Wolisz tworzyć czy Tworzyć?

Wolisz tworzyć czy Tworzyć?25.08.2011 14:30
Już sztuka czy jeszcze parę maźnięć pędzlem? / raven © Więcej zdjęć na Fotolia.pl
Piotr Dopart

W poniedziałek mieliśmy okazję się zastanowić kto lub co szkodzi jakości naszych zdjęć, a w podsumowaniu pytałem czy kultura zachodnioeuropejska ma fotografowi coś do zaoferowania, czy też raczej stanowi przeszkodę, zachętę dla przemądrzalców do bezzasadnej krytyki. Kwestia wciąż pozostaje otwarta, jednak dziś postaramy się zbliżyć nieco do rozwiązania - zastanówmy się jak tworzyć sztukę.

W poniedziałek mieliśmy okazję się zastanowić kto lub co szkodzi jakości naszych zdjęć, a w podsumowaniu pytałem czy kultura zachodnioeuropejska ma fotografowi coś do zaoferowania, czy też raczej stanowi przeszkodę, zachętę dla przemądrzalców do bezzasadnej krytyki. Kwestia wciąż pozostaje otwarta, jednak dziś postaramy się zbliżyć nieco do rozwiązania - zastanówmy się jak tworzyć sztukę.

Teza o pomieszaniu pojęć i nieuzasadnionego szafowania terminem "sztuka" wywołała sporych rozmiarów dyskusję w komentarzach. Argumentowaliście na przykład, że opisałem tylko jedną stronę medalu, podczas gdy prawdziwym winnym jest tu rynek "profesjonalnych" twórców. Streszczając meritum, ci ostatni, oferując wrażenia estetyczne odbiegające od prac "amatorskich" niewiele lub zgoła wcale, usiłują uzurpować sobie szacunek i zarobki, na które zwyczajnie nie zasługują.

Na poparcie powyższych zastrzeżeń przywołana została również zasada popytu i podaży; czyli póki jest popyt na prace na określonym poziomie, dopóty problemu nie ma - po prostu na sztukę nie ma popytu, jest za to popyt na dobre rzemiosło.

Czym jest ten cały "proces"?

  • Co dokładnie chcę przekazać? - Objaśnienie punktu jest mocno tautologiczne: oparty jest on na założeniu, że dzieło sztuki musi komunikować jakąś ważną kwestię. Może chodzić zarówno o symboliczny przekaz filozoficznej idei, problemu społecznego, może też oprzeć się na próbie zaprezentowania nowej formy estetycznej. Słowem-kluczem tego etapu jest KONCEPT.
  • Czy ktoś zrobił to przede mną i jak? - Choć pastisz i inspiracja może stanowić jedno z narzędzi sztuki, to koncentracja na wyeksploatowanym temacie jest zazwyczaj niepożądana. Wtórność nie tylko skazuje naszą pracę na brak zainteresowania tych, którzy widzieli już setkę podobnych - wiąże się także z \rozmyciem\ mocy przekazu prekursora. Z drugiej strony wspomniana inspiracja może posłużyć zaznaczeniu, że dany problem nie stracił na aktualności i potrzebuje świeżego spojrzenia - nie jest to w żadnym wypadku uzasadnienie dla bezczelnego \rżnięcia\ cudzych pomysłów. Dlatego słowo-klucz brzmi PROPORCJA.
  • Jakimi środkami osiągnę swój cel? - Punkt dość istotny, ale jak widzicie wcale nie umiejscowiony najwyżej w hierarchii. Umieściłem go dopiero tu nie bez powodu - skupienie się na nim w pierwszej kolejnoścy przypomina próbę skrojenia garnituru bez poznania wymiarów klienta. Słowo-klucz to METODA.
  • Dopiero po przebyciu powyższej ścieżki możemy zabrać się za fazę ostatnią - jest nią REALIZACJA. Składa się na nią cykl fazy szkicowej i wykonania wersji ostatecznej, włącznie z oceną własnych dokonań i poprawek.

Jestem pewien, że na usta ciśnie Wam się następująca uwaga: "Ależ nieprawda! Przecież fotografie wykonane przypadkiem, bez planowania, też mogą być bardzo ładne, nawet ładniejsze niż niejedno dzieło sztuki". Osobiście zgadzam się w pewnym stopniu z tym spostrzeżeniem; czy jednak takie zdjęcie to sztuka? Bardzo rzadko, o ile w ogóle - są to po prostu szkice, rzemiosło, ładne zdjęcia, jakich wiele.

W przyszłym tygodniu spróbujemy zatrzymać się trochę dłużej nad punktem drugim przedstawionych powyżej etapów tworzenia. W międzyczasie zapraszam do dyskusji - czy zgadzacie się z taką wizją procesu twórczego?

Źródło artykułu:WP Fotoblogia
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.