Warszawska Praga lat 70. na zdjęciach Jerzego Woropińskiego

Jerzy Woropiński na swoich zdjęciach pokazał autentyczne oblicze prawobrzeżnej Warszawy. Można już kupić album "Praga w starej fotografii".

Ówcześni fotografowie nie zapuszczali się w rejony Pragi. Władza wolała pokazywać sukcesy odbudowy stolicy, a nie starą, niezniszczoną podczas wojny część Warszawy. Nie było "zapotrzebowania" redakcji na tego typu zdjęcia.
ⓒ Jerzy Woropiński

Ówcześni fotografowie nie zapuszczali się w rejony Pragi. Władza wolała pokazywać sukcesy odbudowy stolicy, a nie starą, niezniszczoną podczas wojny część Warszawy. Nie było "zapotrzebowania" redakcji na tego typu zdjęcia.

Robienie zdjęć w takiej okolicy mogło również źle się skończyć dla samego fotografa.  Mimo że po wojnie błyskawicznie powstawały na Pradze nowe miejsca pracy i osiedla, dzielnica była przez władze zaniedbywana. Przeludnienie spowodowało rozwój przestępczości, pogłębiony jeszcze przez trudności gospodarcze lat siedemdziesiątych. Praga zyskała miano „niekochanego dziecka stolicy”, z centrum w postaci Bazaru Różyckiego.
ⓒ Jerzy Woropiński

Robienie zdjęć w takiej okolicy mogło również źle się skończyć dla samego fotografa. Mimo że po wojnie błyskawicznie powstawały na Pradze nowe miejsca pracy i osiedla, dzielnica była przez władze zaniedbywana. Przeludnienie spowodowało rozwój przestępczości, pogłębiony jeszcze przez trudności gospodarcze lat siedemdziesiątych. Praga zyskała miano „niekochanego dziecka stolicy”, z centrum w postaci Bazaru Różyckiego.

Fotograf udający się z wycieczką na Pragę mógł łatwo stracić swój sprzęt, a nawet oberwać po twarzy.
ⓒ Jerzy Woropiński

Fotograf udający się z wycieczką na Pragę mógł łatwo stracić swój sprzęt, a nawet oberwać po twarzy.

Woropiński opracował własną metodę na fotografowanie prażan. Udawał, że chce sprzedać swój aparat, to nie wzbudzało specjalnie zdziwienia, szczególnie w okolicach bazaru Różyckiego, gdzie powstała spora część zdjęć. Robił zdjęcia ukradkiem, nie patrząc w obiektyw, "z biodra".
ⓒ Jerzy Woropiński

Woropiński opracował własną metodę na fotografowanie prażan. Udawał, że chce sprzedać swój aparat, to nie wzbudzało specjalnie zdziwienia, szczególnie w okolicach bazaru Różyckiego, gdzie powstała spora część zdjęć. Robił zdjęcia ukradkiem, nie patrząc w obiektyw, "z biodra".

Zdjęcia Woropińskiego różnią się od tych, jakie w tamtych okresie robił zmarły w tym roku Zbyszko Siemaszko, nazywany fotografem Warszawy. Siemaszko fotografował "oficjalną" Warszawę, a Woropiński - obdarte kamienice na Pradze i zmagających się z rzeczywistością PRL ludzi.
ⓒ Jerzy Woropiński

Zdjęcia Woropińskiego różnią się od tych, jakie w tamtych okresie robił zmarły w tym roku Zbyszko Siemaszko, nazywany fotografem Warszawy. Siemaszko fotografował "oficjalną" Warszawę, a Woropiński - obdarte kamienice na Pradze i zmagających się z rzeczywistością PRL ludzi.

Podobno autor miał nawet propozycję opublikowania części swoich zdjęć, ale pod warunkiem wymieszania ich z kolorowymi, pocztówkowymi. Nie zgodził się i odłożył materiał do szufaldy na 40 lat...
ⓒ Jerzy Woropiński

Podobno autor miał nawet propozycję opublikowania części swoich zdjęć, ale pod warunkiem wymieszania ich z kolorowymi, pocztówkowymi. Nie zgodził się i odłożył materiał do szufaldy na 40 lat...

Zobacz również: Fotoblogia.pl - największy blog o fotografii w Polsce

Jerzy Woropiński to prażanin, fotograf, urodzony w 1948 roku w Warszawie. Pracował m.in. jako fotoreporter dla Polskiej Agencji Interpress, redakcji „Tygodnika Kulturalnego”, „Magazynu Rodzinnego”, „Prawa i Życia”. Współpracował także z National Geographic, Krajową Agencją Wydawniczą, Biurem Promocji m.st. Warszawy. Jest autorem licznych zdjęć dawnej stolicy oraz laureatem wielu konkursów fotograficznych.
ⓒ Jerzy Woropiński

Jerzy Woropiński to prażanin, fotograf, urodzony w 1948 roku w Warszawie. Pracował m.in. jako fotoreporter dla Polskiej Agencji Interpress, redakcji „Tygodnika Kulturalnego”, „Magazynu Rodzinnego”, „Prawa i Życia”. Współpracował także z National Geographic, Krajową Agencją Wydawniczą, Biurem Promocji m.st. Warszawy. Jest autorem licznych zdjęć dawnej stolicy oraz laureatem wielu konkursów fotograficznych.

ⓒ Jerzy Woropiński
ⓒ Jerzy Woropiński
ⓒ Jerzy Woropiński
"Praga w starej fotografii"
Jerzy Woropiński  (autor)	
Elżbieta Wichrowska  (wstęp)	
Andrzej Barecki  (proj. graf.)	
Liczba stron: 112 
Liczba zdjęć:117 
Format: 205 x 275 mm 
Oprawa: twarda 
Rok wydania: 2015 
Cena: 34,90zł
ⓒ Jerzy Woropiński

"Praga w starej fotografii"
Jerzy Woropiński (autor)
Elżbieta Wichrowska (wstęp)
Andrzej Barecki (proj. graf.)
Liczba stron: 112
Liczba zdjęć:117
Format: 205 x 275 mm
Oprawa: twarda
Rok wydania: 2015
Cena: 34,90zł

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Historia fotografii:

Trzy wersje tych samych zdjęć zniszczonej Warszawy Tak rodziła się fotografia społeczna. XIX-wieczne slumsy Nowego Jorku Fotofestiwal pokazuje zdjęcia. Część II. Zaklęty Krąg Diego Suarez Obiektyw z historią. Nasz Czytelnik na tropie bogatej przeszłości swojego sprzętu Kolorowy świat Imprerium Rosyjskiego sprzed stu lat Fotografowanie w czasach, gdy za posiadanie aparatu groziła śmierć Jumpology - filozofia fotografii skoku według Philippa Halsmana Co z tą fotografią dokumentalną? Rozwój polskiego dokumentu i reportażu Co z tą fotografią dokumentalną? Problemy fotoreportażu [cz. 6] Co z tą fotografią dokumentalną? Dokument fotograficzny na świecie. Ulotne chwile [cz.5] Co z tą fotografią dokumentalną? Dokument fotograficzny na świecie. Początki reportażu i fotografii prasowej [cz. 4] Co z tą fotografią dokumentalną? Dokument fotograficzny na świecie. Fotografia i propaganda [cz. 3]