Najlepsze obiektywy makro na wiosenne zdjęcia

Wiosna to czas burzliwego rozwoju natury. Wokół nas wszystko kwitnie i warto to wykorzystać. Fotografowanie kwiatów i niedużych obiektów wymaga jednak zbliżenia się do nich, czyli obiektywu makro. Podpowiadamy, na jakie obiektywy tego typu do lustrzanek zwrócić uwagę.

Oczywiście pierwsze próby ze zdjęciami można wykonać nawet obiektywem kitowym czy smartfonem, zazwyczaj oferują one całkiem przyzwoite możliwości makro. Jeżeli chcemy jednak wejść na wyższy poziom fotografii makro, warto zainwestować w dedykowany obiektyw.

Tamron AF 18–200 mm f/3.5–6.3 XR Di-II LD Asherical IF Macro

Jeżeli nie dysponujemy dużym budżetem i potrzebujemy szkła makro, to warto rozejrzeć się za uniwersalnym zoomem z funkcją makro, jak np. Tamron AF 18–200 mm f/3.5–6.3 XR Di-II LD Asherical IF Macro. Obiektyw można obecnie kupić za około 950 zł, co jak na szkło makro jest niedużą sumą.

Tamron AF 18-200 mm f/3.5-6.3 XR Di-II LD Asherical IF Macro

Obiektyw osiąga skalę odwzorowania 1:3,7, dzięki czemu jest przystosowany do ujęć makro, z minimalną odległością ostrzenia 45 cm. Jest to propozycja do lustrzanek z matrycą APS-C. Może nie oferuje takich efektów jak dedykowane szkła do makro, ale można już spróbować swoich sił.

Spring in Billinge

Tamron SP 90mm F/2.8 Di MACRO VC USD

Jeżeli dysponujemy większym budżetem jednak nie na tyle dużym, żeby pozwolić sobie na systemowe szkła, warto rozejrzeć się za stałoogniskowym obiektywem makro w stylu Tamrona SP 90 mm f/2.8 Di Macro. Dłuższa ogniskowa świetnie nadaje się do ujęć makro, a jasność f/2.8 daje jeszcze większą kontrolę nad głębią ostrości.

Tamron SP 90mm F/2.8 Di MACRO VC USD

Ten obiektyw oferuje przybliżenie 1:1, dzięki czemu można fotografować naprawdę małe obiekty. Dzięki dostępnej przysłonie f/2.8 obiektyw oferuje także plastycznie rozmyte tło. Tamron SP 90mm F/2.8 może być zastosowany z lustrzankami pełnoklatkowymi. Świetnie nadaje się także do portretów, co poszerza spektrum jego zastosowań. Obiektyw Tamron SP 90 mm f/2.8 Di Macro w nowej wersji to wydatek około 3000 zł.

Zobacz również: Nikon D3300 - test

Oh Punaise

Sigma 105 f/2.8 EX DG OS HSM

W cenie około 2000 zł możemy kupić obiektyw Sigma 105 f/2.8 EX DG OS HSM, który także oferuje skalę odwzorowania 1:1 przy najmniejszej odległości ostrzenia 31,1 cm od matrycy aparatu. 9-listkowa przysłona i światło f/2.8 powinny dać ładnie rozmyte tło.

Sigma 105 f/2.8 EX DG OS HSM

Obiektyw został wyposażony w Optyczną Stabilizację OS, producent deklaruje jej skuteczność na poziomie aż 4 EV. Dzięki zastosowaniu ultradźwiękowego silnika HSM (Hyper Sonic Motor) obiektyw oferuje szybką i cichą pracę autofokusa, dodatkowo konstrukcja obiektywu pozwala na ręczne ustawianie ostrości, bez konieczności przełączania w tryb MF. Krótko mówiąc Sigma 105 f/2.8 oferuje przyzwoity stosunek jakości do ceny.

Cerceris concinna

Canon EF 100 mm f/2.8 L Macro IS USM

Canon EF 100 mm f/2.8 L Macro IS USM to systemowa propozycja, za którą przyjdzie nam jednak zapłacić dwa razy więcej niż za obiektywy niezależnych producentów. Jednak za te pieniądze możemy być pewni najwyższej jakości, która pozwoli wycisnąć ze zdjęć makro wszystko co najlepsze.

Canon EF 100 mm f/2.8 L Macro IS USM

Obiektyw, jak przystało na rasowe makro, oferuje skalę odwzorowania 1:1 i powinien oferować doskonałą jakość obrazu już od przysłony f/2.8 właściwie w całym zakresie kadru. W obiektywie zastosowano innowacyjny system stabilizacji Canon Hybrid IS, który kompensuje nie tylko przesunięcia kątowe, ale też liniowe. W obiektywie zastosowano także cichy napęd autofokusu USM, jest także uszczelniony, więc spokojnie możemy fotografować w wilgotnych klimatach.

Fly me to the Moon...

Canon EF-S 35mm f/2.8 Macro IS STM

Nowością w systemie Canona jest obiektyw makro z wbudowanym pierścieniem LED do oświetlania przedmiotów — Canon EF-S 35mm f/2.8 Macro IS STM. Czasem sami zbliżając się fotografowanego przedmiotu zbyt blisko, tworzymy cień, jest to szczególnie dotkliwe przy obiektywach makro o szerszych ogniskowych.

Canon EF-S 35mm f/2.8 Macro IS STM

Obiektyw Canon EF-S 35mm f/2.8 Macro charakteryzuje się współczynnikiem powiększenia 1:1 przy odległości ostrzenia zaledwie 3 cm. Został także wyposażony w technologię stabilizacji obrazu Hybrid IS, 7-listkową, zaokrągloną przysłonę i cichy silnik autofokusu STM, którego pracę powinni docenić nawet filmowcy. Obiektyw jest dedykowany do korpusów z matrycą APS-C i będzie dostępny w cenie około 1500 zł.

Zdjęcie przykładowe wykonane obiektywem Canon EF-S 35mm f/2.8 Macro IS STM

Nikon AF-S Micro Nikkor 105 mm f/2.8G IF-ED VR

W ofercie Nikona znajdziemy obiektyw Nikkor AF-S Micro 105 mm f/2.8G IF-ED VR, który podobnie jak Canon kosztuje około 3800 zł. Obiektyw oferuje oczywiście skalę odwzorowania 1:1, poza tym zastosowano w nim 9-listkową przysłonę, a minimalna odległość ostrzenia to 31,4 cm. Cichy autofokus zapewnia ultradźwiękowy napęd SWM, a system redukcji wibracji drugiej generacji pozwala na wydłużenie czasu ekspozycji nawet o 4EV. Obiektyw oferuje też wewnętrzne ogniskowanie. Oczywiście podobnie jak inne propozycje tego typu nadaje się także do portretów.

Nikon AF-S Micro Nikkor 105 mm f/2.8G IF-ED VR

Magdalena Wasiczek i jej bajeczny, bokehowy świat mikroprzestrzeni

Jest znana jako polska mistrzyni fotografii makro, ale to określenie ją tylko drażni, ponieważ jak sama twierdzi, nie robi zdjęć makro. Ma swój…

Nikon AF-S Micro Nikkor 60mm f/2.8G ED

Bardziej przystępny cenowo jest obiektyw Nikon AF-S Micro Nikkor 60mm f/2.8G ED, który można kupić za około 2600 zł. Oferuje już skalę odwzorowania 1:1 przy minimalnej odległości ogniskowania 18,5 cm i dość długą ogniskową, dzięki czemu nie będziemy musieli się tak zbliżać do fotografowanych obiektów.

Nikon AF-S Micro Nikkor 60mm f/2.8G ED

Obiektyw jest dedykowany do lustrzanek pełnoklatkowych, jednak sprawdzi się także jako dłuższe szkło do aparatów z matrycą APS-C, z którą daje ekwiwalent 90 mm.

lollipop lady [Explored #55]

Nikon AF-S DX Micro Nikkor 40 mm f/2.8G

Kolejny obiektyw do makrofotografii ze skalą odwzorowania 1:1, dedykowany jednak do lustrzanek z matrycą w rozmiarze APS-C, to Nikon AF-S DX Micro Nikkor 40 mm f/2,8G.

Nikon AF-S DX Micro Nikkor 40mm f/2.8G

Ogniskowa, po przeliczeniu na pełną klatkę, daje ekwiwalent 60 mm. Obiektyw oferuje cichy silnik autofokusa SWM, co pozwala zbliżyć się bezgłośnie do owadów i innych wrażliwych obiektów. Cena obiektywu to około 1250 zł.

boccioli di melo------buds of apple
Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki:

Jak fotografować Perseidy, czyli spadające gwiazdy? [poradnik] "Unplugged Wedding", czyli ślub z zakazem fotografowania. O co chodzi i czy warto? Jak fotografować burze i pioruny? [poradnik] Zobacz to, co nieuchwytne - zdjęcia highspeed w domowym zaciszu 6 ciekawych sposobów na modyfikację światła twojej lampy błyskowej Pierwsze kroki strobisty - jak wykorzystać lampy systemowe w plenerze? Magia wielu zdjęć z National Geographic tkwi w świetle. Zobacz, jak je opanować Dlaczego plan sesji zdjęciowej jest taki ważny? Podpowiadamy, jak go zrobić Jaki papier wybrać do fotoksiążki? Pola eksploatacji – wszystko, co musisz o nich wiedzieć "Zapisz jako..." czyli opowieść o archiwizacji danych Natalia Taffarel tłumaczy teorię koloru w tym bezpłatnym poradniku Jak zbudować domowe studio z lampami systemowymi? Praktyczne rady na początek Jak kreować swój wizerunek profesjonalny w mediach społecznościowych? Dlaczego zdjęcia są nieostre? 10 obiektywów do Nikona w przystępnej cenie, które warto sprawdzić Jak wybrać najlepszy dla siebie softbox? Proste fotograficzne sztuczki, które urozmaicą zdjęcie Gdzie leży granica między inspiracją, opracowaniem a plagiatem? Wiosenne portrety - kilka pomysłów do zrealizowania od zaraz Zagraniczne zlecenia fotograficzne – czy to się opłaca? Powody, dla których warto mieć przy sobie aparat [poradnik] Bezpłatny poradnik opracowany, by pomóc fotografom z zasięgami na Instagramie Asystent fotografa, czyli praca dla desperatów

Popularne w tym tygodniu:

Jak fotografować Perseidy, czyli spadające gwiazdy? [poradnik] Fotografia z cenzurą 10 powodów, dla których nie warto wiązać się z fotografem górskim