Dlaczego plan sesji zdjęciowej jest taki ważny? Podpowiadamy, jak go zrobić

Dlaczego plan sesji zdjęciowej jest taki ważny? Podpowiadamy, jak go zrobić11.05.2017 11:06

Podczas realizacji dużych zleceń lub robiąc sesje do naszego portfolio, będziemy musieli sprostać zadaniu, jakim jest zarządzanie ekipą. By to ułatwić, warto przygotować szczegółowy plan sesji i rozpisać, kto jakie pełni role. Oto kilka naszych wskazówek, niezbędnych do zorganizowanej pracy.

Robię zdjęcia od jakiegoś czasu. Przeważnie pracuję jedynie z asystentką (lub dwoma), oprócz modelki oczywiście, ale zdarzały mi się większe sesje, gdzie oprócz robienia zdjęć musiałem doglądać, co się dzieje na planie. Jest to bardzo odpowiedzialna kwestia, którą należy sobie ułatwić – przecież każdy z nas chce robić to, na czym zna się najlepiej, czyli zdjęcia.

Na planie zdjęciowym, przy dużych produkcjach komercyjnych lub prywatnych, lata mnóstwo osób: modelki, asystenci, wizażystki, fryzjerzy, styliści, oświetleniowcy, wysłannik klienta, albo co gorsze – klient we własnej osobie. Jeśli faktycznie osoba, która płaci nam za wykonanie zdjęć, jest na miejscu, to nasze ciśnienie krytycznie wzrasta. W takich chwilach fotograf musi przejąć inicjatywę, by pracowało mu się jak najlepiej. Przydatnym w takim wypadku okazuje się plan sesji zdjęciowej – i to nie taki ogólny zamysł, który mamy w głowie, a kartka z odpowiednią rozpiską.

Plan sesji zdjęciowej ułatwia nie tylko zorganizowanie pracy i pokazanie, kto czym ma się zajmować, lecz również komunikację. Dzięki temu wizażystka będzie wiedziała, kto zajmuje się włosami oraz doborem ubrań – na pewno spojrzenie na kartkę będzie wygodniejsze niż pytanie wszystkich o imiona oraz zajęcie.

Podczas budowania zamysłu sesji i spisywania planu, staram się możliwie ułatwić pracę współtwórcom całego przedsięwzięcia. Oczywiście nie robię tego na ostatnią chwilę, bo koncepcja musi dojrzeć. Staram się wysłać gotowy dokument współpracownikom najpóźniej 2-3 dni przed planowaną sesją, by mogli się zapoznać z tym, co będzie się działo na planie zdjęciowym. Pozwala mi to również skoncentrować się na swojej pracy i nie martwić się o to, czy wszystko jest tak jak należy.

Kto i co?

Tutaj musimy rozpisać całą naszą ekipę. Po kolei – dla kogo robimy zdjęcia, kto jest odpowiedzialny za wykonanie, kto jest kierownikiem planu, kto asystuje, kto robi makijaż, dobiera fryzury, ubrania i tym podobne. Dzięki temu ekipa będzie wiedziała, z kim ma się kontaktować w konkretnych kwestiach.

Dalszą częścią jest dokładne rozgraniczenie zadań. Tutaj rozpiszemy, jak ma wyglądać stylizacja, makijaż, ubranie oraz opiszemy szczegółowo zamysł sesji. Warto tutaj uwzględnić również cel powstawania zdjęć. Przyłóżcie się do tego – to naprawdę oszczędzi czas.

Pamiętajcie, by skonsultować wszystko ze współpracownikami wcześniej. Nic nie może zostać pozostawione przypadkowi.

Kiedy i gdzie?

Prosta sprawa. Napiszcie dokładną datę oraz harmonogram sesji – uwzględnijcie też czas na przygotowania oraz wszystkie lokalizacje, które planujecie odwiedzić. Przewidywany czas jest bardzo istotną kwestią, która pozwoli wam się sprężyć i dobrze zorganizować wszystko na planie. Pamiętajcie też o bardzo ważnej kwestii, a mianowicie o kilku przerwach po 10-15 minut oraz jednej dłuższej (powiedzmy godzinnej) na posiłek w przypadku całodniowej pracy.

Dane kontaktowe

Przy nazwiskach osób, z którymi pracujecie, pamiętajcie, by spisać ich numer telefonu, adres mailowy oraz stronę WWW lub chociaż Facebooka. Jeśli wasi współpracownicy będą chcieli się skontaktować z kimś z ekipy, nie będą mieli dzięki temu większego problemu.

Role dodatkowe

Zdarza się tak, że ktoś z ekipy może zostać w trakcie sesji poproszony o zajęcie się dodatkowymi rzeczami, ponieważ ktoś inny nie mógł się pojawić lub zrezygnował. W takim wypadku zawsze musimy zawrzeć informację o zmianach w planie sesji.

Informacje dodatkowe

Oprócz tego, że mamy spisane informacje na temat samej sesji, warto wrzucić kilka dodatkowych słów. Ważne jest zaznaczenie osoby, która będzie zajmowała się cateringiem (przeważnie robi to asystent fotografa). Taka osoba musi znać predyspozycje żywieniowe osób na planie – rodzaj diety oraz alergie są bardzo istotne, w końcu nie chcemy, by ktoś z naszych współpracowników nagle się wysypał.

Niektóre zdjęcia również wymagają dodatkowych akcesoriów, które nie zostały uwzględnione w stylizacji, ponieważ jest to tylko opcja. Warto takie rzeczy i osobę odpowiedzialną za to wpisać w tym polu. Jeśli w waszej gestii będzie leżało przygotowanie tego formularza, nie bójcie się zareklamować swojej twórczości – logo i strona WWW na kartce papieru jeszcze nigdy nikomu nie zaszkodziły.

W tekście zamieściłem przykładowy formularz – nie jest on ideałem piękności, lecz zawiera pola na informacje, o których wspomniałem. Potraktujcie go jako podpowiedź tego, co sami możecie opracować.

Wspomnijcie w komentarzach o tym, o czym zapomniałem. Co według was powinno się znaleźć jeszcze w takiej rozpisce?

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.