80% ludzi uważa, że robi doskonałe zdjęcia - trendy fotograficzne na 2016 rok

80% ludzi uważa, że robi doskonałe zdjęcia - trendy fotograficzne na 2016 rok12.05.2016 11:58
Źródło zdjęć: © © Marjan Lazarevski / [Flickr](https://www.flickr.com/photos/mlazarevski/9035247869/in/photolisteLq1pFcigR1NeepWko9sa2ixeib7VUctbq4dccXhj1cdVqt1d1u7nqhQDdL76rPWsDsoJNNreb4mpy3eoqDS6te9Kn9tdgWzdPgm1X7riQ36AwBfPNd899XuH8xJC8fBnnE8vBVP

W XXI wieku każdy może robić zdjęcia, co więcej – tworzymy kulturę wizualną, w której porozumiewamy się głównie za pomocą obrazu, zwłaszcza w mediach społecznościowych. Dzięki coraz lepszej technologii nasze zdjęcia zyskują na jakości. Pamiętajcie jednak, że megapiksele to nie wszystko.

Firma Canon przeprowadziła badania, które pokazują, że większość ludzi biorących w nich udział uważa swoje zdjęcia za „dobre, a nawet doskonałe”. Czy tak jest w rzeczywistości? Ocenę twórczości pojawiającej się dookoła nas pozostawiam wam.

Powyższe stwierdzenie jest tylko niewielką częścią „2016 Phtography Trends Study”, czyli wspomnianych badań. Polegało ono na zadaniu kilku pytań grupie ponad 1000 dorosłych mieszkańców Stanów Zjednoczonych. Przeprowadzono je między 21 a 26 kwietnia bieżącego roku. Badanie ujawniło kilka kwestii:

Źródło zdjęć: © © Canon / [www.usa.canon.com](https://www.usa.canon.com/internet/portal/us/home/about/newsroom/pressreleases/pressreleasedetails/2016/20160511corp2016phototrends/20160511corp2016phototrends?WT.mc_id=C126149)
Źródło zdjęć: © © Canon / [www.usa.canon.com](https://www.usa.canon.com/internet/portal/us/home/about/newsroom/pressreleases/pressreleasedetails/2016/20160511corp2016phototrends/20160511corp2016phototrends?WT.mc_id=C126149)

Wszyscy myślimy, że robimy dobre zdjęcia

80% badanych oceniło swoje umiejętności fotograficzne jako dobre, a nawet doskonałe. 62% uznało, że ich zdolności znacznie wzrosły w przeciągu 2-5 lat. Realnie trudno jest zweryfikować prawdziwość tych wyników. Ocena umiejętności fotograficznych każdego człowieka powinna przebiegać indywidualnie i nie powinna opierać się tylko i wyłącznie na stwierdzeniu samego badanego.

Ludzie chętniej drukują swoje prace

64% badanych stwierdziło, że „raczej chętnie, lub chętnie” wydrukowałoby swoje zdjęcia. Uważam, że jest to bardzo ważny element uprawiania fotografii. Patrząc na wydruki, lub odbitki na papierze inaczej odbieramy fotografię, ponieważ mamy do czynienia z fizycznym dobrem, które może zostać zmierzone i podziwiane bez względu na dostęp do nowoczesnej technologii.

Nie zapominajmy również, że nic nie robi na człowieku tak wielkiego wrażenia jak stanięcie przed odbitką w dużym rozmiarze, oprawionej w odpowiednią ramę. Można uznać to za pewnego rodzaju rytualizm współczesnej fotografii, która istnieje w większości jako pliki zapisane na dysku komputera.

Robimy bardzo dużo zdjęć

24% ankietowanych przyznało się do tego, że robi ponad 300 zdjęć miesięcznie. Wydaje się to być normalne, zważając na ekspansję mediów społecznościowych i rozwój kultury wizualnej, w której żyjemy. Dzięki serwisom takim jak Facebook, Instagram oraz Snapchat wszyscy przyczyniamy się do znacznego wzrostu popularności fotografii.

Można nawet zaryzykować stwierdzenie, że wszyscy dokumentujemy swoje życie – dawniej robiliśmy to pisząc pamiętniki, dzisiaj zastąpiliśmy to fotografią. Jest to nie tylko objaw łatwego dostępu do technologii, ale i lenistwa oraz zubożenia intelektualnego społeczeństwa.

W dużej mierze wracamy do hieroglifizaji języka, którym się porozumiewamy. Należy pamiętać, że dla obrazu nie ma bariery językowej, ewentualnie kultura, w której się obracamy, może być przeszkodą do prawidłowego zrozumienia przekazu.

Zdjęcia zwierzaków są bardziej popularne niż selfie

59% osób biorących udział w badaniu robi zdjęcia swoim zwierzakom, natomiast 57% gustuje w sztuce robienia zdjęć z rączki. Co prawda nie jest to duża różnica i podejrzewam, że wiele tych przypadków się pokrywa, ale powiedzmy sobie szczerze – miłość do zwierząt wygrywa z próżnością i samouwielbieniem.

Fotografowanie jedzenia zmierza donikąd

Ponad połowa badanych przyznała się do tego, że fotografuje to, co znajduje się na ich talerzu. 27% oznajmiło, że robi to, by się przechwalać oraz dać swoim znajomym poczucie wypadnięcia z obiegu.

Bardzo nieładnie. Zastanawiam się, czy naprawdę robienie zdjęć jedzenia jest komukolwiek potrzebne – nie mówię o fotografii kulinarnej, tylko o fotkach robionych na potrzeby Instagrama albo Snapchata. Jasne, fajnie jest uwiecznić coś fajnego, co jedliśmy – ale litości... nie zawsze, nie wszędzie. Jedzenie szybko stygnie.

Przedstawione trendy wydają się być interesujące, chociaż większość z nich jest dość oczywista, jeśli obracacie się w towarzystwie osób, które są uzależnione od mediów społecznościowych, o ile można mówić o czymś takim w dzisiejszych czasach. Sam należę do osób, które nie rozstają się ze swoim telefonem, ale też nie robię zdjęć wszystkiemu, co zobaczę.

Czasem warto odłożyć telefon i zacząć przeżywać chwile, tak by je zapamiętać – niekoniecznie tylko przez pryzmat zdjęć.

Więcej informacji o badaniach możecie przeczytać na stronie Canona.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.