Canon EOS 5D Mark III + Canon EF 135 mm f/2.0L USM

Canon EOS 5D Mark III + Canon EF 135 mm f/2.0L USM (© Marcin Watemborski / Watemborski)

Jak dodać kilka kilogramów na zdjęciu, czyli czemu smartfon to nie jest dobry aparat do portretów

Na pewno słyszeliście kiedyś stwierdzenie, że kamera (tak, aparat też) dodaje kilka kilogramów, jako wytłumaczenie niekorzystnego wyglądu. Cóż - taka jest prawda, ale tylko częściowo, ponieważ jest to zależne od odległości obiektu od materiału światłoczułego oraz od długości ogniskowej, co za tym idzie – kąta widzenia.

Dan Vojtech wykonał portrety na 9 różnych długościach ogniskowych na małym obrazku: 20 mm, 24 mm, 28 mm, 50 mm, 70 mm, 105 mm, 150 mm oraz 200 mm. Każda z nich pozwoliła fotografowi na otrzymanie kompletnie innego efektu przy zachowaniu tego samego kadru.

GIF, który widzicie przedstawia efekt transfokacji ze zmienną ogniskową, który nazywany jest „zoomem Hitchcocka”, lub „dolly zoomem”. Dzięki dramatyzmowi i wrażeniu uwypuklania się twarzy stał się znakiem rozpoznawczym jednego z najwybitniejszych reżyserów naszych czasów.

Obiektywy z zakresu 20–50 mm wprowadzają znaczne zniekształcenia twarzy, co często daje karykaturalny efekt. Lecz nie bójcie się – ma to zastosowanie w wielu sesjach kreatywnych, gdzie taki look jest pożądany.

Canon EOS 5D Mark III + Sigma 35 mm f/1.4 ART

Te zniekształcenia sprawiają, że smartfon nie jest idealnym aparatem do portretowania. Większość współczesnych telefonów komórkowych jest wyposażonych w obiektyw szerokokątny (ekwiwalent ogniskowej poniżej 50 mm dla małego obrazka), na dodatek źle skorygowany. Podczas fotografowania smartfonem należy umieszczać obiekt w centrum kadru, najlepiej znacznie oddalony, by uniknąć dystorsji na brzegach (np. komicznie wyciągniętego czoła lub ogromnego nosa). Portret wykonany aparatem w telefonie komórkowym może być bardziej postrzegany jako stworzenie karykatury, niż wyrafinowanego zbliżenia.

Obiektywy, które możemy uznać za „portretówki” zaczynają się powyżej 50 mm – mam na myśli szkła o długości ogniskowej od około 75 mm do 135 mm. Przy 200 mm twarz wydaje się już nazbyt skompresowana – jest wtedy szeroka, podobnie jak szyja, a tło zbyt agresywnie przybliżone.

Pentacon Six + Carl Zeiss Jena 180 mm f/2.8

Zobacz również: Sposób na naturalny wygląd portretu w Photoshopie

Moim ulubionym obiektywem portretowym, kiedy fotografuję cyfrą, jest Canon EF 135 mm f/2.0L USM, który pozwala mi na atrakcyjne, wierne oddanie kształtów twarzy, właściwie delikatnie je spłaszcza oraz „przybliża” tło do fotografowanego obiektu, jednocześnie silnie je rozmywając, co wygląda atrakcyjnie. W przypadku średniego formatu analogowego używam przeważnie obiektywu Carl Zeiss Jena Sonnar 180 mm f/2.8, który po przeliczeniu daje mi ogniskową ok 115 mm.

© Marcin Watemborski / Watemborski

Jest jeszcze jedna mała pułapka – należy obrać drogę podczas uprawiania fotografii portretowej. Musicie zdecydować, czy zależy wam na dokładnym odwzorowaniu wyglądu fotografowanej osoby czy wolicie, by wyglądała po prostu dobrze? Ludzie różnią się od siebie rysami twarzy, wielkością i kształtem nosa, uszu, ust, oczu i tak dalej. Niektórzy będą wyglądali korzystniej na krótszej ogniskowej, inni na dłuższej. Wybór należy do was.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki:

Jak fotografować sztuczne ognie, czyli fajerwerki? [poradnik] Inspirujące pomysły na ciekawe zdjęcia zimą Dostałem swój pierwszy aparat. Co warto wiedzieć na początku? [poradnik] Fotografowanie w zimie - praktyczne rady, jak dbać o sprzęt i swoje zdjęcia Jak uzyskać na zdjęciach piękny bokeh? Wystarczy 5 minut [poradnik] Nowa lustrzanka do 2000 zł - na które aparaty warto zwrócić uwagę? 10 rzeczy, których fotograf nie powinien robić [poradnik] Nowe rozwiązania Quadralite - wybieramy lampę do naszych potrzeb Co to jest temperatura barwowa? Jak działa filtr UV? 3 × S, czyli pozytywne spowalniacze - statyw fotograficzny [część I] Jaki wybrać statyw fotograficzny? Na czym polega fenomen selekcji? Nikogo nie obchodzą twoje zdjęcia, dopóki nie zrobisz czegoś nowatorskiego Co to są szumy i cyfrowe ziarno? Co wybrać: lustrzanka czy bezlusterkowiec? Fotografia przez cyfry Co to jest i do czego służy filtr polaryzacyjny? Drobne nawyki, czyli bolesna historia latającego teleobiektywu Jak wywołać czarno-biały film fotograficzny? Czy fotografia jest Twoim powołaniem? Reportaż inaczej, czyli łączenie konwencji Co to jest aparat kompaktowy? Jak wybrać aparat fotograficzny?

Popularne w tym tygodniu:

8 darmowych filmów instruktażowych, dzięki którym nauczycie się retuszu zdjęć beauty