poprzedzony jest czasem poświęconym na refleksję, poszukiwanie rozwiązania... Czuję ekscytację, kiedy czuję, że to wszystko gra, ale to wszystko.

Kiedy fotografuję w sposób dokumentalny, czuję ogromne zainteresowanie tematem oraz satysfakcję, ponieważ najważniejsze jest odnajdywanie dowodu życia i piękna tu i ówdzie.
© Ilka Kramer / www.ilkakramer.com

Jakie emocje władają Tobą podczas fotografowania?

To zależy od tego, nad czym pracuję. Kiedy realizuję sesję konceptualną – sam obraz to tylko część procesu twórczego, poprzedzony jest czasem poświęconym na refleksję, poszukiwanie rozwiązania... Czuję ekscytację, kiedy czuję, że to wszystko gra, ale to wszystko.

Kiedy fotografuję w sposób dokumentalny, czuję ogromne zainteresowanie tematem oraz satysfakcję, ponieważ najważniejsze jest odnajdywanie dowodu życia i piękna tu i ówdzie.

Jak byś scharakteryzowała swój projekt dotyczący surrealistycznych krajobrazów? Możesz o nim opowiedzieć?

W 2013 roku przeprowadziłam się ze wsi do miasta, by mieszkać w apartamencie. Od tego czasu poczułam utratę kontaktu z naturą – tęsknię za tą więzią wręcz fizycznie i o to chodzi w projekcie.

„MalaNazar” kwestionuje naszą percepcję krajobrazu. Gdy tracimy bezpośredni kontakt z naturą, przyzwyczajamy się do niego tylko przez widok z okna. W samochodzie, pociągu lub domu krajobraz jest chroniony przez architekturę, natura jest oprawiona w ramy i postrzegana jako obraz. W ten sposób przestaje być fizycznym doświadczeniem.
© Ilka Kramer / www.ilkakramer.com

Jak byś scharakteryzowała swój projekt dotyczący surrealistycznych krajobrazów? Możesz o nim opowiedzieć?

W 2013 roku przeprowadziłam się ze wsi do miasta, by mieszkać w apartamencie. Od tego czasu poczułam utratę kontaktu z naturą – tęsknię za tą więzią wręcz fizycznie i o to chodzi w projekcie.

„MalaNazar” kwestionuje naszą percepcję krajobrazu. Gdy tracimy bezpośredni kontakt z naturą, przyzwyczajamy się do niego tylko przez widok z okna. W samochodzie, pociągu lub domu krajobraz jest chroniony przez architekturę, natura jest oprawiona w ramy i postrzegana jako obraz. W ten sposób przestaje być fizycznym doświadczeniem.

Jakiego sprzętu używasz?

Pracuję Nikonem D800.
© Ilka Kramer / www.ilkakramer.com

Jakiego sprzętu używasz?

Pracuję Nikonem D800.

Zdjęcia wykorzystane za zgodą autorki.
© Ilka Kramer / www.ilkakramer.com

Zdjęcia wykorzystane za zgodą autorki.

Zobacz również: Dwa spojrzenia na fotografowanie ludzi, czyli studyjne portrety i zdjęcia na ulicy [wideoporadnik]

© Ilka Kramer / www.ilkakramer.com
© Ilka Kramer / www.ilkakramer.com
© Ilka Kramer / www.ilkakramer.com
© Ilka Kramer / www.ilkakramer.com
© Ilka Kramer / www.ilkakramer.com
© Ilka Kramer / www.ilkakramer.com
Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Inspiracje:

Paparazzo z zasadami? Destrukcyjna natura kreacji w pracach Chrisa Slabbera Finding Vivian Maier – dokument o niani, która zaintrygowała fotograficzny świat Życie biednych ludzi tematem i misją konkursu fotograficznego CGAP Magiczny świat ślimaków Wiaczesława Miszczenki Norman Seeff robił cudowne czarno-białe portrety gwiazdom lat 70. i 80. Danny Lowe dokumentuje fryzury kreatywnych ludzi, by pokazać kim są Red Bull Illume Image Quest 2019: Zdjęcia półfinalistów zachwycają Odległe galaktyki stworzone w ciemni przez Vanessę Marsh Poetyckie psy ze schronisk Górskie krajobrazy z całego świata na zdjęciach Jakuba Połomskiego Adam Lach autorem zdjęcia na 30-lecie III RP

Popularne w tym tygodniu:

Fotografka została mamą dzikich zwierząt. Ufają jej bezgranicznie Jaki pan, taki kram, czyli portrety psów i ich właścicieli autorstwa Alicji Zmysłowskiej Nie uwierzysz, że to widać z Ziemi. Oto najlepsze zdjęcia Drogi Mlecznej Drono-ptak nagrywał robo-żółwia składającego kamero-jaja. Mistrzowskie ujęcia PBS Janine Pendleton odwiedza opuszczone miejsca. Jej zdjęcia napawają grozą Seb Agnew stworzył hiperrealistyczne scenerie używając miniatur Japan Camera Hunter wchodzi na YouTube i ma dla was dawkę doskonałych testów Dyrektor zarządzający World Press Photo Foundation odchodzi ze stanowiska