Rynek fotografii ślubnej w liczbach

Rynek fotografii ślubnej w liczbach30.04.2017 21:07
Karolina i Kamil Głowaccy

Od kilku miesięcy w szkicach na naszym blogu leżał artykuł na temat tego, jak wygląda rynek fotografii ślubnej w liczbach. Wielokrotnie w grupie zaprzyjaźnionych fotografów czy na prowadzonych przez nas warsztatach z fotografikami zastanawialiśmy się, ilu może być fotografów ślubnych w Polsce i jak zmieniają się liczby zawieranych związków małżeńskich z roku na rok. Impulsem, aby dokończyć ten post, stał się podcast prowadzony przez Jacka Siwko w ramach cyklu podcastów Niezłe Aparaty. Jacek rozmawiał w nim z fotografem Łukaszem Zyśk a na koniec zadał właśnie pytanie o liczbę fotografów ślubnych w naszym kraju. I tym sposobem odkopałem poniższy post, zaktualizowałem go i wreszcie dokończyłem. Jacku, oto moja odpowiedź na Twoje pytanie! Zapraszam do lektury.

Truizmem będzie powiedzieć, że demokratyzacja fotografii poprzez wprowadzenie technologii cyfrowego zapisu sprawiła, iż przyrost fotografów ślubnych znacznie się zwiększył. W ostatnich latach (2009-2013 r.) przyczynił się do tego niewątpliwie znaczny wzrost liczby jednoosobowych działalności gospodarczych zakładanych z pomocą środków z Europejskiego Funduszu Społecznego – w tym dość duża część to właśnie firmy zajmujące się fotografią.

Do tego opisu sytuacji należy jeszcze dołączyć spadek liczby zawieranych związków małżeńskich i rysuje się nam dość pesymistyczny obraz rynku fotografii ślubnej zaludnionego przez wielu fotografów, którzy zaczynając swoją przygodę z fotografią ślubną, w tym czasie wybrali opcję konkurowania ceną a dopiero później jakością. Spójrzmy teraz, jak to wygląda w liczbach.

Spora część z tych osób z pewnością się dubluje, ale można założyć, że łącznie daje nam to liczbę około 3,5 tysiąca osób zrzeszonych w grupie Caffe Akademii Fotografii Ślubnej oraz LOOKSLIKEFILM POLAND.

Patrząc na oficjalne liczby na koniec 2016 roku, firm, które w swoim PKD podały działalność fotograficzną jako główną, było 11 594 (dane GUS). Musimy w tym miejscu pamiętać, że nie ujmują one osób, które pracują jako fotograficy lub fotograficy ślubni w oparciu o umowy cywilnoprawne z parami bez zarejestrowanej działalności czy też osoby, które pracują bez umowy. Należy także pamiętać, iż sam fakt zarejestrowania firmy z danym PKD nie oznacza, że dana osoba wykonuje fotografię ślubną. Choć z mojego doświadczenia wynika, że bardzo wielu fotografów w którymś momencie swojej kariery fotografowało śluby.

Poniżej tabela pokazująca, jak ta liczba rozkłada się na poszczególne województwa. Zdecydowanie przoduje województwo mazowieckie z liczbą 2 363, następnie śląskie z liczbą 1 400 i małopolskie z liczbą 1 121. Zaś w województwie lubuskim zarejestrowanych jest 221 firm. Na pierwszy rzut oka można by pomyśleć, że bycie fotografem w województwie lubuskim to ziemia obiecana, ale zestawmy to z ilością zawieranych związków małżeńskich.

Zerknijmy zatem na poniższe wykresy opracowane przeze mnie na podstawie danych GUS

Źródło zdjęć: © Dane GUS, opracowanie własne
Źródło zdjęć: © Dane GUS, opracowanie własne
Źródło zdjęć: © Dane GUS, opracowanie własne
Źródło zdjęć: © Dane GUS, opracowanie własne

Widać wyraźnie, że liczba fotografów odpowiada liczbie zawieranych związków małżeńskich. Najwięcej ślubów w 2014 odbyło się w województwach mazowieckim, śląskim, wielkopolskim. Te liczby zaś korespondują z liczbą mieszkańców w danym województwie. Zatem, mimo wysokiej konkurencji w wymienianych województwach, jest tam też największa liczba ślubów.

A jak liczba ślubów zmieniała się w dłuższej perspektywie czasowej?

Takie zestawienie od 1970 roku do 2015 roku prezentuje poniższy wykres.

Źródło zdjęć: © Dane GUS, opracowanie własne.
Źródło zdjęć: © Dane GUS, opracowanie własne.

Jak widzimy od 1975 r. mamy do czynienia ze spadkiem ilości ślubów do 2004 r., kiedy powoli ta liczba zaczyna rosnąć ze względu na wchodzenie roczników wyżu demograficznego w wiek zakładania rodzin i zawierania małżeństw. Punkt kulminacyjny to rok 2008, kiedy zawarto ponad dwieście pięćdziesiąt tysięcy związków małżeńskich (257 744,00). Od tego momentu notujemy systematyczny spadek liczby ślubów, a od trzech lat stabilizację na poziomie trochę ponad 188 tysięcy.

Spróbujemy teraz, wychodząc od znanej nam teraz liczby ślubów w 2015, policzyć, ile może nas być

Z góry uprzedzam, że jest to raczej eksperyment statystyczny, zatem traktujcie to z przymrużeniem oka. Jeśli założymy, że z 188832 ślubów około 3% jest "obsługiwanych” przez znajomych, wujków i generalnie osoby nie związane zawodowo z fotografią ślubną, to otrzymujemy liczbę 183167 ślubów rocznie, które obsługuje zawodowy fotograf. Jeśli tak, to liczmy dalej. Z moich wywiadów, które prowadzę do pracy doktorskiej wynika, iż średnia ilość ślubów wykonywanych przez zawodowo pracującego fotografa wynosi 20 rocznie. Przyjmijmy zatem zgodnie z krzywą rozkładu normalnego (krzywą Gaussa), że taką średnią liczbę zleceń ma 68% fotografów. Idąc dalej i przyjmując dla zagregowanych skrajności, 16% osób wykonuje 10 ślubów rocznie oraz pozostałe 16% ma tych ślubów 35. A teraz, aby już nie wdawać się w obliczenia (jeśli ktoś będzie zainteresowany, piszcie, to podeślę excela) prezentuję wyniki:

Zatem wyniki tego eksperymentu nie są aż tak rozbieżne z danymi GUS o liczbie zarejestrowanych firm, które mają PKD świadczące o wykonywaniu usług fotograficznych.

Wróćmy teraz do naszych klientów. I spójrzmy, jak zmieniał się wiek par młodych zawierających związek małżeński na przestrzeni lat.

Patrząc na rozkład wieku w poszczególnych latach 1990, 2000, 2010, 2013 widzimy, że pary podejmujące decyzję o zawarciu związku małżeńskiego są coraz starsze. Szczególnie widać to na grupie mężczyzn w wieku 30-34 lata. W 1990 tylko 8% osób podejmowało decyzję o ślubie, podczas gdy w 2013 już 22%. W grupie kobiet w przedziale 24-29 również widać znaczący wzrost procentowy. W 1990 13% kobiet w tym wieku decydowało się na ślub w 2013 już 38%. Poniższe wykresy mogą pomóc osobom prowadzącym kampanie w mediach społecznościowych w lepszym dopasowaniu grupy docelowej.

Podsumowując te krótkie rozważania o rynku fotografii ślubnej

Jestem zdania, że demokratyzacja i cyfryzacja fotografii oraz ułatwienia w zakresie zakładania firm w tym fotograficznych, które nałożyły się na okres spadku ilości ślubów, stały się przyczyną dużych zmian tego rynku. Pojawiła się potrzeba konkurowania już nie tylko ceną, ale również jakością usług, co zauważyli nie tylko fotograficy, ale także klienci szukający świetnej jakości zdjęć. Na to zjawisko z kolei miał wpływ rozwój Internetu i mediów społecznościowych, które pozwoliły wielu fotografom na śledzenie światowych trendów a nawet ich ustanawianie. Fotografia cyfrowa pozwoliła na eksperymentowanie i szukanie nowych środków artystycznego wyrazu oraz budowanie własnego stylu opartego nie tylko o kompozycję i wyczucie momentu ale także post produkcję. Post produkcję, która dzięki takim programom jak Adobe Lightroom stała się kreatywną częścią nowego workflow fotografa ślubnego.

Zaś od strony par młodych mamy do czynienia z bardziej dojrzałą wiekowo grupą, która w dużej mierze jest już samodzielna finansowo i bardziej świadoma swoich potrzeb. Te warunki powodują, iż polska fotografia ślubna jest na coraz wyższym poziomie i naprawdę powinniśmy być z tego dumni.

Piszcie w komentarzach, jak Wy postrzegacie rynek fotografii ślubnej. Czy Waszym zdaniem mamy do czynienia z rozwojem, czy raczej upadkiem? Jestem ciekaw Waszych opinii.

Źródło artykułu:WP Fotoblogia
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.