iPhone 7 i iPhone 7 Plus - wszystko, co wiemy o możliwościach fotograficznych

iPhone 7 i iPhone 7 Plus to dwa nowe, flagowe smartfony firmy Apple. Oba mają jaśniejszy, stabilizowany obiektyw f/1.8, lepszą matrycę, lampę błyskową czy funkcję zapisu zdjęć w formacie RAW. iPhone 7 Plus ma nawet podwójny aparat. Przyglądamy się szczegółowo ich fotograficznym możliwościom.

Firma Apple zaprezentowała dwa nowe, flagowe smartfony: iPhone 7 oraz iPhone 7 Plus. Pierwszy ma 4,7-calowy, a drugi 5,5-calowy wyświetlacz. Obudowa z pozoru wygląda identycznie, ale jest bardziej smukła i wodoodporna (standard IP67). Smartony będą dostępne nie tylko w kolorach już dobrze znanych, czyli Gold (złoty), Rose Gold (różane złoto), Silver (srebrny), ale także w dwóch nowych: Jet Black (czarny błyszczący) oraz Black (czarny matowy).

Do tego podstawowa wersja będzie wyposażona w pamięć 32 GB (nareszcie!), a dostępne będą jeszcze pojemności 128 i 256 GB. Z naszej perspektywy najważniejsze są jednak nowości związane z fotografią. Jest ich naprawdę sporo, a iPhone 7 / 7 Plus ma być najlepszym fotograficznym smartfonem na rynku. Przyjrzyjmy się szczegółowo wszystkim nowym, fotograficznym rozwiązaniom.

Jaśniejszy obiektyw f/1.8, podwójny obiektyw w iPhonie 7 Plus

iPhone 7 otrzymał nowy obiektyw o jasności f/1.8 i ekwiwalencie ogniskowej 28 mm. To spory postęp w porównaniu do poprzednika, który jest wyposażony w szkło o jasności f/2.2, ale minimalnie gorzej, niż główny konkurent Samsung Galaxy S7, który ma f/1.7. Konstrukcja obiektywu w iPhone 7 składa się z sześciu soczewek.

Prawdziwe zmiany i duży postęp dostrzeżemy w większym iPhone 7 Plus. 5,5-calowy smartfon otrzymał nowy, podwójny moduł aparatu z dwoma obiektywami o różnych ogniskowych.

Pierwszy obiektyw zapewnia szeroki kąt widzenia - ekwiwalent ogniskowej 28 mm i jasność f/1.8. Drugi obiektyw ma dłuższą ogniskową - 56 mm i ma jasność f/2.8. Ma służyć do wykonywania portretów czy innych zdjęć z przybliżeniem. Takie rozwiązanie umożliwia korzystanie z dwukrotnego zoomu optycznego, ale także oferuje możliwość uzyskania lepszego rozmycia tła, czyli bokeh. Oprogramowanie sprawnie rozciąga zoom do aż 10-krotnego przybliżenia.

Zobacz również: Lightroom Mobile - test

Tim Cook w czasie konferencji prasowej zapewniał, że uzyskiwany w ten sposób bokeh jest intensywny i naturalny, jak w aparatach fotograficznych z dużo większą matrycą. Apple jest dobry w marketingu, ale praw fizyki nie oszuka — tak piękny bokeh jest osiągany zapewne w dużej mierze, a może nawet w całości, poprzez oprogramowanie. Wygląda na to, że firma Apple wprowadziła tu po prostu tryb symulacji rozmycia tła, który jest automatycznie aktywowany w trybie „Portret", w systemowej aplikacji fotograficznej. Jestem niezmiernie ciekawy, jak to rozwiązanie działa w rzeczywistości i czy sprawuje się tak świetnie i naturalnie, jak w czasie prezentacji.

Dodatkowo, oba nowe smartony są wyposażone w optyczną stabilizację obrazu. To również postęp, ponieważ do tej pory tylko wersja Plus miała system IS. iPhone 6S jest tej funkcji pozbawiony.

Podwójny obiektyw w smartfonie to technika już wykorzystywana przez innych producentów, np. w testowanym przez Kubę smartfonie Huawei P9 czy LG G5. W obu przypadkach stosowano jednak nieco inne rozwiązanie. W Huawei P9 są to dwa identyczne obiektywy szerokokątne (27 mm), tyle, że jeden rejestruje kolorowy, a drugi czarno-biały obraz. Z kolei w LG G5 drugi aparat zapewnia szerszy kąt widzenia.

Apple rozwiązało to po swojemu — podobnie, jak w wielu innych sytuacjach. W ostatnim czasie firma wprowadzała wiele znanych już, a czasami nawet mało popularnych do tej pory, funkcji (np. wideorozmowy, animowane zdjęcia), które przygotowała w dopracowany, prosty i zachęcający sposób. Firma Apple nie zawsze jest pierwsza, ale jak już coś wprowadza, to zazwyczaj robi to bardzo dobrze i sprawia, że chcemy z tych rozwiązań naprawdę korzystać. Oczywiście zdarzały się też wpadki, jak np. słynne mapy. W każdym razie było zdecydowanie więcej dobrych rozwiązań, niż tych źle przygotowanych.

Przykładowe zdjęcie wykonane smartfonem iPhone 7 Plus. Screen z prezentacji prasowej.

Podobnie może być i tym razem. Kilku innych producentów już wcześniej zaprezentowało swoje podwójne aparaty, jednak żadne z ich rozwiązań realnie nie wprowadziło nowej jakości do fotografii mobilnej. Inżynierowie Apple znów nie są pierwsi, ale wiele wskazuje na to, że zrobili to najlepiej, a iPhone 7 Plus może okazać się liderem wśród smartfonów fotograficznych. Podkreślam — może, a nie musi. Jednym z powodów jest…

Matryca 12 Mpix o większych możliwościach

Aparat zastosowany w iPhone 7 i iPhone 7 Plus ma 12-megapikselową matrycę. To sensor o identycznej rozdzielczości, co u poprzednika, jednak ma być aż o 60% szybszy i 30% bardziej energooszczędny. Podczas każdego zdjęcia sensor ma przetwarzać 100 miliardów operacji w 25 milisekund. Producent nie podał czy jest to większy sensor, zatem zapewne ma również identyczną wielkość — 1/3 cala. Rozdzielczość przedniej kamery wzrosła z 5 Mpix do 7 Mpix.

Lampa błyskowa LED z nowym czytnikiem

Producent poprawił także flash, który teraz ma produkować o 50% więcej światła i ma 4 diody LED. Został też wyposażony w czujnik migotania światła, co może być przydatne przy nagrywaniu filmów.

Zapis plików RAW

Pliki RAW w końcu zawitają na iOS. iPhone 7 i iPhone 7 Plus będą rejestrować pliki RAW w formacie DNG, czyli w cyfrowym negatywie. Jak zapewne dobrze wiecie, fotografie zapisane w tym formacie są czyste, bez obróbki i pozwalają na osiągnięcie o wiele lepszych rezultatów w późniejszej postprodukcji. Czy to na komputerze, czy np. na aplikacji Google Snapseed, które od kilku dni obsługuje właśnie pliki RAW. Przypadek? Nie sądzę.

Wyświetlacz o 25 % jaśniejszy od poprzednika

Nowe smartfony mają ekrany, które są według producenta są o 25% jaśniejsze od poprzedników. Wyświetlacz w 5,5-calowym iPhonie 7 Plus ma wyższą rozdzielczość — oferuje 1920 x 1080 px.

Szybszy procesor A10, dłużej na baterii, więcej RAM

Apple iPhone 7 i iPhone 7 Plus są wyposażone w nowy procesor — Apple A10 Fusion, który ma być o 40% szybszy od A9. Chip ma dwa klasyczne rdzenie oraz dwa mniejsze, o niższej wydajności, oraz wyższej energooszczędności. Według zapewnień producenta, iPhone 7 ma pracować na baterii do 2 godzin dłużej, a iPhone 7 Plus do 1 godziny dłużej. To solidne wydłużenie, ale nadal oba modele zapewne nie będą działać dłużej, niż jeden dzień bez ładowania.

iPhone 7 prawdopodobnie ma 2 GB pamięci RAM, natomiast iPhone 7 Plus otrzymał 3 GB RAM, aby móc sprawnie obsłużyć bardziej rozbudowany aparat. Ma to gwarantować naprawdę sprawne funkcjonowanie.

iPhone 7 i iPhone 7 Plus — polskie ceny

iPhone 7

  • 32 GB — 3349 zł
  • 128 GB — 3879 zł
  • 256 GB — 4399 zł

iPhone 7 Plus

  • 32 GB — 3949 zł
  • 128 GB — 4479 zł
  • 256 GB — 4999 zł

Smartfony trafią do sprzedaży w Polsce 23 września.

Więcej na temat iPhone 7 oraz iPhone 7 Plus przeczytacie u naszych kolegów na komorkomania.pl.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Sprzęt:

Obiektywy Irix już są dostępne w Polsce. Znamy ich cenę Tak ma wyglądać Canon EOS M5 – nowy bezlusterkowiec Japończyków Chiński obiektyw Yongnuo 35 mm f/2 teraz także w wersji do aparatów Nikon Czy Fujifilm zaprezentuje nowy aparat średnioformatowy na targach Photokina 2016? PRVKE 21 - funkcjonalny plecak zaprojektowany przez pasjonatów fotografii Tamron prezentuje ulepszony profesjonalny teleobiektyw SP 150-600 mm f/5-6.3 Di VC USD G2 i dwa nowe telekonwertery Lomo'Instant Automat zmieni wasze podejście do fotografii natychmiastowej DJI Osmo+ - kamera z 7-krotnym zoomem i gimbalemm kontrolowana z iPhone'a Sony wprowadza FE 50 mm F2,8 Macro - nowy obiektyw do makrofotografii w skali 1:1 Canon EOS 5D Mark IV i nowe obiektywy - znamy polskie ceny oraz datę dostępności Fujinon XF 23 mm F2 R WR – uszczelniony, jasny, szeroki kąt Fujifilm X-A3 – bezlusterkowiec z matrycą 24,2 Mpix i dotykowym ekranem do zdjęć selfie Canon EOS 5D Mark IV - kultowa pełna klatka w nowej odsłonie Canon EOS 5D Mark IV - funkcja Dual Pixel Raw umożliwi ustawienie ostrości po wykonaniu zdjęć? Nikon AF-P DX Nikkor 70-300 mm f/4.5-6.3G ED VR - teleobiektywy z nowym silnikiem krokowym QNAP TS-251A i TS-451A - nowe NASy dedykowane fotografom Western Digital WD Gold 10 TB - nowy dysk w wyższej pojemności Samyang 20 mm f/1.8 i 20 mm T/1.9 ED AS UMC - jasny, manualny szeroki kąt do pełnej klatki Hasselblad i Lenovo Moto, czyli kolejny romans legendy ze smartfonem Laowa 12 mm f/2.8 – elegancki jasny maluch, pozbawiony dystorsji Samyang 35 mm f/1.2 ED AS UMC CS i 35 mm T/1.3 ED AS UMC CS - jasne obiektywy do bezlusterkowców Nikon Coolpix W100 - wodoodporny kompakt na wakacje BenQ PV270 to nowy monitor z matrycą IPS o 99% pokryciu przestrzeni Adobe RGB Samyang AF 50 mm f/1.4 FE – wiemy kiedy i w jakiej cenie będzie dostępny w Polsce

Popularne w tym tygodniu:

Koniec z pudełkowym Lightroomem. Oto zupełnie nowy Lightroom CC bazujący na chmurze Leica Thambar-M 90 mm f/2.2 - powrót na rynek obiektywu, który daje bajkowe rozmycie Canon G1X Mark III - aparat kompaktowy z matrycą w rozmiarze APS-C i AF jak w lustrzance Yashica Y35 - powrót legendy do świata fotografii cyfrowej Nikon D850 – producent opublikował listę rekomendowanych obiektywów Irix prezentuje system filtrów prostokątnych Edge 100 Quadralite Reporter 200 TTL - studio fotograficzne w lampie reporterskiej DJI Zenmuse X7 - pierwsza kamera Super 35 mm do filmów lotniczych z drona Milvus 25mm f/1.4 - jasny, manualny szeroki kąt do pełnoklatkowych lustrzanek QNAP TS-453BT3 – czterordzeniowy, czterozatokowy NAS z Thunderbolt 3 dla cyfrowych twórców Samyang AF 35 mm f/1.4 FE do systemu Sony E. Szeroki kąt z autofokusem i w dobrej cenie