Najdroższe i największe obiektywy pokazane na targach Photokina 2014

Gdyby w jednym miejscu zebrać po egzemplarzu każdego z nich to łączna wartość tej kolekcji przekroczyłaby 560 000 zł. Są nie tylko piekielnie drogie, ale też niezwykle dopracowane optycznie oraz technicznie. Dostęp do nich mają zazwyczaj nieliczni - zawodowi fotorperterzy, paparazzi czy fotografowie sportowi i przyrody. Na targach Photokina 2014 były dostępne dla wszystkich. Oto najdroższe i najdłuższe teleobiektywy, jakie udało nam się upatrzyć w Kolonii.

Sigma 200-500 F/2.8 APO EX DG. Długość tego wyglądającego, jak bomba lotnicza obiektywu, wynosi prawie 73 cm, średnica – 23 cm, a waga niemal 16 kg.
Cena: ok. 70 0000 - 100 000 zł

Sigma 200-500 F/2.8 APO EX DG. Długość tego wyglądającego, jak bomba lotnicza obiektywu, wynosi prawie 73 cm, średnica – 23 cm, a waga niemal 16 kg.

Superzoom firmy Sigma ma trzy soczewki ELD i jedną SLD (Special Low Dispersion). W celu korekcji aberracji chromatycznej zastosowano wielowarstwowe powłoki przeciwodblaskowe oraz sporą osłonę przeciwsłoneczną. Dystans do fotografowanego obiektu i zastosowaną ogniskową można zobaczyć na panelu LCD umieszczonym z boku.

Superzoom firmy Sigma ma trzy soczewki ELD i jedną SLD (Special Low Dispersion). W celu korekcji aberracji chromatycznej zastosowano wielowarstwowe powłoki przeciwodblaskowe oraz sporą osłonę przeciwsłoneczną. Dystans do fotografowanego obiektu i zastosowaną ogniskową można zobaczyć na panelu LCD umieszczonym z boku.

Warto wiedzieć, że obiektyw PO 200-500 f/2.8 EX DG został wyposażony we własny system zasilania, który ma obsługiwać  napęd AF i zmiany ogniskowej oraz mały czarno-biały wyświetlacz z ustawieniami. Filtry nie są montowane z przodu, ale z tyłu. W zestawie producent oferuje też specjalny dedykowany telekonwerter x2, który umożliwia osiągnięcie niesamowitej ogniskowej 400-1000 mm!

Warto wiedzieć, że obiektyw PO 200-500 f/2.8 EX DG został wyposażony we własny system zasilania, który ma obsługiwać napęd AF i zmiany ogniskowej oraz mały czarno-biały wyświetlacz z ustawieniami. Filtry nie są montowane z przodu, ale z tyłu. W zestawie producent oferuje też specjalny dedykowany telekonwerter x2, który umożliwia osiągnięcie niesamowitej ogniskowej 400-1000 mm!

Tuż obok można było testować innego fotograficznego potwora. Mowa o potężnym obiektywie zmiennoogniskowym Sigma 300-800mm F5.6 APO EX DG HSM, który ma ksywę "Sigmonster".
Cena: ok. 35 000 zł

Tuż obok można było testować innego fotograficznego potwora. Mowa o potężnym obiektywie zmiennoogniskowym Sigma 300-800mm F5.6 APO EX DG HSM, który ma ksywę "Sigmonster".

Teleobiektyw Sigma 300-800mm F5.6 APO EX DG HSM z konwerterem 2x EX Apo umożliwia uzyskanie niesamowitej ogniskowej 600-1600mm f/11 MF.

Teleobiektyw Sigma 300-800mm F5.6 APO EX DG HSM z konwerterem 2x EX Apo umożliwia uzyskanie niesamowitej ogniskowej 600-1600mm f/11 MF.

Sigma 300-800mm F5.6 APO EX DG HSM ostrzy od 6 metrów. Jego waga to niecałe 6kg, a długość 54 cm. Konstrukcja obiektywu składa się z 18 elementów ułożonych w 16 grupach. Maksymalna wartość przysłony to f/32.

Sigma 300-800mm F5.6 APO EX DG HSM ostrzy od 6 metrów. Jego waga to niecałe 6kg, a długość 54 cm. Konstrukcja obiektywu składa się z 18 elementów ułożonych w 16 grupach. Maksymalna wartość przysłony to f/32.

Zobacz również: Canon EOS M5 - pierwsze wrażenia z premiery na targach Photokina 2016

Na stoisku Canona najbardziej oblegany był model Canon EF 800mm f/5.6L IS USM “The Big Kahuna” - najdłuższy na świecie obiektyw ze stabilizacją obrazu, obok nowszego Nikkor 800 mm f/5.6, o którym piszemy niżej. Ten profesjonalny teleobiektyw stałoogniskowy waży "jedynie" 4,5 kg, a jego długość wynosi 46 cm. Konstrukcja została zaprezentowany na targach PMA 2008 (Photo Marketing Association) w Las Vegas.
Cena: ok. 50 000 zł

Na stoisku Canona najbardziej oblegany był model Canon EF 800mm f/5.6L IS USM “The Big Kahuna” - najdłuższy na świecie obiektyw ze stabilizacją obrazu, obok nowszego Nikkor 800 mm f/5.6, o którym piszemy niżej. Ten profesjonalny teleobiektyw stałoogniskowy waży "jedynie" 4,5 kg, a jego długość wynosi 46 cm. Konstrukcja została zaprezentowany na targach PMA 2008 (Photo Marketing Association) w Las Vegas.

Konstrukcja optyczna obiektywu Canon EF 800mm f/5.6 L IS USM składa się z 18 elementów w 14 grupach (2 soczewki fluorytowe, 1 soczewka UD i 1 soczewka Super UD). Teleobiektyw ma silnik USM, wspomnianą stabilizację obrazu i ostrzy od 6 metrów.

Konstrukcja optyczna obiektywu Canon EF 800mm f/5.6 L IS USM składa się z 18 elementów w 14 grupach (2 soczewki fluorytowe, 1 soczewka UD i 1 soczewka Super UD). Teleobiektyw ma silnik USM, wspomnianą stabilizację obrazu i ostrzy od 6 metrów.

Równie popularny był Canon EF 600mm f/4 L IS II USM stałoogniskowy teleobiektyw składa się 16 elementów w 12 grupach, waży 3920 g i ostrzy od 4,5 m. Konstrukcja jest wypoażona w system stabilizacji obrazu, który według zapewnień producenta powinien pozwolić na wydłużenie czasu ekspozycji o 4 EV.
Cena: ok. 50 000 zł

Równie popularny był Canon EF 600mm f/4 L IS II USM stałoogniskowy teleobiektyw składa się 16 elementów w 12 grupach, waży 3920 g i ostrzy od 4,5 m. Konstrukcja jest wypoażona w system stabilizacji obrazu, który według zapewnień producenta powinien pozwolić na wydłużenie czasu ekspozycji o 4 EV.

Canon EF 600mm f/4 L IS II USM ma też nową obudowę wykonaną ze stopów magnezu i elementów tytanowych, która jest uszczelniona i waży o 1,4 kg mniej, niż u poprzednika. Obiektyw ma też cichy silnik USM.

Canon EF 600mm f/4 L IS II USM ma też nową obudowę wykonaną ze stopów magnezu i elementów tytanowych, która jest uszczelniona i waży o 1,4 kg mniej, niż u poprzednika. Obiektyw ma też cichy silnik USM.

Warto też zwrócić uwagę na dwa teleobiektywy od ogniskowej 400 mm: Canon 400 mm f/2.8L EF IS II USM oraz nowy, mniejszy brat EF 400mm f/4 DO IS II USM. Konstrukcja tego pierwsze składa się z 16 elementów w 12 grupach i waży 3850 g.
Cena: ok. 42 000 zł

Warto też zwrócić uwagę na dwa teleobiektywy od ogniskowej 400 mm: Canon 400 mm f/2.8L EF IS II USM oraz nowy, mniejszy brat EF 400mm f/4 DO IS II USM. Konstrukcja tego pierwsze składa się z 16 elementów w 12 grupach i waży 3850 g.

Z kolei Canon EF 400mm f/4 DO IS II USM to najnowszy super teleobiektyw firmy Canon.
Cena: ok. 35 000 zł (przypuszczalnie, bo brak oficjalnej ceny)

Z kolei Canon EF 400mm f/4 DO IS II USM to najnowszy super teleobiektyw firmy Canon.

Teleobiektyw ma system stabilizacji obrazu, której skuteczność ma wynosić 4 EV, a także tryb Power Focus dla filmowców.

Teleobiektyw ma system stabilizacji obrazu, której skuteczność ma wynosić 4 EV, a także tryb Power Focus dla filmowców.

Teleobiektyw korzysta z technologii wielowarstwowej optyki dyfrakcyjnej (DO), która ma pomagać w osiągnięciu niedużych  rozmiarów oraz wagi.

Teleobiektyw korzysta z technologii wielowarstwowej optyki dyfrakcyjnej (DO), która ma pomagać w osiągnięciu niedużych rozmiarów oraz wagi.

Swoje lufy wystawiła też firma Nikon. Jak zawsze, nieduże podwyższenie z teleobiektywami cieszyło się ogromną popularnością. My wypatrzyliśmy tam kilka perełek.

Swoje lufy wystawiła też firma Nikon. Jak zawsze, nieduże podwyższenie z teleobiektywami cieszyło się ogromną popularnością. My wypatrzyliśmy tam kilka perełek.

Pierwsza z nich to AF-S NIKKOR 800mm f/5.6E FL ED VR. Jego konstrukcja optyczna składa się z 20 soczewek w 13 grupach (w tym 2 soczewki ze szkła ED, 2 soczewki fluorytowe i soczewki z powłoką nanokrystaliczną) oraz 1 przednie szkło ochronne. Obiektyw waży 4590 g i ma średnicę filtra 160 mm.
Cena: ok. 61 000 zł

Pierwsza z nich to AF-S NIKKOR 800mm f/5.6E FL ED VR. Jego konstrukcja optyczna składa się z 20 soczewek w 13 grupach (w tym 2 soczewki ze szkła ED, 2 soczewki fluorytowe i soczewki z powłoką nanokrystaliczną) oraz 1 przednie szkło ochronne. Obiektyw waży 4590 g i ma średnicę filtra 160 mm.

AF-S NIKKOR 800mm f/5.6E FL ED VR to obok Canona 800 mm f/5.6 (opisywany wyżej) obiektyw z najdłuższą ogniskową i systemem stabilizacji obrazu na świecie. Ciekawym dodatkiem ma być funkcja automatycznego wykrywania statyw. Producent zastosował tu także przysłonę elektromagnetyczną, która umożliwia dokładne sterowanie jej wartością i ograniczanie występowania ewentualnych błędów. Mechanizm ma zapewniać lepszą stabilność oraz precyzję automatycznej kontroli ekspozycji podczas zdjęć seryjnych.

AF-S NIKKOR 800mm f/5.6E FL ED VR to obok Canona 800 mm f/5.6 (opisywany wyżej) obiektyw z najdłuższą ogniskową i systemem stabilizacji obrazu na świecie. Ciekawym dodatkiem ma być funkcja automatycznego wykrywania statyw. Producent zastosował tu także przysłonę elektromagnetyczną, która umożliwia dokładne sterowanie jej wartością i ograniczanie występowania ewentualnych błędów. Mechanizm ma zapewniać lepszą stabilność oraz precyzję automatycznej kontroli ekspozycji podczas zdjęć seryjnych.

Ciekawym obiektywem jest też nowy Nikkor 400 mm f/2.8 E FL ED VR. Obiektyw ma nowo zaprojektowany układ optyczny, który składa się z 16 soczewek w 12 grupach (w tym dwie soczewki z fluorytu i dwie ze szkła ED). Dzięki użyciu dwóch przednich soczewek z fluorytu przednia część obiektywu jest lżejsza, a środek ciężkości przesunął się do tyłu. Ma to zapewnić większy komfort fotografowania oraz większą stabilność teleobiektywu. Producent chwali się, że elementy te charakteryzują się lepszą jakością optyczną: osiągają wyższą szybkość transmisji, minimalną aberrację chromatyczną i dyspersję znacznie niższą niż szkło Super ED. W konstrukcji zastosowano też przeciwodblaskową powłokę nanokrystaliczną Nano Crystal Coat, która ma ograniczyć refleksy oraz efekt flary na zdjęciach. Teleobiektyw jest odporny na kurz i wilgoć, a fluorowe powłoki użyte do ochronnej soczewki meniskowej mają odpychać wodę, kurz i brud.
Cena: ok. 35 000 zł

Ciekawym obiektywem jest też nowy Nikkor 400 mm f/2.8 E FL ED VR. Obiektyw ma nowo zaprojektowany układ optyczny, który składa się z 16 soczewek w 12 grupach (w tym dwie soczewki z fluorytu i dwie ze szkła ED). Dzięki użyciu dwóch przednich soczewek z fluorytu przednia część obiektywu jest lżejsza, a środek ciężkości przesunął się do tyłu. Ma to zapewnić większy komfort fotografowania oraz większą stabilność teleobiektywu. Producent chwali się, że elementy te charakteryzują się lepszą jakością optyczną: osiągają wyższą szybkość transmisji, minimalną aberrację chromatyczną i dyspersję znacznie niższą niż szkło Super ED. W konstrukcji zastosowano też przeciwodblaskową powłokę nanokrystaliczną Nano Crystal Coat, która ma ograniczyć refleksy oraz efekt flary na zdjęciach. Teleobiektyw jest odporny na kurz i wilgoć, a fluorowe powłoki użyte do ochronnej soczewki meniskowej mają odpychać wodę, kurz i brud.

W porównaniu do poprzednika, nowością w obiektywie Nikkor 400 mm f/2.8 E FL ED VR jest przysłona elektromagnetyczna, która ma zapewnić szybszą pracę autofokusu oraz dokładniejsze ustawianie automatycznej ekspozycji. Obiektyw wyposażono w system optycznej stabilizacji, umożliwiający fotografowanie z czasami otwarcia migawki dłuższymi nawet o cztery stopnie przysłony. Do wyboru są dwa tryby pracy: normal i sport. Nowy tryb sport ma gwarantować zachowanie wyraźnego i stabilnego obrazu podczas fotografowania szybko poruszających się obiektów. Producent chwali się, że to rozwiązanie pozwala uzyskać szybkość zdjęć seryjnych oraz opóźnienie wyzwolenia zbliżone do wartości osiąganych przy wyłączonej redukcji drgań.

W porównaniu do poprzednika, nowością w obiektywie Nikkor 400 mm f/2.8 E FL ED VR jest przysłona elektromagnetyczna, która ma zapewnić szybszą pracę autofokusu oraz dokładniejsze ustawianie automatycznej ekspozycji. Obiektyw wyposażono w system optycznej stabilizacji, umożliwiający fotografowanie z czasami otwarcia migawki dłuższymi nawet o cztery stopnie przysłony. Do wyboru są dwa tryby pracy: normal i sport. Nowy tryb sport ma gwarantować zachowanie wyraźnego i stabilnego obrazu podczas fotografowania szybko poruszających się obiektów. Producent chwali się, że to rozwiązanie pozwala uzyskać szybkość zdjęć seryjnych oraz opóźnienie wyzwolenia zbliżone do wartości osiąganych przy wyłączonej redukcji drgań.

Wśród wielu teleobiektywów wyróżniał się też Nikkor AF-S 200-400mm f/4G IF-ED VR, który został zaprezentowany w 2004 r. Jego konstrukcja optyczna składa się z 24 elementów w 17 grupach. Obiektyw waży 3275 g, ma średnicę filtra 52 mm i ostrzy od 1.95 m.
Cena: ok. 26 000 zł

Wśród wielu teleobiektywów wyróżniał się też Nikkor AF-S 200-400mm f/4G IF-ED VR, który został zaprezentowany w 2004 r. Jego konstrukcja optyczna składa się z 24 elementów w 17 grupach. Obiektyw waży 3275 g, ma średnicę filtra 52 mm i ostrzy od 1.95 m.

Swoje teleobiektyw udostępniła publiczności także firma Sony. Jednym z najchętniej testowanych był Sony 500 mm f/4 G SSM został zaprezentowany w wersji finalnej w 2012 r. To obiektyw, który ma najdłuższą w historii ogniskową pośród obiektywów Sony G.
Cena: ok. 50 000 zł

Swoje teleobiektyw udostępniła publiczności także firma Sony. Jednym z najchętniej testowanych był Sony 500 mm f/4 G SSM został zaprezentowany w wersji finalnej w 2012 r. To obiektyw, który ma najdłuższą w historii ogniskową pośród obiektywów Sony G.

Sony 500 mm f/4 G SSM składa się z 11 elementów ułożonych w 10 grupach (w tym 3 elementy ze szkła ED) i ma 9 listkową przysłonę. Teleobiektyw ma silnik autofokusu SSM zapewniający szybkie i dokładne ustawianie ostrości, a także uszczelnienia chroniące przed wilgocią i pyłem.

Sony 500 mm f/4 G SSM składa się z 11 elementów ułożonych w 10 grupach (w tym 3 elementy ze szkła ED) i ma 9 listkową przysłonę. Teleobiektyw ma silnik autofokusu SSM zapewniający szybkie i dokładne ustawianie ostrości, a także uszczelnienia chroniące przed wilgocią i pyłem.

Ciekawym teleobiektywem dostępnym dla zwiedzających był  też Sony 300 mm F2,8 G SSM II, który jest zbudowany z 13 elementów ułożonych w 12 grupach, ma 9 listków przysłony i waży 2340 g. Średnica filtra wynosi 42 mm, a minimalna odległość ogniskowania to 2m. Obudowa teleobiektywu jest uszczelniana przed kurzem i wilgocią, a silnik SSM (Super Sonic wave Motor) gwarantuje szybkie i sprawne działanie systemu AF.
Cena: ok. 33 000 zł

Ciekawym teleobiektywem dostępnym dla zwiedzających był też Sony 300 mm F2,8 G SSM II, który jest zbudowany z 13 elementów ułożonych w 12 grupach, ma 9 listków przysłony i waży 2340 g. Średnica filtra wynosi 42 mm, a minimalna odległość ogniskowania to 2m. Obudowa teleobiektywu jest uszczelniana przed kurzem i wilgocią, a silnik SSM (Super Sonic wave Motor) gwarantuje szybkie i sprawne działanie systemu AF.

Sony 70 – 200 mm F2,8 G SSM II  może nie jest aż tak potężny, jak inne modele w tym zestawieniu, ale jego cena i walory optyczne kwalifikują go do materiału. Konstrukcja obiektywu składa się z 19 elementów w 16 grupach, a obudowa jest uszczelniania przed kurzem i wilgocią. Ciekawym rozwiązaniem jest przycisk pamięci ostrości, który umożliwia blokowanie ostrosci na bieżących ustawieniach.
Cena: ok. 15 000 zł

Sony 70 – 200 mm F2,8 G SSM II może nie jest aż tak potężny, jak inne modele w tym zestawieniu, ale jego cena i walory optyczne kwalifikują go do materiału. Konstrukcja obiektywu składa się z 19 elementów w 16 grupach, a obudowa jest uszczelniania przed kurzem i wilgocią. Ciekawym rozwiązaniem jest przycisk pamięci ostrości, który umożliwia blokowanie ostrosci na bieżących ustawieniach.

Na koniec tajemniczy obiektyw Nikona w kamuflażu dla fotografów przyrody. Kto odgadnie co to za sprzęt?

Na koniec tajemniczy obiektyw Nikona w kamuflażu dla fotografów przyrody. Kto odgadnie co to za sprzęt?

Jeśli byliście na targach Photokina 2014 i macie swoje zdjęcia to koniecznie jest nam podeślijcie :)

Jeśli byliście na targach Photokina 2014 i macie swoje zdjęcia to koniecznie jest nam podeślijcie :)

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Przeglądy:

Podnosząca się z gruzów stolica na zdjęciach z albumu "Warszawa lata 40." "Małe Nemo", czyli niemowlaki sfotografowane pod wodą Photoshopowe wpadki miesiąca - wakacje 2014 Sesja dla Disney'a i Annie Leibovitz podczas pracy Blogi modowe, na których zdjęcia zatrzymają Cię na dłużej "303 zdjęcia, które musisz znać" - recenzja albumu, którego nie ma Koken – darmowy system zarządzania treścią dla fotografów Filmy o fotoreportażu, dzięki którym inaczej spojrzysz na świat... JPEGmini – zmieniamy rozmiar zdjęć jednym kliknięciem Książki o fotografii, które warto przeczytać [cz.1] Photoshopowe wpadki miesiąca [styczeń] Fotoreporter David Guttenfelder opowiada o robieniu zdjęć smartfonem w Korei Północnej Fotografia (i Photoshop) w służbie propagandy 15 najchętniej czytanych tekstów w 2013 r. na Fotoblogii Photoshopowe wpadki miesiąca [grudzień] Photoshopowe wpadki miesiąca - listopad [galeria] Co warto czytać? Jesienny przegląd prasy fotograficznej Kreatywne techniki fotograficzne, które mogą zainspirować Google+ z wbudowanym Snapseedem