Film powraca do gry?

Film powraca do gry?12.08.2013 09:56
Reklama Ferrania z lat 60.
Olga Drenda

 

Czy po ponad dziesięciu latach ekspansji czas odtrąbić zwycięstwo fotografii cyfrowej? Niekoniecznie – film, choć mniej popularny, wciąż ma swoich wiernych zwolenników.

Czy po ponad dziesięciu latach ekspansji czas odtrąbić zwycięstwo fotografii cyfrowej? Niekoniecznie – film, choć mniej popularny, wciąż ma swoich wiernych zwolenników.

Ostatnia dekada wywróciła do góry nogami świat fotografii. Pamiętam, jak jeszcze przed dziesięciu, dwunastu laty na każdych wakacjach czy wycieczce szkolnej niemal wszyscy mieli ze sobą aparaty analogowe (szczególnie zapadł mi w pamięć świetny staruszek, Chinon CE-4 mojej koleżanki), i oczywiste było, że trzeba będzie trochę zaczekać, nim zobaczymy zdjęcia.

Dziś decyzja o fotografowaniu na filmie jest dobrowolnym zadawaniem sobie trudu, zajęciem dla pasjonata. W pewnym sensie klisza filmowa stała się odpowiednikiem płyty winylowej w świecie fotografii – nie zniknęła do końca z rynku i nie stała się martwym medium, ale w powszechnym użyciu została zastąpiona przez prostsze w obsłudze nośniki.

Wydaje się, że cyfra odtrąbiła zwycięstwo. Niedawno pisaliśmy o konkursie fotograficznym Nikona, w którym ogłoszono, że przyjmowane będą wyłącznie zdjęcia wykonane aparatem cyfrowym. Symbolem technologicznej zmiany warty stały się kłopoty Kodaka – jak na ironię fotograficzny potentat, który dzisiaj walczy o przetrwanie, opracował aparat oparty na technologii cyfrowej jeszcze w latach 70., ale zdecydował, że mimo wszystko postawi na film. Przegrał w konkurencji – sprzedaż spadała z roku na rok. Wkrótce Kodak znalazł się na krawędzi bankructwa.

[solr id="fotoblogia-pl-56747" excerpt="0" image="0" words="20" _url="http://olga.drenda.fotoblogia.pl/2252,rzeczywistosc-jest-niesamowita" _mphoto="1024gxcloe-56747-235x168-318ccb9.jpg"][/solr][block src="solr" position="inside"]3061[/block]

Tymczasem są i tacy, którzy wierzą w film. Po Impossible Project, którzy reaktywowali filmy Polaroida, pojawiają się kolejni. Ferrania, włoski producent klisz, którego działalność została zawieszona przed laty, zdecydował się spróbować jeszcze raz dzięki zaangażowaniu dawnych pracowników, którzy wykupili prawa do nazwy oraz korzystania z hal produkcyjnych i sprzętów.

Na razie to eksperyment – Ferrania przywraca do życia technologie, których zaniechano, i szkoli pracowników. Filmy, od których rozpocznie się produkcja, to pochodne Ferrania Solaris FG-100 Plus i Scotch Chrome 100, a formaty będą zależały od zainteresowania klientów.

Reklama filmów Ferranii sprzed lat
Reklama filmów Ferranii sprzed lat

Ryzykowny pomysł? Kto wie, być może wcale nie. Niektórzy profesjonaliści wciąż wybierają film – Elliott Erwitt pozostaje mu wierny od lat („jestem zwolennikiem tradycji, nie używam elektronicznych urządzeń”, mówi). Fotografia analogowa podoba się również młodym, jak Ellen Rogers, która współpracuje z modnymi magazynami w rodzaju "i-D" czy "Dazed and Confused", a jej zdjęcia przywodzą na myśl zarówno XIX wiek, jak i stylistykę fotografii mody lat 90.

Starsza technologia ma swoje zalety – oprócz strony wizualnej zmienia również styl pracy. Film, w którym Steve McCurry rozważnie szukał kadrów, którymi miał zapełnić ostatnią rolkę Kodachrome, świetnie to ilustruje – fotografia analogowa pomaga, zdaniem wielu, ćwiczyć cierpliwość i spostrzegawczość.

[solr id="fotoblogia-pl-56871" excerpt="0" image="0" words="20" _url="http://olga.drenda.fotoblogia.pl/2240,wsrod-duchow-detroit" _mphoto="dah3-56871-168x168-b43583985f5b8.jpg"][/solr][block src="solr" position="inside"]3062[/block]

Fot. Ellen Rogers
Fot. Ellen Rogers

Dla tych, których pociąga fotografia analogowa, powstał również portal I Still Shoot Film, w którym można podzielić się swoimi osiągnięciami i nauczyć się nieco więcej o fotografowaniu na filmie w cyfrowym świecie.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.