3 proste kroki do zadowolenia klienta

3 proste kroki do zadowolenia klienta09.09.2019 14:21
modelka: Wiktoria, SPOT Managementmakijaż: Karolina Wawrzyniak
Źródło zdjęć: © © [Justyna KocurCzarny](https://www.facebook.com/pg/JustynaKocurPhotography/)
Justyna Kocur-Czarny

Wchodząc na rynek usług fotograficznych, musisz nie tylko nadal rozwijać swoje umiejętności robienia zdjęć, ale również nauczyć się jak obchodzić się z klientem.

Niczego nie zakładaj

Robisz zdjęcia już od jakiegoś czasu. Prawdopodobnie masz za sobą pierwsze doświadczenia - być może fotografowałeś dla rodziny lub przyjaciół. Wreszcie przychodzi moment, kiedy dostajesz swoje pierwsze poważne zlecenie. Nawet jeśli nie spotkają cię żadne nieprzyjemne sytuacje, staraj się zawsze zakładać najgorsze. To znaczy, że musisz upewnić się, że klient dokładnie wie, jaki jest zakres, cena i czas usługi. Wyjaśnij wszystko (najlepiej mailowo lub na papierze) i upewnij się, że dobrze się zrozumieliście. Informacje, których powinieneś udzielić, powinny zawierać:

  • informację zwrotną na temat tego jak rozumiesz o co klient cię poprosił
  • ile zdjęć dostarczysz, w jakiej formie i rozdzielczości
  • jak długo potrwa sesja zdjęciowa
  • koszt usługi i zasady zwrotu kaucji
  • czy są jakieś dodatkowe koszty, z którymi klient powinien się liczyć (wizażysta, opłata za wstęp na miejsce sesji, koszt dodatkowych ujęć)
  • w jakim zakresie ty i klient możecie wykorzystać zdjęcia (uwzględniając prawa autorskie oraz prawo do wizerunku)

Poinstruuj klienta

Osoby, które zgłaszają się do ciebie, mają zwykle duże mniejsze doświadczenie. Wytłumacz jak przygotować się do sesji zdjęciowej. Jeśli umawiasz się na portrety biznesowe, upewnij się, że osoba odpowiedzialna za organizację przekaże wszystkie informacje osobom, które staną przed twoim obiektywem. W przypadku portretów warto wspomnieć o takich rzeczach jak paznokcie, włosy, regulacja brwi lub uwzględnić życzenia wizażystki (do sesji beauty warto dzień wcześniej wykonać peeling i maseczkę). Poinformuj jakie ubrania lub akcesoria warto ze sobą zabrać.

Wykonując zdjęcia poza własnym studio, dowiedz się jakie warunki panują na miejscu zlecenia i czy będziesz miał odpowiedni dostęp do prądu, światła zastanego lub miejsce na powieszenie tła.

Bądź wyrozumiały w trakcie sesji. Poinformuj, jakie zdjęcia zamierzasz zrobić, jaki jest kadr, zaproponuj pozę. Jeśli coś ci przeszkadza, uprzejmie poproś np. o założenie marynarki lub odgarnięcie włosów z twarzy. Jeśli po sesji wysyłasz zdjęcia poglądowe bez retuszu, wyjaśnij co zmieni się w finalnym obrazku.

Bądź uprzejmy i profesjonalny

Mierzi cię powiedzenie “klient nasz pan”? Świetnie to rozumiem, ale zanim zareagujesz emocjonalnie, zastanów się, co na tym zyskasz. Nie ma nic złego w byciu asertywnym, żeby nie stracić klientów, ale należy zrobić to w uprzejmy sposób. Czasem najbardziej męczący klient, którego prośby spełnisz, może stać się twoim wiernym fanem i polecić cię znajomym.

Postaraj się wczuć w sytuację drugiej strony. Być może przy niewielkim wysiłku możesz sprawić, że twój klient odejdzie zadowolony, zamiast pisać niepochlebną opinię w mediach społecznościowych. Jeśli prośby i roszczeniowość klienta przekraczają twoje granice, poinformuj o tym grzecznie i z uśmiechem. Przygotuj się na potencjalnie konfliktowe sytuacje odpowiednim zapisem w umowie.

Bycie fotografem to nie tylko robienie zdjęć, ale również prowadzenie biznesu. W dużych firmach są specjalnie wydelegowane osoby do obsługi klienta. Możesz z powodzeniem zarządzać swoją firmą i utrzymywać dobre relacje bez kończenia studiów w tym kierunku. Empatia i dobre chęci na początek wystarczą.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.