Fotografowie szukając monitora do obróbki zdjęć dedykowanego do pracy mają niełatwy orzech do zgryzienia. To, co powinno go charakteryzować, to szeroki gamut, równomierne podświetlenie i sprzętowa kalibracja. Dziś sprawdzimy, jak wypada nowy monitor japońskiego producenta: Eizo CS2420.
Ten artykuł ma 5 stron:
Opis i specyfikacja
Dobry monitor w pracy fotografa jest niemal tak samo ważny jak porządny aparat, ostry obiektyw czy stabilny statyw. W końcu zdjęcia, które zrobimy, trafiają na monitor, na którym je oglądamy i dokonujemy korekt. Dla wielu osób uosobieniem dobrego monitora jest jedynie matryca IPS. To jednak nie koniec — monitory graficzne mają takie lub lepsze matryce, ale na całość składa się znacznie więcej elementów. Tak więc, zajmując się fotografią, dobry monitor powinien być naturalnym elementem wyposażenia pracowni każdego fotografa. Obecnie nie wyobrażam sobie pracy na amatorskim sprzęcie z supermarketu, a niestety prowadząc liczne warsztaty, tanie laptopy i kiepskie monitory królują w domach fotografów, stojąc tuż obok plecaków wypakowanych sprzętem za minimum kilkanaście tysięcy złotych.
W teście postaram się zwrócić uwagę na najbardziej praktyczne, z punktu widzenia fotografa, elementy, bez bardzo głębokiego wgryzania się w niezrozumiałe dla wielu pojęcia związane z zarządzaniem barwą. W związku z tym, że jest to nasz pierwszy test monitora, chętnie posłuchamy Waszych uwag i zastosujemy je w kolejnych recenzjach.
Wróćmy jednak do testowanego monitora. Na pierwszy ogień postanowiłem wziąć nowość od Eizo — model CS2420, który jest następcą udanego CS240. Eizo rozróżnia trzy serie monitorów graficznych Color Edge — CS, CX i CG, które różnią się parametrami, wyposażeniem i różnym poziomem odblokowania 3D LUT. Na moje biurko trafił monitor najniższej serii, który otwiera stawkę monitorów szerokogamutowych — kosztuje około 3300 zł.
Monitory z serii Color Edge już od prawie najniższego modelu (wyłączając CS230) oferują pokrycie Adobe RGB na poziomie 99%. Wszystkie mają pełną, sprzętową kalibrację, a także wyposażone są w układy DUE, które wyrównują podświetlenie matrycy. Dodatkowo, monitory japońskiego producenta objęte są 5-letnią gwarancją (lub 30 tys. godzin pracy), co ma potwierdzać niezawodność produktów.
Przekątna: | 24,1 cala |
---|---|
Matryca: | IPS 10-bit (8+FRC) |
LUT: | 16-bit 3D LUT |
Rozdzielczość: | 1920×1200 px |
Kąty widzenia: |
178/187 stopni |
Podświetlenie: | LED z szerokim gamutem |
Jasność: | 350 cd/m² |
Gamut: | 99% Adobe RGB |
Kontrast: | 1000:1 |
Kalibracja sprzętowa: | Tak, program Color Navigator |
Złącza: | USB 3.0 (1xIN, 3xOUT), HDMI, DisplayPort, DVI |
Dodatkowy osprzęt: | Brak |
Gwarancja: | 5 lat |
Cena: | 3300 zł |
Model CS2420 jest wyposażony w panel IPS o przekątnej 24,1 cala, w proporcji boków 16:10 i rozdzielczości 1920×1200 pikseli. Wiele osób bardziej ceni sobie nieco bardziej kwadratowe proporcje od standardowych 16:9, natomiast z mojego punktu widzenia, nie odgrywa to jakiejś kluczowej roli. Jeden i drugi standard jest w porządku. Maksymalna jasność wynosi 350 cd/m², kontrast to 1000:1 a czas reakcji 15 ms (szary do szarego). Tablica 3D LUT pracuje z precyzją 16-bit, co ma zapewnić gładkie przejścia tonalne i dobre parametry delta E.
Zobacz również: Wykonaj własną nakładkę typu ringflash
Ciekawym elementem serwisowym jest również bezpłatna pierwsza kalibracja. Klient decydujący się na zakup monitora i kalibratora (chyba, że kalibrator już ma) ma możliwość połączenia się przez Team Viewer z pracownikiem Eizo, który podczas rozmowy przeprowadza proces kalibracji monitora. To rozwiązanie miało być realizowane jedynie przez krótki okres, ale w związku z dużym zainteresowaniem postanowiono wprowadzić tę darmową usługę na stałe.
Ten artykuł ma 23 komentarze
Pokaż wszystkie komentarze