Co to jest i do czego służy filtr polaryzacyjny?

Co to jest i do czego służy filtr polaryzacyjny?23.07.2016 10:31
Źródło zdjęć: © © KB

Fotograficzny filtr polaryzacyjny (polaroid) jest wykonany z materiału o zdolności polaryzacji. Przepuszcza on tylko światło o określonej polaryzacji, niweluje to odblaski i „podbija” kolory.

Filtr polaryzacyjny jest jedną z najbardziej popularnych modyfikacji optycznych, stosowanych przez fotografów produktowych oraz krajobrazowych. Pierwsi używają go w celu, w jakim został stworzony, czyli do niwelowania odbić powstających na powierzchniach szklistych, odbijających światło (niemetalicznych); drudzy patrzą na podkręcone niebo, wyraźniejsze chmury oraz malownicze kontrasty.

Techniczne działanie filtra polaryzacyjnego polega na częściowym pochłanianiu światła rozproszonego w atmosferze (ang. haze). W fotografii krajobrazowej jego działanie można porównać do efektu, uzyskiwanego przez filtr czerwony przy zdjęciach czarno-białych. Działanie filtra jest najmocniejsze wtedy, gdy słońce jest pod kątem 90 stopni do fotografowanej sceny. Filtr polaryzacyjny wzmacnia również nasycenie barw obiektów nieprzeźroczystych, czyli takich, przez które nie przechodzi światło, jak tkaniny i rośliny.

Podczas używania tego filtra mogą wystąpić również niepożądane efekty uboczne (artefakty) w postaci ciemnego pasa w płaszczyźnie prostopadłej do biegu promieni słonecznych (przy fotografowaniu obiektywem szerokokątnym). Kolejną wadą jest zabieranie dużej ilości światła – są to ubytki w przedziale 1-1,5 przysłony i uzyskanie poprawnej ekspozycji wymaga wprowadzenia korekty.

Źródło zdjęć: © © Marcin Dobas
Źródło zdjęć: © © Marcin Dobas

W przypadku filtrów polaryzacyjnych wykorzystuje się ich dwa rodzaje:

  • Liniowy – jest to sam polaryzator, bez płyty ćwierćfalowej. Ten rodzaj polaroida polaryzuje światło liniowo, co może skutkować złym działaniem światłomierza oraz zaburzać pracę autofokusu, ponieważ wiązka przechodząca przez filtr może nie zostać odbita od lustra.
  • Kołowy (CPL) – polaryzator ma doklejoną za nim płytkę ćwierćfalową. Światło spolaryzowane kołowo nie wpływa negatywnie na działanie aparatu.

[h4]Filtr polaryzacyjny – know how[/h4]

  • []Używając wielu filtrów, umieść filtr polaryzacyjny najbardziej zewnętrznie, by nie blokował działania innych.[]Najlepsze efekty uzyskasz, gdy słońce znajduje się pod kątem 90 stopni od fotografowanej sceny.[]Przy kącie 0 stopni od słońca niebo stanie się jaśniejsze niż pozostałe elementy sceny.[]Żeby uzyskać podgląd działania filtra – użyj okularów z filtrem polaryzacyjnym.[]Nie rób panoram przy użyciu filtra polaryzacyjnego – gradacja koloru nieba zmieni się z kątem aparatu.[]Pamiętaj, by wprowadzić korekcję ekspozycji podczas fotografowania z filtrem polaryzacyjnym – spadek światła wynosi 1-2 EV.
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.