Efekt Tilt-Shift, czyli jak zamienić rzeczywisty świat w miniaturowy model
To makieta z modelami czy prawdziwy fragment Londynu? Na tym i wielu innych zdjęciach trudno to jednoznacznie stwierdzić. Kiedyś takie fotografie można było wykonać tylko dzięki drogim obiektywom typu Tilt-Shift. Ale od kiedy mamy Photoshopa także ten efekt możemy imitować w procesie obróbki cyfrowej. W tym poradniku pokażemy Wam jak krok po kroku zamienić normalną rzeczywistość w miniaturowy model.
Obiektywy Tilt-shift kosztują przynajmniej kilka tysięcy złotych. Nie każdy fotograf chce lub może sobie na nie pozwolić. Pokażemy Wam zatem jak symulować efekt Tilt-Shift w programie do cyfrowej obróbki zdjęć.
Tego typu "szkła" pozwalają fotografowi na wyjątkową kontrolę nad głębią ostrości. Dzięki temu ostry pozostaje tylko mały fragment zdjęcia, a cała reszta jest zupełnie rozmyta. Wiele zdjęć z efektem Tilt-Shift wykonywanych jest z wysokiej perspektywy. Powoduje to, że odbiorca fotografii uważa, że dystans jest dużo mniejszy i postrzega sfotografowane obiekty jako miniaturowe. Dodatkowo potęguje to wspomniana bardzo mała głębia ostrości, którą normalnie uzyskuje się w makro fotografii, gdzie wykonuje się zdjęcia małych przedmiotów z bardzo bliska.Więcej na ten temat można przeczytać np. na Wikipedii.
Głównym propagatorem fotografii przy użyciu obiektywów Tilt-Shift jest Vincent LaForet. Tak, to ten sam, który ostatnio stał się słynny, dzięki temu, że jako pierwszy nakręcił i opublikował w sieci film z Canona 5D Mark II. Tutaj można zobaczyć jego słynne fotografie wykonane opisywaną metodą dla New York Times. Pokaz zdjęć jest opatrzony autorskim komentarzem.[url=http://www.nokaut.pl/obiektywy/nikon-pc-e-85-mm-2-8-d-obiektyw-tilt-shift.html]
[/url]
Wybór materiału
Zanim rozpoczniemy pracę warto zastanowić się nad wyborem odpowiedniego zdjęcia. Polecam przejrzenie zdjęć grupy Tilt-Shift z portalu Flickr. Koniecznie zajrzyjcie również na stronę SmasingMagazine, gdzie opublikowano 50 najciekawszych fotografii typu Tilt-Shift oraz kilka interesujących filmów. A na koniec warto też obejrzeć ten zmontowany pokaz zdjęć:
Metal Heart from Keith Loutit on Vimeo
Ja do swoich potrzeb wybrałem zdjęcie opublikowane na portalu Flickr na prawach Creative Common. Fotografia przedstawia typowy korek w Tehranie, stolicy Iranu. Autorem zdjęcia jest Hamed Saber.
Rozpoczynamy edycję
Otwieramy zdjęcie w Photoshopie, a następnie wybieramy tryb "Szybkiej Maski", czyli Quick Mask Mode wybierając przycisk Q lub klikając na zaznaczony przycisk (zobacz czerwone kółko na zdjęciu) na palecie narzędzi.
Gradient
Następnie wybieramy Gradient poprzez wciśnięcie klawisza G lub wybór odpowiedniego przycisku na palecie narzędzi (zaznaczone na zdjęciu). Koniecznie trzeba też ustawić odpowiedni gradient. W tym celu wybieramy drugi od lewej przycisk na górnym pasku (zobacz czerwone kółko u góry obrazka).
Wybór obszaru ostrości
Kolejnym krokiem będzie narysowanie prostej, pionowej linii. Jej początek powinien znajdować się mniej więcej w miejscu, które ma być później najostrzejsze, a koniec ma graniczyć z obszarem zupełnego rozmycia. To najważniejszy i najtrudniejszy moment całej operacji. Od wyboru ostrego obszaru zależy efekt naszego zdjęcia. Z pewnością trzeba będzie trochę poćwiczyć, zanim wyjdzie nam to, czego oczekujemy.
Podgląd obszarów
Po prawidłowo wykonanym poprzednim kroku powinna pojawić się na zdjęciu czerwona maska. Jest to podgląd przyszłego, ostrego obszaru. Wszystko poza nim zostanie rozmyte.
Powrót z trybu Quick Mask
Ponownie wciskamy klawisz Q lub wybieramy na palecie narzędzi ikonę zmiany trybu Szybkiej Maski (Quick Mask Mode - zobacz krok drugi). Powracamy w ten sposób do standardowego trybu.
Lens blur, czyli rozmycie
Teraz trzeba skorzystać z odpowiedniego filtra, który rozmyje nam wyselekcjonowane wcześniej obszary. Wybieramy Filter>Blur>Lens Blur (Filtry>Rozmycie>Rozmycie obiektywu).
Podgląd i ustawienia rozmycia
W końcu możemy zobaczyć w podglądzie efekt zbliżony do końcowego. Po prawiej stronie możemy pozmieniać ustawienia rozmycia (moc, jasność i inne). Tutaj wiele zależy od waszej inwencji. Moim zdaniem standardowe ustawienia w zupełności wystarczają, warto popróbować z różnymi nastawami. Gdy wszystko się zgadza klikamy przycisk OK i możemy zobaczyć efekt rozmycia na naszym zdjęciu. Następnie należy usunąć linie pomocnicze, wciskając dwa przyciski na klawiaturze: CTRL-D.
Korekcja barw, kontrastów
To w zasadzie koniec edycji zdjęcia, ale można jeszcze popracować nad kolorami, nasyceniem czy kontrastami. Nie zawsze jest to konieczne. Niektóre zdjęcia wygadają bardzo dobrze bez tych czynności. Ja zastosowałem korekcję nasycenia (CTRL-U lub Image>Adjustments>Hue/Saturation) - wartości +5 Hue i +20 Saturation.
Następnie otworzyłem okno Curves (krzywe) - CTRL-M lub Image>Adjustments>Curves. Tutaj również zastosowałem tylko drobną korekcję.
Efekt Tilt-Shift gotowy
Efekt Tilt-Shift gotowy.
Zdjęcie tytułowe: cloudsoup
Źródło: tiltshiftphotography.net