Filmowanie lustrzankami – jaki aparat wybrać? [poradnik]

Filmowanie lustrzankami – jaki aparat wybrać? [poradnik]20.12.2010 15:24
Fot. Redrock
Tomasz Wolski

Kilku czytelników pierwszej części poradnika zwróciło uwagę, że filmy można kręcić nie tylko za pomocą Canona i Nikona, a wbrew temu, co napisałem we wstępie, lustrzanki niektórych firm mają stabilizację. To prawda. Film można nagrać nawet kompaktem. Jednak do pracy potrzebuję aparatu, który nagrywa obraz w pełnej jakości HD (1080p), a co nawet ważniejsze - daje mi pełną kontrolę nad manualnymi ustawieniami przysłony, migawki i czułości ISO. To samo dotyczy ostrości. Nie wszystkie aparaty spełniają te wymagania. Który z nich wybrać?

Kilku czytelników pierwszej części poradnika zwróciło uwagę, że filmy można kręcić nie tylko za pomocą Canona i Nikona, a wbrew temu, co napisałem we wstępie, lustrzanki niektórych firm mają stabilizację. To prawda. Film można nagrać nawet kompaktem. Jednak do pracy potrzebuję aparatu, który nagrywa obraz w pełnej jakości HD (1080p), a co nawet ważniejsze - daje mi pełną kontrolę nad manualnymi ustawieniami przysłony, migawki i czułości ISO. To samo dotyczy ostrości. Nie wszystkie aparaty spełniają te wymagania. Który z nich wybrać?

Wykluczam jakiekolwiek posiłkowanie się trybem auto. Nie wyobrażam sobie filmu, w którym obraz faluje - rozjaśnia się lub ściemnia ze względu na światło (w opcji auto zmienia się wówczas ISO, przysłona i migawka). Nie przemawia do mnie nawet argument stabilizacji w lustrzankach Pentax, Olympus czy Sony. Nawet pracując z kamerami, nie używam autofocusa. Taka opcja może się ewentualnie przydać np. podczas pracy ze steadicamem.

Oto przykład pracy autofocusa w najnowszym aparacie Lumixa - modelu GH2:

Niestety nie jest on zadawalający.

Staram się, żeby widz, oglądając moje filmy czy krótkie filmiki, zapomniał o całej technice, aparatach, steadicamach, sliderach itd. Przede wszystkim ma wejść w świat, który mu przedstawiam, a sprzęt ma w tym pomóc. Nie może widzieć technicznych niedoróbek albo przynajmniej powinien dostrzegać ich jak najmniej.

Swój wybór lustrzanek do poniższej prezentacji ograniczam więc do najpopularniejszych produktów firm Canon, Panasonic Lumix i Nikon, właśnie dlatego, że te aparaty pozwalają na największą kontrolę nad obrazem. Nie ma jednak idealngo sprzętu. Każdy ma plusy i minusy. Na nich się głównie skupię, gdyż dokładne inne opisy techniczne można bez problemów znaleźć w Sieci.

Aparaty różnią się między sobą m.in. wielkością matrycy i od tego opisu zacznijmy. Będziemy się do tych oznaczeń odnosić w dalszej części. Im większa matryca, tym m.in. możliwość uzyskania płytszej głębi ostrości.

ankiety, którą przeprowadziłem na filmcyfrowy.blogspot.com, wynika, że wśród filmujących lustrzankami najwięcej jest użytkowników Canona. Dlatego od tej firmy zaczniemy.

Cena: od 7400 złPlusy:

[plus] matryca pełnoklatkowa (35 mm)

[plus] płytka głębia ostrości

[plus] bardzo czuła na światło

[plus] manualna kontrola dźwięku

[plus] solidna konstrukcja

Minusy:

[minus] obniżona jakość sygnału poprzez wyjście HDMI (480p)

[minus] na przenośnych monitorach obraz nie wypełnia całego ekranu, kilkusekundowe zawieszenie po wciśnięciu REC w trybie monitora HDMI (lag)

[minus] brak opcji 50fps/60fps – nie można nagrać slow motion

[minus] brak ostrzeżenia o przegrzewaniu się matrycy, najpierw pojawiają się dropy na obrazie, a potem aparat sam się wyłącza

[minus] brak wyjścia słuchawkowego

[minus] podobno największy efekt rolling shutter

[minus] konieczność kupowania droższych obiektywów pod pełną klatkę, inaczej obraz będzie winietował

[minus] brak wysuwanego LCD

[minus] 12[minus]minutowy limit nagrania

Przykładowa reklama zrealizowana na Canonie 5D Mark II

Uwaga! Możliwość zainstalowania nieoficjalnego firmware, który włącza dodatkowe opcje, m.in. zebra, różne rozmiary kaszety, wskaźniki audio na ekranie. Więcej informacji tutaj.

Cena: ok. 15 000 złPlusy:

[plus] bardzo dobra czułość na na światło

[plus] opcja 50p i 60p w jakości 720p

[plus] dobra jakość podglądu przez wyjście HDMI

[plus] najlepiej radzi sobie z efektem rollig shutter

Minusy:

[minus] wysoka cena

[minus] ciężar

[minus] matryca APS[minus]H czyli crop 1.3x

[minus] brak wyjścia słuchawkowego

[minus] brak manualnej kontroli nad dźwiękiem

[minus] 12[minus]minutowy limit nagrania

Film prezentujący możliwości Canona 1D Mark IV przy niskiej ekspozycji:

Canon 7D

Cena: od 4670 złPlusy:

[plus] opcje wideo: 24p, 25p, 30p przy 1080p oraz 50p i 60p przy 720p (możliwość slow motion)

[plus] wyjście HDMI w jakości 1080i

[plus] tańsze obiektywy

[plus] solidna konstrukcja

Minusy:

[minus] brak manualnej kontroli nad dźwiękiem (kolejne firmware tego nie korygują)

[minus] matryca APS[minus]C – 1.6x mniejsza od klatki 35 mm

[minus] brak wyjścia słuchawkowego

[minus] brak wysuwanego LCD

[minus] 12[minus]minutowy limit nagrania

Przykładowy film:

Canon 550D

Cena: od 2400 złPlusy:

[plus] opcje wideo: 24p, 25p, 30p przy 1080p oraz 50p i 60p przy 720p (możliwość slow motion)

[plus] tańsze obiektywy

[plus] mniejsza waga niż w 5D Mark II i7D

[plus] cena

Minusy:

[minus] obniżona jakość sygnału poprzez wyjście HDMI (480p)

[minus] brak wysuwanego LCD

[minus] brak górnego wyświetlacza

[minus] brak osobnych pokręteł regulujących przysłonę i migawkę

[minus] matryca APS[minus]C – 1.6x mniejsza od klatki 35mm

[minus] inne baterie niż w 5D Mark II i 7D

[minus] plastikowa obudowa (lepiej nie biegać z aparatem w deszczu)

[minus] brak wyjścia słuchawkowego

[minus] brak manualnej kontroli nad dźwiękiem

[minus] brak możliwości ręcznego ustawienia wartości White Balance jak np. w 5DmkII oraz 7D

[minus] 12[minus]minutowy limit nagrania

Uwaga! Od kilku dni dostępny jest nieoficjalny firmware Magic Latern dla tej wersji Canona, dzięki któremu otrzymujemy dodatkowe opcje - więcej tutaj.

Przykładowy film zrealizowany na Canonie 550D:

[block position="inside"]1476[/block]

Canon 60D

Cena: od 3300 złPlusy:

[plus] wysuwany LCD

[plus] tańsze obiektywy

[plus] manualna kontrola dźwięku

[plus] najmniej podatny na przegrzanie matrycy

Minusy:

[minus] matryca APS[minus]C – 1.6x mniejsza od klatki 35mm

[minus] plastikowa obudowa

[minus] obniżona jakość sygnału poprzez wyjście HDMI

[minus] 12[minus]minutowy limit nagrania

Nikon D3s

Cena: od 15000 złPlusy:

[plus] pełna klatka

[plus] niezwykła czułość na światło

Minusy:

[minus] wysoka cena

[minus] opcja wideo tylko w jakości 720p i 24p

[minus] brak manualnej kontroli nad dźwiękiem

[minus] słaba jakość podglądu przez wyjście HDMI

[minus] 5[minus]minutowy limit nagrywania

**Nikon **D7000

Cena: od 4000 złPlusy:

[plus] dobra jakość na wyjściu HDMI

[plus] autofocus

[plus] 20[minus]minutowy limit nagrywania

[plus] dwa sloty na karty SD

[plus] cena

Minusy:

[minus] pełne HD tylko w opcji 24p

[minus] słaby bitrates

[minus] brak możliwości nagrywania w 50p/60p

[minus] matryca APS[minus]C – 1.5x mniejsza od klatki 35 mm

Panasonic Lumix GH1

Aparat ten nie jest co prawda lustrzanką, ale nie jest też kompaktem. Oferuje za to manualne opcje w trybie wideo.

Cena: od 2800 zł

Plusy:

[plus] wysuwany LCD

[plus] możliwość podpięcia szerokiej gamy obiektywów

[plus] opcja 50p – slow motion w jakości 720p

[plus] autofocus

[plus] małe gabaryty

[plus] cena

[plus] nie przegrzewa się

[plus] stabilizacja obrazu

[plus] 30[minus]minutowy limit nagrywania (wersja amerykańska bez żadnych limitów)

[plus] możliwość wgrania oprogramowania, które zdecydowanie zwiększa atrakcyjność tego aparatu (czytaj poniżej)

Minusy:

[minus] kiepska jakość kodeka AVCHD

[minus] matryca 1,9x

[minus] brak wyjścia słuchawkowego

[minus] słabsza jakość na wyjściu HDMI

[minus] słabsza czułość na światło w porównaniu z innymi aparatami

UWAGA!!

Istnieje możliwość wgrania nieoficjalnego firmware, który pozwala na nagrywanie filmów 1080p w kodeku MJPEG z szybkością 50 Mbit oraz 32 Mbit AVCHD. Oznacza to mniejszą kompresję, mniej szumów i więcej szczegółów. Więcej informacji tutaj.

Panasonic Lumix GH2

(jeszcze niedostępny w sprzedaży)

Plusy:

[plus] czyste wyjście HDMI – bez informacji graficznych

[plus] crop 1:1 – można powiększyć obraz prawdopodobnie bez straty jakości

[plus] informacja o poziomach audio podczas nagrywania

[plus] dobra czułość na światło

[plus] niewielki efekt moire i rolling shutter

[plus] dobry autofocus

[plus] 30[minus]minutowy limi nagrywania (wersja amrykańska bez żadnych limitów)

Minusy:

[minus] matryca 1,9x

[minus] brak wyjścia słuchawkowego

[minus] brak opcji 25p

Który z tych aparatów jest najlepszy do filmowania? Chyba nie ma takiego. Każdy musi dokonać wyboru sam, biorąc pod uwagę wiele czynników, które wymieniłem powyżej, a także kwestię zastosowania – inny aparat kupię do filmowania rodziny, inny do reklam, a jeszcze inny do filmowania długich wywiadów.

Ja pracuję na dwóch aparatach: Canon 5D Mark II i Canon 7D. Jeśli podczas intensywnej pracy zagrzeję matrycę np. w piątce, to mogę ją odłożyć, by się chłodziła, a zdjęcia robić na siódemce. Jeśli w pomieszczeniu jest ciemno, to w ruch idzie 5DmkII, bo jest czulszy.

Niezbędny jest szeroki kąt? Znowu piątka, bo ma pełną klatkę. Natomiast matryca APS-C w 7D przydaje się do zdjęć z „długiej lufy“ - canonowski obiektyw zoom 70-200 mm w tym aparacie staje się 112-320 mm. Slow motion, wiadomo, też na siódemce, bo piątka nie oferuje takiej możliwości. Niestety nie można mieć wszystkiego w jednym aparacie. Szkoda.


Tomasz Wolski - absolwent Mistrzowskiej Szkoły Reżyserii Filmowej Andrzeja Wajdy w Warszawie. To jeden z najbardziej utalentowanych polskich reżyserów młodego pokolenia. Autor nagradzanych w Polsce i za granicą filmów dokumentalnych: ?Cisza?, Klinika?, ?Złota rybka?, ?Aktorzy?, ?Szczęściarze?, H2O?, Pomału?. Aktualnie pracuje nad dwoma pełnometrażowymi filmami dokumentalnymi, w których zamiast kamery używa aparatu fotograficznego. Autor blogu filmcyfrowy.blogspot.com, na którym publikuje recenzje, prezentacje i testy akcesoriów DSLR oraz newsy ze świata kamer i aparatów. Gościnnie jest także blogerem Fotoblogii i ekspertem, który pokaże Wam krok po korku, jak zająć się nagrywaniem filmów lustrzankami cyfrowymi. Więcej informacji o Tomaszu Wolskim znajdziecie na jego stronie www.tomaszwolski.com.


Źródło artykułu:WP Fotoblogia
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.