Zdjęcia ze smakiem, czyli fotografia kulinarna - sprzęt, światło, dodatki i sztuczki [wideoporadnik]

Zastanawialiście się kiedyś, jak robić smakowite zdjęcia kulinarne? W dzisiejszym poradniku zdradzę kulisy mojej pracy - zobaczycie, jaki sprzęt wykorzystuję w moich sesjach, pokażę również ciekawe modyfikatory światła, a także różne sztuczki.

31 mm, 1/50 s, f/2.8, ISO 400

31 mm, 1/50 s, f/2.8, ISO 400 Jakub Kaźmierczyk)

Zdjęcia kulinarne to jedna z ciekawszych dziedzin fotografii. Doskonale pamiętam swoje początki ze zdjęciami żywności. Zaczęło się od fotografowania kawy — mając kilkanaście lat wygrałem jeden z konkursów organizowanych przez Tchibo i portal onephoto.pl. Potem zdobyłem zlecenie od Burger Kinga, gdzie znów fotografowałem kawę. Kolejne zlecenia spływały i naprawdę mnie to wciągnęło.

Sesję dla Starbucksa, którą realizowałem przed rokiem w całości zrobiłem Olympusem E-M5 Mark II z obiektywami 60 mm f/2.8 Macro i 12-40 mm f/2.8 PRO.

Pierwsze zlecenie zrealizowałem Pentaksem K100D Super, fotografując na dodatek w trybie JPG, a to, że zdjęcia wisiały naprawdę długo na menuboardach, było chyba szczęściem głupiego. Potem przeszedłem na pełnoklatkowe lustrzanki Canona, ale korciło mnie, żeby zrealizować zlecenie bezlusterkowcem. Nie ukrywam, że miałem przed tym niemałą tremę, szczególnie że aparat, którym wtedy dysponowałem, nie miał nawet wizjera. To był Olympus PEN E-P5. Nieco obawiałem się zabrać mały, niepozorny aparat na poważną sesję, ale mimo wszystko spakowałem go do torby, a podczas sesji fotografowałem mocno czekoladowe produkty. Zdecydowałem, że wszystkie zdjęcia zrobię Canonem 5D Mark III z obiektywem 100 mm f/2.8 L Macro i wspomnianym E-P5 z obiektywem 60 mm f/2.8 Macro. Finalnym zdjęciem było połączenie wielu fotografii w jedną — zawierającą wszystkie produkty ułożone na deskach, na tle kawiarni. W końcu zdjęcie jest wynikiem współpracy obydwu aparatów, bo podkład i tło zostało zrobione Canonem, natomiast wszystkie produkty Olympusem. Dlaczego? Zdjęcia z bezlusterkowca były po prostu ostrzejsze, choć trudno powiedzieć, że te z Canona były nieostre.

To zdjęcie jest połączeniem kilku zdjęć - każdy produkt fotografowany był osobno, podkład i tło to również oddzielne zdjęcia.

Po premierze modelu E-M5 Mark II z trybem HiRes, oferującym zapis RAW 64-megapikselowych zdjęć, będący wynikiem połączenia 8 fotografii w jedną, zdecydowałem się na zabranie tego aparatu jako jedynego, a kilka tygodni później sprzedałem lustrzankę. HiRes przy statycznych scenach (a jedzenie raczej nie ucieka) sprawdza się świetnie, a który aparat za 5000 zł zaoferuje mi 64 czy 80 megapikseli?

SPRZĘT, Z KTÓREGO KORZYSTALI FOTOGRAFOWIE:

Olympus OM-D E-M1 Mark II - najnowszy, flagowy bezlusterkowiec Olympusa. Oferuje 20-megapikselową matrycę, tryb HiRes 80 megapikseli, tethering i synchronizuje się z lampami błyskowymi do 10 kl./s.

M. Zuiko Digital 12–100 mm 1:4.0 IS PRO - doskonały obiektyw na każdą okazję. Zapewnia aż 8,3-krotne powiększenie, a dzięki funkcji Sync IS współpracuje z wydajną 5-osiową stabilizacją obrazu, co pozwala uzyskać wyraźne zdjęcia bez statywu. Stała dobra wartość przysłony umożliwia fotografowane z różną wartością zoomu bez obawy o niekorzystną zmianę ekspozycji.

M. Zuiko Digital 25 mm 1:1.2 PRO - zaawansowany układ optyczny sprawia, że obiektyw jest praktycznie zupełnie pozbawiony aberracji chromatycznej oraz dystorsji. Kompaktowy układ ogniskowania zapewnia wysoką precyzję automatycznego ustawiania ostrości, a budowa przysłony pozwala nawet w nocy uzyskać niesamowity bokeh w naturalnych kolorach o kształcie niemal idealnego koła.

M. Zuiko Digital 45 mm 1:1.8 - stylowy, w atrakcyjnej cenie, wydajny obiektyw stałoogniskowy idealny do zdjęć portretowych z ładnie rozmytym tłem i żywymi kontrastami uzyskanymi dzięki jasnej przysłonie.

W dzisiejszym wideo chcę pokazać Wam trochę mojej pracy od kulis. Zobaczycie, z jakich funkcji aparatów korzystam, jak oświetlam fotografowane sceny, z jakich modyfikatorów korzystam, jak również, skąd biorę dodatki do sesji. Tu oczywiście z pomocą przychodzą rewelacyjne stylistki żywności, ale na początku mojej drogi musiałem się naprawdę mocno nakombinować. Resztę zobaczycie w filmie!

Artykuł powstał we współpracy z firmą Olympus

Zobacz więcej artykułów z serii: Poradniki autorskie

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki:

Chroń swoje zdjęcia przed kradzieżą, używając znaków wodnych [wideoporadnik] Rozmyte tło jest przereklamowane. Najważniejsze jest światło Jak zacząć pracę z Lightroom 4, czyli coś dla początkujących [wideoporadnik] Dodawanie nocnych świateł do dziennych zdjęć w Adobe Photoshop [wideoporadnik] Atramentem malowane, czyli pomysł na jesienną nudę [zrób to sam] Jak w prosty sposób wykonać efektowne zdjęcie auta? Zamień plik RAW na czarno-białe zdjęcie: 5 prostych kroków Auto przed obiektywem Czy liczba megapikseli w aparatach ma rzeczywiście duże znaczenie? [poradnik] Jak żyć, jako zawodowy fotograf? Usprawnij pracę w Photoshopie dzięki akcjom i znacznikom [wideoporadnik] Radzimy jak maskować fotografie o zróżnicowanej ekspozycji [wideoporadnik]

Popularne w tym tygodniu:

Wzór umowy sesji fotograficznej, czyli jak pomóc sobie i klientowi Lasery w pracy fotografa. Czy laser uszkadza matrycę? Prezent dla fotografa: Czego nie kupować i co w zamian? Daj fotografii jeszcze jedną szansę Google Night Sight: Jak działa zaawansowany tryb do fotografowania gwiazd?