Sigma 200-500mm f/2.8 na targach Photokina 2014.

Sigma 200-500mm f/2.8 na targach Photokina 2014. (© Krzysztof Basel)

11 najbardziej niezwykłych obiektywów świata

Dwa z nich zostały wykonane na specjalne zamówienie klientów z Kataru za ponad 2 mln dolarów każdy. Inny widzi do tyłu, a jest też niezwykły model z jasnością zaledwie f/0.7. Zebraliśmy 11 najciekawszych obiektywów, które przewinęły się przez historię fotografii.

Carl Zeiss Apo Sonnar T* 1700 mm f/4

Jeżeli myślimy o obiektywie supertele, który nie jest konstrukcją lustrzaną, to pierwsze, co przychodzi na myśl, to Carl Zeiss Apo Sonnar T* 1700 mm f/4 Super Telephoto. Obiektyw został zaprezentowany w 2006 roku na targach Photokina i wykonano go na specjalne zamówienie anonimowego fana fotografii dzikiej przyrody z Kataru. Cena także nie jest znana. Jeden z największych na świecie cywilnych teleobiektywów jest wykonany z 15 elementów w 13 grupach, waży 256 kg i został zaprojektowany do aparatu średniego formatu 6×6 Hasselblad 203FE. Szacuje się, że superteleobiektyw mógł kosztować nawet kilka milionów euro.

Canon EF 1200 mm f/5.6L USM

Kosztuje na rynku wtórnym 120–165 000 dolarów i jest jednym z droższych obiektywów z AF na świecie. Canon EF 1200 mm f/5.6L USM został zaprojektowany z bagnetem FD na Igrzyska Olimpijskie w Los Angeles w 1984 roku. Producent udostępnił wtedy pięć takich obiektywów dla reporterów, którzy obsługiwali igrzyska. Egzemplarze te następnie wróciły do Canona i pojawiły się pod koniec lat 80. z bagnetem EF.

Przez lata Canon wyprodukował tylko kilka takich serii. Wszystkie sztuki były wykonywane ręcznie, co więcej, produkcja odpowiednio dużych kryształków fluorytu potrzebnych do produkcji zajmowała prawie rok. Obiektywy Canon EF 1200 mm f/5.6L USM trafiały zatem do wybranych redakcji, które obsługiwały między innymi podróże papieskie czy olimpiady, wyścigi F1 czy mistrzostwa świata. Kilka sztuk trafiło do agencji rządowych i do prywatnych fotografów. Znalezienie używanej wersji graniczy z cudem, ponieważ Canon zaprzestał ich produkcji kilka lat temu.

Sigma 200–500 mm f/2.8

Jeżeli byliście kiedyś na dużych targach fotograficznych, jak np. Photokina, to może mieliście okazję zauważyć olbrzymie, pomalowane na zielono, obiektywy na stoisku Sigmy. To właśnie zaprezentowany w 2007 roku na PMA gigant Sigma 200–500 mm f/2.8, którego zakres możemy w łatwy sposób rozszerzyć do 400–1000 mm, używając konwertera 2x. Wtedy przy 1000 mm dostajemy światło f/5.6, co przy takiej konstrukcji tele jest wynikiem rewelacyjnym.

Obiektyw jest cały czas dostępny, także w Polsce, gdzie kosztuje między 70 a 100 tys. złotych. Połączenie jasności f/2.8 w całym zakresie ogniskowych i możliwości zoomowania pozwala na zastosowanie Sigmy 200–500 mm f/2.8 do fotografii dzikiej przyrody, gwiazd, sportu. Obiektyw jest wyposażony we własne zasilanie, które obsługuje silniki zooma i autofokusu. Poza tym oferuje ekran LCD i możliwość wygodnej obsługi filtrów polaryzacyjnych 72 mm.

Zobacz również: Canon 7D Mark II - test

Canon 5200 mm F/14 Mirror Lens

Pozostając w tematyce obiektywów ultratele, trzeba wspomnieć o gigantycznej konstrukcji - Canon 5200 mm F/14 Mirror Lens. Używając grupy luster i obudowy wielkości dużej skrzyni, Canon wycisnął ogniskową aż 5150 mm. Według informacji japońskiego producenta, olbrzymi obiektyw najlepiej sprawdza się przy fotografowaniu obiektów oddalonych o 29–51 km. Najbliższa odległość ostrzenia to 120 m. Powstały tylko trzy takie konstrukcje, jedna pojawiła się na eBay-u w cenie 50 000 dolarów. Canon 5200 mm F/14 Mirror Lens waży około 100 kg i wymaga specjalnego statywu, a właściwie szyny (zerknijcie na wideo poniżej).

Canon S-type 50 mm f/0.95

Obiektyw Canon S-type 50 mm f/0.95 w swoim czasie był najjaśniejszym szkłem na rynku. Wersja do lustrzanki nigdy nie powstała, Canon S-type 50 mm f/0.95 był produkowany do aparatów dalmierzowych Canon 7. Obiektyw został zaprezentowany w 1961 roku, ale Canon zaprzestał produkcji tego szkła razem z aparatami dalmierzowymi na początku lat 70. W tamtym czasie był to wydatek rzędu 1150 dolarów.

Canon S-type 50mm f/0.95

Leica Noctilux-M 50 mm f/0.95

Wśród najciekawszych obiektywów nie może zabraknąć Leiki z obiektywem Noctilux-M 50 mm f/0.95. Został on zaprezentowany w 1975 roku, krótko po tym, jak Canon przestał produkować 50 mm, f/0.95. Tym samym Leica zaczęła produkować najjaśniejszy obiektyw asferyczny, który mimo takiej jasności jest ostry. Nowa wersja oferuje jeszcze lepsze osiągi, chociaż jest odrobinę większa. Obiektyw jest oczywiście zaprojektowany do korpusów Leica M, za pomocą adaptera można go też podpiąć do Mikro Cztery Trzecie. Noctilux-M 50 mm f/0.95 to wydatek około 10 000 dolarów.

Leica Noctilux-M 50mm f/0.95

Nikkor 6 mm f/2.8

Nikkor 6 mm f/2.8 to jeden z ciekawszych obiektywów w historii fotografii. Ten ultra szerokokątny obiektyw ma pole widzenia wynoszące aż 220 stopni, czyli widzi to, co się znajduje za nim. Obiektyw w wersji f/5.6 został zaprezentowany w 1969 roku, następnie w 1970 roku Nikon wprowadził wersję f/2.8, która nie wymagała blokowania lustra i wspierała TTL.

Produkcja Fisheye-Nikkor 6 mm f/2.8 ruszyła w marcu 1972 roku, a szkła były do kupienia tylko na specjalne zamówienie. Konstrukcja obiektywu składa się z 12 elementów ułożonych w 9 grupach i waży 5,2 kg. Obecnie Nikkor 6 mm f/2.8 czasem pojawia się na aukcjach internetowych, ale cena jest zaporowa, np. 0,5 miliona zł.

Sigma 4.5 mm f/2.8 EX DC HSM

Sigma ma w swojej ofercie dużo ciekawych, szerokich i jasnych obiektywów. Jednak rybie oko Sigma 4.5 mm f/2.8 EX DC HSM jest wyjątkowym szkłem. Obiektyw jest zaprojektowany do lustrzanek z matrycą APS-C i oferuje kąt widzenia 180 stopni. Poza tym pozwala na ostrzenie z odległości zaledwie 14 cm. Z podpięty rybim okiem Sigmy otrzymujemy okrągły obraz. Jest to przystępna cenowo wersja ultra rybiego oka do zastosowań kreatywnych i naukowych.

Sigma 4.5mm f/2.8 EX DC HSM

Carl Zeiss Planar 50 mm f/0.7

Carl Zeiss Planar 50 mm f/0.7 to najjaśniejszy obiektyw w naszym zestawieniu. Oryginalnie został zaprojektowany w 1966 roku dla NASA w celu sfotografowania ciemnej strony Księżyca. Powstało tylko dziesięć egzemplarzy tego obiektywu.

Carl Zeiss Planar 50 mm f/0.7

Jeden zatrzymał Zeiss, sześć kupiła NASA, a trzy Stanley Kubrick. Reżyser zmodyfikował mocowanie obiektywów tak, aby pasowały do kamery BNC Mitchell, po czym wykorzystał je w 1975 roku przy produkcji filmu "Barry Lyndon" do scen, które oświetlone są tylko światłem ze świec.

Trioplan 100 mm f/2.8

Kolejnym ciekawym obiektywem, który doczekał się nowej wersji, jaką można kupić, jest Trioplan 100 mm f/2.8. Budowa optyczna obiektywu to 3 elementy w 3 grupach, poza tym oferuje 15-listkową przysłonę ze specjalną powłoką.

Meyer Optik Trioplan 100 mm f/2.8

Obiektyw możemy podpiąć do aparatów z mocowaniami M42, Canon EF, Nikon F, Fujifilm X, Sony E oraz Mikro Cztery Trzecie. Historia tego obiektywu zaczyna się pod koniec XIX w. od trypletu Cooke’a, a jest szczególnie znany z bardzo miękkiego rozmycia tła — tzw. bokeh. Wersja Meyer Optik została zaprojektowana w 1916 roku. Dopiero niedawno obiektyw doczekał się reaktywacji.

Leica APO-Telyt-R 1:5.6/1600 mm

O tym ogromnym teleobiektywie wiemy bardzo niewiele — waży 60 kg, ma 1,2 metra długości, a jego średnica to 42 cm. To jeden z najdroższych obiektywów na świecie, który współpracuje z seryjnymi aparatami. W internecie można znaleźć informacje, że kosztował ok. 2 mln dolarów. Podobno powstały tylko dwa jego egzemplarze. Jeden kupił Sheikh Saud Bin Mohammed Al-Thani z Kataru, a drugi (protytyp) pozostał w fabryce firmy Leica w Niemczech.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł ma 1 komentarz

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Sprzęt:

Relikty przeszłości: aparaty cyfrowe na dyskietki Syrp Super Dark Variable ND - recepta na długie ekspozycje w dzień Nadchodzi portretowy obiektyw Yongnuo 85 mm f/1.8 z mocowaniem Nikona Nocturnus 50 mm f/0.95 II - 15-listkowa przysłona i superjasność f/0.95 Gimbal GoPro Karma Grip dostępny oddzielnie Wielki chociaż miniaturowy teleobiektyw - Leica Summarit M 75 mm f/2,5 Fujifilm X-A10 - bezlustekowiec z matrycą APS-C dla początkujących Wielozadaniowy gimbal DJI Ronin bez problemu potrzyma ci drinka Czy drożej znaczy lepiej? Voigtländer Close Focus Adapter VM/E Nowy adapter Fusion Smart AF zapewni automatyczną komunikację Nikon-Sony Yongnuo YN968EX-RT - lampa błyskowa ze światłem Led do filmowania Wacom Cintiq Pro 13 i Cintiq Pro 16 - nowe tablety graficzne z piórkiem Pro Pen 2 Vimble S - niedrogie i stabilne filmowanie smartfonem Nowe filmujące drony od DJI - zaawansowany Phantom 4 Pro oraz profesjonalny Inspire 2 48 Mpix, migawka globalna i wideo 8K na nowej matrycy firmy CMOSIS Nikon D5600 - delikatna ewolucja popularnej lustrzanki Ta Leica dla prawdziwych snajperów może być Wasza za jedyne 350 tysięcy złotych GoPro wycofuje swojego drona Karma. Czy to gwóźdź do trumny firmy? Leica TL - obiecuje szybszy autofokus, nową wersję kolorystyczną i niższą cenę Olympus STF-8 - nowa lampa makro odporna na złe warunki pogodowe Dlaczego Apple uważa, że slot kart SD w nowych MacBookach Pro jest zbędny? Plecaki Voltaic naładują Twój sprzęt podczas podróży Yongnuo 100 mm f/2 oraz 85 mm f/1.8 - ofensywa Yongnuo na jasne stałki Nowe MacBooki Pro z dotykowym panelem Touch Bar. Wydajne, nowoczesne i drogie narzędzie dla fotografa?

Popularne w tym tygodniu:

Koniec z pudełkowym Lightroomem. Oto zupełnie nowy Lightroom CC bazujący na chmurze Colorspike nowe podejście do tworzenia kreatywnych efektów oświetleniowych Leica Thambar-M 90 mm f/2.2 - powrót na rynek obiektywu, który daje bajkowe rozmycie Canon G1X Mark III - aparat kompaktowy z matrycą w rozmiarze APS-C i AF jak w lustrzance Yashica Y35 - powrót legendy do świata fotografii cyfrowej Nikon D850 – producent opublikował listę rekomendowanych obiektywów Quadralite Reporter 200 TTL - studio fotograficzne w lampie reporterskiej DJI Zenmuse X7 - pierwsza kamera Super 35 mm do filmów lotniczych z drona Milvus 25mm f/1.4 - jasny, manualny szeroki kąt do pełnoklatkowych lustrzanek QNAP TS-453BT3 – czterordzeniowy, czterozatokowy NAS z Thunderbolt 3 dla cyfrowych twórców Samyang AF 35 mm f/1.4 FE do systemu Sony E. Szeroki kąt z autofokusem i w dobrej cenie Aputure Light Storm 300D to najmocniejsza lampa LED na rynku