Czy w UE obowiązuje dwuletnia gwarancja na sprzęt? Fakty i mity

Czy w UE obowiązuje dwuletnia gwarancja na sprzęt? Fakty i mity13.02.2013 12:25
CC Eirik Solheim / flickr.com
Olga Drenda

Czy sprzęt fotograficzny zakupiony w Unii Europejskiej jest objęty dwuletnią gwarancją? Niezupełnie! Prostujemy pewne popularne przekonanie.

Kilka miesięcy temu głośno było o sporze dotyczącym rocznych gwarancji na produkty udzielanych przez firmę Apple i ich dyskusyjnej zgodności z prawem Unii Europejskiej. W tej sprawie (i jej podobnych) przewija się wątek obowiązkowej dwuletniej gwarancji, udzielanej na wszystkie produkty – nie tylko sprzęt fotograficzny czy w ogóle elektroniczny - zakupione w UE. Niestety, na tym obszarze mamy do czynienia z błędami, nieporozumieniami i nadmiernymi uproszczeniami (co może wynikać ze specjalistycznego żargonu prawnego). Dotyczą one głównie stosowanych pojęć. Tymczasem gwarancja to nie to samo co niezgodność z umową – a to druga z wymienionych kwestii jest regulowana przez prawo unijne.

[solr id="fotoblogia-pl-64302" excerpt="0" image="0" words="20" _url="http://olga.drenda.fotoblogia.pl/1825,w-skrocie-chris-niedenthal-w-katowicach-najlepsze-zdjecia-dzikiej-przyrody-w-tarnowie-smakowita-fotografia-w-lodzi" _mphoto="panorama-64302-270x108-a522489d7.jpg"][/solr][block src="solr" position="inside"]2651[/block]

Gwarancja jako taka dotyczy jakości sprzedanego produktu, opisanej w dokumencie gwarancyjnym – jeśli taki został wydany. Jest regulowana przez krajowy Kodeks cywilny, a czas jej trwania jest wyznaczany przez sprzedawcę lub producenta. Jeśli termin nie został określony w gwarancji, wówczas przepisy wyznaczają okres wynoszący jeden rok (przy czym sprzedawca ma prawo ustalić krótszy). Przede wszystkim gwarancja nie jest obowiązkowa (!), a jej udzielenie jest dobrą wolą producenta lub sprzedawcy.

Prawo zapewnia natomiast dwuletni okres ochrony konsumenta, w ramach którego przez dwa lata można reklamować produkt na podstawie niezgodności z umową. Warunki niezgodności z umową regulowane są przez Ustawę o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz.U. z dnia 5 września 2002 r. Nr 141, poz. 1176). Umowa zostaje zawarta między sprzedawcą a konsumentem w chwili zakupu produktu, a z jej niedotrzymaniem mamy do czynienia, jeśli produkt:

  • nie odpowiada podanemu przez sprzedawcę opisowi, wzorowi lub próbce;
  • nie nadaje się do celu określonego przez kupującego przy zawarciu umowy;
  • nie nadaje się do celu do jakiego tego rodzaju towar jest zwykle używany;
  • właściwości towaru nie odpowiadają właściwościom cechującym towar tego rodzaju.

W okresie ochronnym sprzedawca ma obowiązek wymienić towar na prawidłowo działający i zgodny z umową lub udzielić konsumentowi nieodpłatnej naprawy. Dla nowych towarów okres ten wynosi dwa lata, w przypadku używanych może zostać skrócony maksymalnie do 1 roku.

[solr id="fotoblogia-pl-64444" excerpt="0" image="0" words="20" _url="http://olga.drenda.fotoblogia.pl/1816,fotoreporter-kontra-agora" _mphoto="zrzut-ekranu-2013-02-13--374e674.jpg"][/solr][block src="solr" position="inside"]2652[/block]

Co jest kluczową kwestią? Przede wszystkim, po upływie pół roku od zakupu klient ma obowiązek udowodnienia, że niezgodność, na podstawie której ubiega się o reklamację, istniała w momencie zakupu produktu. Przez pierwsze sześć miesięcy istnieje domniemanie istnienia niezgodności w chwili zakupu, więc to sprzedawca musi udowodnić, że ewentualny błąd powstał już w trakcie używania produktu.

Po sześciu miesiącach obowiązek udowodnienia swoich racji przechodzi już na konsumenta. Ponadto jeżeli przez dwa miesiące od wykrycia niezgodności kupujący nie zgłosi jej sprzedawcy (co można zrobić drogą listowną za potwierdzeniem odbioru), może stracić prawa gwarantowane mu na mocy okresu ochronnego. Wykazanie niezgodności po sześciu miesiącach jest zdecydowanie trudniejsze i może wymagać zaangażowania rzeczoznawcy. Jeżeli natomiast sprzedawca był świadomy tego, że sprzedaje towar niezgodny z umową, powyższe terminy nie obowiązują i ochrona konsumenta faktycznie nie ulega wtedy przedawnieniu. Warto również dodać, że powyższa ustawa definiuje konsumentów jedynie jako osoby fizyczne, więc nie dotyczy sprzętu zakupionego na firmę.

Wszystkim zainteresowanym polecam zaglądanie na stronę UOKiK, na której można znaleźć wyczerpujące kompendium wiedzy na temat sprzedaży konsumenckiej (w tym również treść ustawy przytoczonej w niniejszym artykule).

Źródło artykułu:WP Fotoblogia
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.