Sztuka imituje sztukę - znane obrazy odtworzone w filmowych kadrach

Sztuka imituje sztukę - znane obrazy odtworzone w filmowych kadrach04.10.2016 11:24
"Przygody barona Munchhausena" Terry Gilliam (1988)
Źródło zdjęć: © © Vudar Efendi / [Vimeo](https://vimeo.com/158235317)
Mikołaj Rożek

Jak kopiować to od najlepszych. Zapożyczenia, inspiracje, naśladowanie są powszechnymi sposobami wyrazu w filmie. Twórca filmowy Vugar Efendi przyjrzał się odtwarzaniu popularnych obrazów, w równie popularnych filmach.

Vugar Efendi jest wielkim miłośnikiem sztuki i filmu. Produkuje, reżyseruje i montuje krótkie filmiki poruszające kwestię łączenia się sztuki malarskiej z filmową. Umieszczone w tym roku dwie pozycje pod tytułem "Film Meets Art" pokazują obok siebie kadry filmowe odpowiadające ikonicznym dziełom malarskim.

"Ostatnia wieczerza" Leonardo da Vinci (1495-1498), "Wada ukryta" Paul Thomas Anderson (2014), Źródło zdjęć: © © Vudar Efendi / [Vimeo](https://vimeo.com/158235317)
"Ostatnia wieczerza" Leonardo da Vinci (1495-1498), "Wada ukryta" Paul Thomas Anderson (2014)
Źródło zdjęć: © © Vudar Efendi / [Vimeo](https://vimeo.com/158235317)

Zobaczymy dzieła Leonarda da Vinci, Sandro Botticellego, Thomasa Gainsborough czy Normana Rockwella, które zainspirowały kadry w filmach "Wada ukryta", "Przygody barona Munchhausena", "Django" oraz "Imperium słońca". Większość ukazanych porównań jest wręcz identyczna, jak "Narodziny Wenus" czy "Śmierć Marata", jednakże niektóre nie są aż tak dosłowne, jak luźna interpretacja obrazu "Imperium światła" Rene Magrittea w kadrze z "Egzorcysty".

"Dom przy torach" Edward Hopper (1925), "Psychoza" Alfred Hitchcock (1960), Źródło zdjęć: © © Vudar Efendi / [Vimeo](https://vimeo.com/158235317)
"Dom przy torach" Edward Hopper (1925), "Psychoza" Alfred Hitchcock (1960)
Źródło zdjęć: © © Vudar Efendi / [Vimeo](https://vimeo.com/158235317)

Vugar Efendi zdecydowanie ma oko do wyłapywania podobnych połączeń dwóch dziedzin sztuki, które dla wielu widzów kinowych mogą pozostawać ulotne. Nie zawsze dokładnie jesteśmy w stanie stwierdzić, co jest inspiracją, a co kopią. Jak pisze sam autor filmików "All art forms feed off from each other, and film is no different" (Wszystkie dziedziny sztuki naśladują siebie nawzajem, a film nie jest inny). Zgadzam się z nim w zupełności.

"Śmierć Marata" Jaques-Louis David (1793), "Schmidt" Alexander Payne (2002), Źródło zdjęć: © © Vudar Efendi / [Vimeo](https://vimeo.com/158235317)
"Śmierć Marata" Jaques-Louis David (1793), "Schmidt" Alexander Payne (2002)
Źródło zdjęć: © © Vudar Efendi / [Vimeo](https://vimeo.com/158235317)
"Wolność od strachu" Norman Rockwell (1943), "Imperium słońca" Steven Spilberg (1987), Źródło zdjęć: © © Vudar Efendi / [Vimeo](https://vimeo.com/158235317)
"Wolność od strachu" Norman Rockwell (1943), "Imperium słońca" Steven Spilberg (1987)
Źródło zdjęć: © © Vudar Efendi / [Vimeo](https://vimeo.com/158235317)
"Pacyfik" Alex Colville (1967), "Gorączka" Micheal Mann (1995), Źródło zdjęć: © © Vudar Efendi / [Vimeo](https://vimeo.com/158235317)
"Pacyfik" Alex Colville (1967), "Gorączka" Micheal Mann (1995)
Źródło zdjęć: © © Vudar Efendi / [Vimeo](https://vimeo.com/158235317)
"Jeune homme au bord de la mer" Jean Hippolyte Flandrin (1836), "Aż poleje się krew" Paul Thomas Anderson (2007), Źródło zdjęć: © © Vudar Efendi / [Vimeo](https://vimeo.com/158235317)
"Jeune homme au bord de la mer" Jean Hippolyte Flandrin (1836), "Aż poleje się krew" Paul Thomas Anderson (2007)
Źródło zdjęć: © © Vudar Efendi / [Vimeo](https://vimeo.com/158235317)
"The Little Bather in the Harem" Jean Auguste Dominique Ingres (1828), "Pasja" Jean-Luc Godard (1982), Źródło zdjęć: © © Vudar Efendi / [Vimeo](https://vimeo.com/158235317)
"The Little Bather in the Harem" Jean Auguste Dominique Ingres (1828), "Pasja" Jean-Luc Godard (1982)
Źródło zdjęć: © © Vudar Efendi / [Vimeo](https://vimeo.com/158235317)
"Blue Boy" Thomas Gainsborough (1770), "Django" Quentin Tarantino (2012), Źródło zdjęć: © © Vudar Efendi / [Vimeo](https://vimeo.com/158235317)
"Blue Boy" Thomas Gainsborough (1770), "Django" Quentin Tarantino (2012)
Źródło zdjęć: © © Vudar Efendi / [Vimeo](https://vimeo.com/158235317)
"Myśliwi na śniegu" Pieter Bruegel (starszy, 1565), "Zwierciadło" Andriej Tarkowski (1975), Źródło zdjęć: © © Vudar Efendi / [Vimeo](https://vimeo.com/158235317)
"Myśliwi na śniegu" Pieter Bruegel (starszy, 1565), "Zwierciadło" Andriej Tarkowski (1975)
Źródło zdjęć: © © Vudar Efendi / [Vimeo](https://vimeo.com/158235317)
Źródło artykułu:WP Fotoblogia
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.