Pozostałości po Związku Radzieckim niszczeją w głębokich śniegach

Danila Tkachenko to rosyjski fotograf, twórca serii Restricted Areas. Projekt jest interesującym ukazaniem tego, co zostało po rozpadzie ZSRR. Zobaczcie sami, jakie skarby można odnaleźć na pokrytych śniegiem pustyniach dawnego mocarstwa.

W niektórych kręgach fotograficznych jest ogromne zainteresowanie opuszczonymi budynkami oraz różnego rodzaju militariami, pozostawionymi na terenach dawnego Związku Radzieckiego. Połączenie tego ze śniegiem sprawia wrażenie minimalistycznej fotografii produktu, niż tylko wraków i szczątków utopijnego mocarstwa. Prostota zdjęć Danili Tkachenko tkwi w kompozycji, która jest niezwykle zrównoważona i łatwa w odbiorze.
© Danila Tkachenko / www.danilatkachenko.com

W niektórych kręgach fotograficznych jest ogromne zainteresowanie opuszczonymi budynkami oraz różnego rodzaju militariami, pozostawionymi na terenach dawnego Związku Radzieckiego. Połączenie tego ze śniegiem sprawia wrażenie minimalistycznej fotografii produktu, niż tylko wraków i szczątków utopijnego mocarstwa. Prostota zdjęć Danili Tkachenko tkwi w kompozycji, która jest niezwykle zrównoważona i łatwa w odbiorze.

Architektura i obiekty przedstawione w Restricted Areas są rozmieszczone od obserwatorium w Kazachstanie do Wołgi, przez Wołgę i Samarę aż do pól naftowych autonomicznej republiki Baszkortostanu. Mimo tak dużych różnic w lokalizacji budowli – wyglądają one tak, jakby ze sobą sąsiadowały. Projekt jest niezmiernie spójny – wszędzie panuje śnieżny, minimalistyczny krajobraz z ledwie nasyconymi barwami.
© Danila Tkachenko / www.danilatkachenko.com

Architektura i obiekty przedstawione w Restricted Areas są rozmieszczone od obserwatorium w Kazachstanie do Wołgi, przez Wołgę i Samarę aż do pól naftowych autonomicznej republiki Baszkortostanu. Mimo tak dużych różnic w lokalizacji budowli – wyglądają one tak, jakby ze sobą sąsiadowały. Projekt jest niezmiernie spójny – wszędzie panuje śnieżny, minimalistyczny krajobraz z ledwie nasyconymi barwami.

„Opuszczone budynki o niemal ludzkiej złożoności” to określenie, stosowane przez fotografa, by opisać obiekty, które fotografuje. Sednem projektu jest prezentowany brutalizm, jako wizualizacja idei socjalistycznego państwa, którym był ZSRR. Wydaję się, że jest w tym jakaś logika – dlaczego ktoś chciałby budować posągi i budowle w praktycznie opuszczonych miejscach jak nie tylko w celach propagandowych?
© Danila Tkachenko / www.danilatkachenko.com

„Opuszczone budynki o niemal ludzkiej złożoności” to określenie, stosowane przez fotografa, by opisać obiekty, które fotografuje. Sednem projektu jest prezentowany brutalizm, jako wizualizacja idei socjalistycznego państwa, którym był ZSRR. Wydaję się, że jest w tym jakaś logika – dlaczego ktoś chciałby budować posągi i budowle w praktycznie opuszczonych miejscach jak nie tylko w celach propagandowych?

Wszystkie obiekty, prezentowane w projekcie, są opuszczone i zapomniane, jednak są one świetnym pokazem potęgi politycznej idei i tego, jak wygląda jej upadek. To, w co został włożony wysiłek – ludzki oraz finansowy – koniec końców zaległo odłogiem w metrowych warstwach śniegu, podobnie jak idea, którą czciło.
© Danila Tkachenko / www.danilatkachenko.com

Wszystkie obiekty, prezentowane w projekcie, są opuszczone i zapomniane, jednak są one świetnym pokazem potęgi politycznej idei i tego, jak wygląda jej upadek. To, w co został włożony wysiłek – ludzki oraz finansowy – koniec końców zaległo odłogiem w metrowych warstwach śniegu, podobnie jak idea, którą czciło.

Zdjęcia wykorzystane za zgodą autora.
© Danila Tkachenko / www.danilatkachenko.com

Zdjęcia wykorzystane za zgodą autora.

© Danila Tkachenko / www.danilatkachenko.com

Zobacz również: Fotoblogia.pl - największy blog o fotografii w Polsce

© Danila Tkachenko / www.danilatkachenko.com
Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Inspiracje:

Oto nominacje do nagrody publiczności w konkursie Wildlife Photographer of the Year 2016 Piękna amerykańska przyroda na zdjęciach konkursu Wilderness Forever Sesja nie z tego świata, czyli fotografowanie przy zerowej grawitacji Mateusz Skwarczek: "Zadaniem fotoreporterów jest pokazywać konkretne problemy konkretnych ludzi" Wodospad Niagara zamarzł. Ten widok zapiera dech w piersi! Zobacz opustoszały nowojorski Central Park w projekcie „Deep In a Dream" Nicholas Chorier i jego fotograficzny świat z poziomu latawca Epickie burze na zdjęciach Erica Meola Nowa okładka Vogue Polska jest lepsza niż poprzednia. Powinna być pierwszą? Szymon Barylski przez miesiąc fotografował obóz dla uchodźców między Grecją, a Macedonią Chłodna i piękna Patagonia na zdjęciach Adama Ławnika Dutch Angle - jak krzywić kadry, żeby zbudować napięcie

Popularne w tym tygodniu:

Australijczycy zajmują się zwierzętami. Wiele z nich odzyskało siły Iran przed rewolucją islamską. Zdjęcia pokazują, jak inny był to kraj Zrobił 100 000 zdjęć i pokazał, jak naprawdę wygląda Księżyc Monochrome Photography Awards 2019: wielu Polaków wśród wyróżnionych Urocze zdjęcia psiaków ze schroniska zapewniły im adopcję Dawid Hemke to polski Joker. Zobacz, jak genialnie odtworzył tę postać Lisek i ruda dziewczyna zapozowali do przepięknych zdjęć Co się dzieje z choinkami po świętach? Fotograf pokazał to na zdjęciach Niezwykle jasna i kolorowa tęcza pojawiła się na Hawajach Fearless Photographers: najlepsi fotografowie ślubni na świecie wybrani Psy to dostojne zwierzęta. Alexander Khokhlov udowodnił to na zdjęciach Wszystko, czego potrzebujesz do zdjęć makro to smartfon