Poradnik: jak przerobić zdjęcie, aby wyglądało niczym kadr z filmu
Fotografia u góry wygląda, jak kadr z amerykańskiego filmu. Ale nim nie jest. To zwykłe zdjęcie odpowiednio przerobione w Photoshopie. Zobaczmy jak w 4 prostych krokach przekształcić fotografię, aby wyglądała niczym kadr filmu.
24.02.2009 | aktual.: 02.08.2022 10:32
Do tego celu wybrałem fotografię użytkownika portalu Flickr - dave_mcmt. Zdjęcie zostało opublikowane na prawach Creative Commons 2.0 - Some right reserved. Jak widać, jest to zwykła fotografia wykonana prostą cyfrówką. Przedstawia klasyczną, amerykańską restaurację w Miles City w stanie Montana. Chyba wszyscy dobrze znają takie miejsca z amerykańskich filmów.
- Kolejnym krokiem, który przybliży kolory zdjęcia do barw spotykanych w filmach, będzie zmiana ekspozycji (naświetlenia) fotografii. W tym celu wybierzmy w menu: Image > Adjustments > Exposure? (obraz > dopasowanie > ekspozycja...). Tutaj ustawiania mogą się różnić w zależności od edytowanych zdjęć. Warto popróbować samemu. Jak widzicie skorzystałem z następujących parametrów:
KROK 2: mała głębia ostrości
- Następnie nakładamy filtr, który rozmyje fotografię: Filter > Blur > Lens Blur? (filtr > rozmycie > rozmycie soczewkowe). Parametry ustalmy według własnych upodobań. Uważajcie tylko, żeby nie przedobrzyć z rozmyciem. Efekt ten nazywa się rozmycie soczewkowe i powinien imitować prawdziwe rozmycie powstałe poprzez obiektyw.
- W kolejny kroku dodajemy maskę warstwy, czyli Layer Mask. W zakładce Layers (warstwy) klikamy w małą ikonę u dołu (zaznaczona małym czerwonym kółkiem). W utworzonej wcześniej warstwie ukarze się biały prostokąt - miniatura maski. Kliknijmy w nią.
- Następnie wybieramy Eraser Tool (gumkę) (skrót klawiszowy: E). Na górnym panelu w Photoshopie ustawiamy wielkość gumki. Jej rozmiar zależy od wielkości zdjęcia. W tym przykładzie skorzystałem ze średnicy 550px. Po co nam gumka? "Wytrzemy" nią dziurę w masce z rozmyciem. Dzięki temu wytarte miejsce pozostanie ostre. Przed wykonaniem tej czynności trzeba jeszcze ustawić inny parametr: Opacity (Krycie). Aby przejście pomiędzy rozmytym, a ostrym obszarem było płynne, należy ustawić małe krycie, ok 20-30%. Możemy przystąpić do działania.
Kulistymi, spiralnymi ruchami "wymazujemy" środek warstwy. Im bliżej centrum zdjęcia, tym powinna być bardziej widoczna ostrość. Ważne, aby poprzez wielokrotne ruchy gumką z małym kryciem zachować płynne, naturalne przejście.
- To bardzo ważny krok, od którego w dużym stopniu zależy wygląd naszej filmowej fotografii. Wybieramy narzędzie znane z drugiego kroku Erase tool (Gumka). Ustawiamy średnicę ok 500px (w zależności od wielkości zdjęcia) i Opacity (Krycie) ok 15-25%. Kulistymi, spiralnymi ruchami "wymazujemy" środek warstwy. Im bliżej centrum zdjęcia, tym powinno być jaśniej. Tworzymy w ten sposób tzw. winietę. Rogi zdjęcie powinny być lekko ciemne, a środek jasny. Im więcej ruchów wykonamy, tym lepiej - przejście pomiędzy jasnymi i ciemnymi obszarami będą płynniejsze. Poświęćmy na tę czynność sporo czasu.
- W oknie z warstwami zrobił nam się spory tłok. Dla porządku połączmy wszystkie warstwy: Layer > Flatten Image (warstwa > spłaszcz obrazek). Dla smaku dodajmy trochę szumu, charakterystycznego dla taśmy filmowej: Filter > Noise > Add Noise? (filtr > szum > dodaj szum).
Oto nasz kadr z filmu:
Źródło: ebin.wordpress.com