Skandal wokół konkursu fotograficznego Vogue

Skandal wokół konkursu fotograficznego Vogue22.06.2013 11:10
Wojciech Gadomski

Do 10 lipca można zgłaszać swoje zdjęcia do prestiżowego konkursu magazynu Vogue i domu modowego Bottega Veneta. Wygrany otrzyma 10 tys. dolarów, otworzą się przed nim wielkie możliwości. Dla reszty zostaje utrata praw do zdjęć. Co magazyn z nimi zrobi?

Magazyn Vogue każdy widział. Średni nakład pisma wynosi 1,25 mln egzemplarzy. Mniej więcej połowa zawartości pisma to reklamy. Reszta to moda, gwiazdy, ale przede wszystkim piękne zdjęcia autorstwa najsłynniejszych fotografów.

[solr id="fotoblogia-pl-68159" excerpt="1" image="1" words="20" _url="http://olga.drenda.fotoblogia.pl/1608,gdzie-konczy-sie-fotografia-hobbystyczna-a-zaczyna-profesjonalizm" _mphoto="levitation-photographer--83e9316.jpg"][/solr][block src="solr" position="inside"]2971[/block]

W tym roku Vogue i dom modowy Bottega Veneta (przychód na 2012 r. to niemal 1 mld euro) przygotował konkurs dla fotografów New Exposure Photography Competition. Zwycięzca otrzyma 10 tys. dol, będzie mógł zrobić sesję dla BV, zostanie stażystą Photography Directora Vogue, spłynie na niego splendor i chwała. Reszta uczestników, czyli pewnie tysiące fotografów, straci prawa do swoich zdjęć na rzecz organizatorów - na zawsze, bez odwołania. Takie są zasady konkursu. Przeciwko nim zbuntowało się American Society of Media Photographers i kilka innych prestiżowych organizacji.

Dla porównania, twórcy regulaminów liczących się konkursów fotograficznych w zasadach zamieszczają zapis o przeniesieniu części praw do zdjęć na organizatorów. Przeniesienie umożliwia to promocję w prasie, na wystawach itd. Nigdy nie jest tak jak w regulaminie New Exposure Photography Competition. Z zapisami takimi jak w vogue'owym konkursie,  można się spotkać czasem w quizach organizowanych przez producentów na przykład dachówek. W tego typu fotograficznych zmaganiach nagrodą jest dajmy na to wycieczka do Egiptu i 100 metrów bieżących papy, w zamian producent ma masę zdjęć które hulają mu na facebooku, może je wydrukować na bilbordzie. Zasady są proste wszyscy są szczęśliwi, nikt się nie buntuje.

Vogue i Bottega Veneta osiągnęli poziom dna tworząc ramy konkursu. Zagarnięte zdjęcia nie przydadzą się organizatorom, w modzie każdy sezon niesie ze sobą inny styl - nadesłane prace niedługo po prostu będą nieaktualne. Sprzedaż ich też nie ma sensu. Zysk może pokryłby koszty organizacji konkursu. Raczej wątpliwe, że to jakiś szwindel polegający na podprowadzeniu dzieł sztuki młodych artystów, które może będą warte za 50 lat krocie. Moim zdaniem to cyniczna manifestacja władzy jaką uzurpuje sobie wydawnictwo i modowy gigant. Miejmy nadzieję, że to pomyłka jakiegoś stażysty w dziale prawnym magazynu, ale to raczej wątpliwe. To po prostu próba skopania fotograficznego krocza. Nie dajmy się koledzy! Mówią protestujący.

[solr id="fotoblogia-pl-67298" excerpt="1" image="1" words="20" _url="http://fotoblogia.pl/1659,zdjecie-roku-w-konkursie-grand-press-photo-2013" _mphoto="w2903amk-67298-252x168-4b68ab7fd.jpg"][/solr][block src="solr" position="inside"]2972[/block]

Liczę na to, że działania ASMP i innych przyniosą zamierzony skutek i Vogue zmieni zasady konkursu. Jeśli nie. Mam nadzieję, że fotografowie zbojkotują konkurs Vogue i Bottega.

Drogi czytelniku, jeśli zastanawiasz się nad wysłaniem zdjęć do Vogue, nie rób tego! Okryjesz się hańbą, zostaniesz łamistrajkiem, kolaborantem, sprzedasz duszę diabłu, po prostu nie idź tą drogą! Jak cię spotkam nie powiem ci "cześć", nic ci nie powiem.

 

Źródło artykułu:WP Fotoblogia
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.