Beyoncé ekstremalnie odchudzona przez Photoshopa

Beyoncé ekstremalnie odchudzona przez Photoshopa16.06.2013 13:05
Roberto Cavalli / yahoo.com
Olga Drenda

Afera wokół projektu sukni Roberta Cavallego dla Beyoncé to kolejny głos w dyskusji o tym, czy fotografia mody ma być domeną fantazji, czy powinna trzymać kontakt z rzeczywistością. Z jednej strony - pechowy obraz to nie zdjęcie, lecz ilustracja, a szkice strojów scenicznych właśnie tak wyglądają, ale z drugiej - mamy do czynienia z przemianą faktycznie istniejącej osoby w połączenie Barbie i kałamarnicy.

Fotografia czy rysunek?

Roberto Cavalli / yahoo.com
Roberto Cavalli / yahoo.com

Trzeba pamiętać, że ilustracja opublikowana na stronie nie była fotografią, a szkicem projektanckim. Rysunki te mają pewien utarty styl. Postacie ludzkie wyglądają na nich właśnie tak - wydłużone korpusy, cienkie kończyny. Rację mają więc ci, którzy zwracają uwagę na charakter tej ilustracji - ma ona prezentować w celowo przesadzony sposób układ i ruch tkaniny, a postać nosząca suknię służy tu brzydko mówiąc za wieszak. Z drugiej strony, to szkic nietypowy - z reguły rysunki projektantów mody przypominają komiks, a nie fotomanipulację czy grafikę komputerową. Dodatkowo fakt, że pajęcza sylwetka na ilustracji ma twarz faktycznie istniejącej osoby sprawia, że całość wywołuje raczej gęsią skórkę niż zachwyt.

Retusz na tapecie

jezebel.com
jezebel.com

Okazało się też, że reklama marki Lancome z Julią Roberts to o jeden krok za daleko w kwestii Photoshopa - ponieważ reklamowanym produktem był krem do twarzy, nadmiernie wyretuszowane oblicze mogło wprowadzać w błąd:

yahoo.com
yahoo.com

Fikcja i fakty

Niestety, to nie zawsze tak działa. Fotografia mody, odwołując się do skojarzeń z pożądanymi dobrami, wysokim statusem - bywa traktowana jako wzór. W najbardziej skrajnych przypadkach sylwetki modeli i modelek droga retuszu omijają prawa biologii i fizyki, przypominając postacie ze wspomnianych już szkiców. Ma to przykre, czasem tragiczne skutki uboczne, gdy niektórzy próbują te wzorce realizować. Dlatego dyskusje wokół kwestii retuszu i wzorców urody wciąż pozostają aktualne. W Brazylii powstała kampania społeczna poświęcona zaburzeniom odżywiania, przypominająca odbiorcom (częściej odbiorczyniom), że reklamowa fantazja swoją drogą, a życie swoją:

Revolution Brasil
Revolution Brasil
Revolution Brasil
Revolution Brasil
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.