Copyright trolling - kontrowersyjna praktyka zarabiania na zdjęciach

Copyright trolling - kontrowersyjna praktyka zarabiania na zdjęciach26.08.2016 12:16
Źródło zdjęć: © © Jamie Street / [Unsplash](https://unsplash.com/@b3njamin)
Mikołaj Rożek

Zjawisko copyright trollingu jest stosunkowo nowe, ale zdążyło już dotrzeć do Polski i zaczęło zbierać żniwo.

Każdy, kto próbował zarabiać na własnych zdjęciach, wie doskonale, że nie jest to bułka z masłem. Generalnie, wybór dziedziny którą chcielibyśmy się zajmować, jest w miarę obszerny, aczkolwiek przesycenie każdej z nich ilością fotografów jest w dużej mierze przytłaczające. Nowoczesna technologia oraz szereg ułatwień, sprawiły że po aparat może sięgnąć każdy. Potem, wystarczy tylko stworzyć fanpage na Facebooku wedle schematu "imię+nazwisko+photography" i już jesteśmy fotografem. Rzeczywistość jest jednak trochę bardziej gorzka, żeby zarobić rzeczywiste pieniądze, trzeba się sporo napracować. Bycie fotoreporterem też powoli przestaje mieć sens, ponieważ napływ zdjęć z różnych źródeł do agencji prasowych, można liczyć w tysiącach dziennie.

Copyright trolling - proces celowego wyszukiwania naruszeń praw autorskich, które mogą wynikać z niewiedzy i w celach pożytecznych społecznie, a następnie domagania się w sądzie odszkodowań w wysokości nieadekwatnej do powstałej szkody.

Jak podaje Dziennik Internautów, pewna fotografka znanych osób z Krakowa znalazła jednak sposób na robienie zdjęć i zarobienie na nich niebagatelnej kwoty. Rozwiązaniem tym jest copyright trolling. Zjawisko to, zakłada celowe wyszukiwanie naruszeń praw autorskich, które mogą wynikać z niewiedzy i w celach pożytecznych społecznie. Następnie wystosowuje się pozwy sądowe i dochodzi ogromnych odszkodowań, kompletnie nie adekwatnych do szkody.

Ofiara copyright trollingu może oczywiście bronić się w sądzie, ale taki proces może często przysporzyć kolejnych kosztów i ciągnąć się nawet latami. Najprostszym i stosunkowo szybkim wyjściem jest zawarcie ugody, która nie gwarantuje odszkodowania w wysokości znajdującej się w pozwie, ale też nie są to drobne kwoty. Tym samym fotograf zarabia parę tysięcy złotych na jednym zdjęciu.

Prawo autorskie, niestety, nie przystaje do warunków cyfrowej rzeczywistości i znajdują się zawsze ludzie, którzy chętnie wykorzystują taka sytuację. Jednocześnie prawo autorskie poprzez ogromną liczbę drobnych nowelizacji stało się bardzo skomplikowane i niejasne. Nawet prawnicy mają wątpliwości odnośnie wielu zapisów a co dopiero "szary obywatel"

Wspomniana już fotografka wykorzystywała ostatnio metodę copyright trollingu, pozywając sukcesywnie między innymi biblioteki za wykorzystanie zdjęcia Czesława Miłosza jej autorstwa. Powódka żądała od biblioteki 18,5 tysiąca złotych za naruszenie jej praw autorskich. Sprawa trafiła do sądu, gdzie fotografka przedstawiła inne kwoty, aczkolwiek nadal wysokie. Kaliski sąd orzekł na niekorzyść fotografki, z racji faktu że zdjęcia nie były przez nią podpisane. Po złożeniu apelacji, uznano rację artystki w Łódzkim Sądzie Apelacyjnym i przyznano odszkodowanie w wysokości 10 tysięcy złotych. Dziennik Internautów przytacza także sytuację, kiedy to osoba zakupiła zdjęcie fotografki na aukcji charytatywnej po czym umieściła je na stronie internetowej. Nie spodziewała się jednak otrzymać w efekcie pozwu. Roszczenie na kilkanaście tysięcy złotych trafiło także do Krakowskiej Fundacji Filmowej w kwestii zdjęcia znanego i cenionego reżysera. Warto nadmienić, że autorka rzeczone zdjęcie podarowała pracownikowi fundacji wraz z dedykacją. Reżyser, którym mowa, wyraził się krytycznie o postępowaniu fotografki oraz że jest bardzo zaskoczony takim postępowaniem. Krakowski Sąd Apelacyjny uznał, że Fundacja umieszczając zdjęcie na swojej stronie działała w ramach prawa cytatu fotograficznego.

Niepodanie autorstwa powódki przy zdjęciu nie eliminuje w niniejszej sprawie możliwości zastosowania art. 29 ust. 1 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Trzeba bowiem mieć na uwadze, że możliwość podania twórcy i źródła zachodzi wówczas gdy sam twórca opatrzył swój utwór podpisem lub w inny, nie budzący wątpliwości sposób oznaczył swe autorstwo.

Jej sprawa zyskała rozgłos - została opisana nie tylko w Dzienniku Internautów, ale później także przez INN:Poland.

Wyznaję generalną zasadę: prawo autorskie musi chronić prawa twórców do swojej własności, ale jednocześnie musi gwarantować odpowiedni dostęp do treści dla konsumentów. Bez tego będziemy cofali się w rozwoju.Problem copyright trollingu jest szeroki. Niestety, mamy wręcz wyspecjalizowane kancelarie które tylko z tego żyją, często żerując na ludzkiej niewiedzy prawnej. Wydaje się, iż niezbędne jest wprowadzenie prawa autorskiego w XXI wiek co ery cyfrowej. Bez tego zawsze znajda się chętni do "łatwego" zarobku.

Jest to zdecydowanie praktyka wywołująca szereg emocji. Z jednej strony, każdy powinien mieć dostęp do środków chroniących jego prawa jako autora. Kwestia naruszenia praw autorskich jest swoistą plagą w internecie i nie zawsze da się uzyskać zadośćuczynienie. Z drugiej strony, myślę że ciężko jest zobaczyć coś więcej niż własną korzyść, nawet kiedy dochodzi fakt nieświadomości osób czy firm dokonujących naruszenia. Przecież zawsze można się dogadać, napisać, zapytać w jaki sposób zdjęcie znalazło się tam gdzie sobie tego nie życzymy. Pamiętajmy, że co zostało opublikowane w internecie, da się odpublikować. Po trzecie, jeżeli sprawa trafia do sądu, przepisy powinny jasno określać, kiedy dochodzi do złamania prawa. W obecnej sytuacji prawnej, takie historie jak opisane powyżej mogą zdarzać się jeszcze częściej.

Źródło artykułu:WP Fotoblogia
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.