Focus breathing, czyli oddychające obiektywy

Focus breathing, czyli oddychające obiektywy17.09.2016 19:38
Źródło zdjęć: © © Paweł Baldwin
Paweł Baldwin

Spotkaliście się już z takim zjawiskiem? Nie, nie chodzi mi o zoomy, które wydłużając się i skracając przy zmianie ogniskowej, wciągają i „wydychają” powietrze. Racja, to też niemiłe zjawisko, ale ja nie o nim.

Czym jest i skąd się wziął focus breathing?

Określenie focus breathing zwykło się stosować do zmiany pola widzenia obiektywu podczas ustawiania ostrości. Można to jakoś wyrazić po polsku? Można. W polskim oddziale Sony ukuto termin niestabilność kąta widzenia, ale to za długie i zbyt formalne określenie do używania na co dzień. Pozostałbym więc przy breathingu, czy po prostu oddychaniu obiektywu. Tej kalki używa Canon i jak na mój gust nie brzmi ona źle.

A skąd w ogóle sam efekt oddychania? Bierze się on z konstrukcji obiektywów, dotyczy wyłącznie tych, korzystających z systemu wewnętrznego ogniskowania. Czyli takich, w których ustawianie ostrości nie odbywa się jak za króla Ćwieczka, wspólnym ruchem całej konstrukcji optycznej, do przodu albo do tyłu, ale „nowocześnie”, wyłącznie jakimś środkowym, bądź tylnym jej fragmentem. A taki ruch jednego lub więcej wewnętrznych członów optyki skutkuje zmianą rzeczywistej ogniskowej obiektywu, czyli w efekcie kąta widzenia. Owa zmiana przekłada się na poszerzenie / zawężenie kadru, po ruszeniu pierścienia ostrości.

Tamron 16-300 mm f/3.5-6.3, ogniskowa 300 mm. Widać ogromną różnicę w skali odwzorowania pomiędzy zdjęciami z ostrością ustawioną na ∞ i minimalną dostępną odległość 0,39 m. Różnica w kadrach okazała się tak duża, że zupełnie inaczej zadziałał automatyczny balans bieli. A dlaczego zdjęcia nieostre? Cóż, nawet maksymalne dostępne przymknięcie przysłony (w tym wypadku f/40) nie dało szans na złapanie obiektu odległego od aparatu o ok. 1,5 m w głębię ostrości dla skrajnych ustawień skali odległości. Owe 1,5 m zostało przeze mnie dobrane celowo. Chodziło mi o podobny poziom nieostrości na obydwu kadrach., Źródło zdjęć: © © Paweł Baldwin
Tamron 16-300 mm f/3.5-6.3, ogniskowa 300 mm. Widać ogromną różnicę w skali odwzorowania pomiędzy zdjęciami z ostrością ustawioną na ∞ i minimalną dostępną odległość 0,39 m. Różnica w kadrach okazała się tak duża, że zupełnie inaczej zadziałał automatyczny balans bieli. A dlaczego zdjęcia nieostre? Cóż, nawet maksymalne dostępne przymknięcie przysłony (w tym wypadku f/40) nie dało szans na złapanie obiektu odległego od aparatu o ok. 1,5 m w głębię ostrości dla skrajnych ustawień skali odległości. Owe 1,5 m zostało przeze mnie dobrane celowo. Chodziło mi o podobny poziom nieostrości na obydwu kadrach.
Źródło zdjęć: © © Paweł Baldwin

Z mojego doświadczenia wynika, że zmniejszenie dystansu ostrości częściej oznacza skracanie ogniskowej, a nie jej wydłużanie. To skutkuje, oprócz poszerzania pola widzenia, także zmniejszeniem potencjalnej maksymalnej skali odwzorowania. Czasem zmniejszenie tylko nieznaczne, czasem bardzo wyraźne, wręcz widowiskowe. Świetnym przykładem znaczącego ograniczenia „obiecanej” skali odwzorowania jest pełnoklatkowy superzoom 28-300 mm Nikona. Porównam go ze staruszkiem 200/4 Micro. Oba mają identyczną minimalną odległość ostrzenia wynoszącą 0,5 m, ale Micro-Nikkor uzyskuje przy niej skalę odwzorowania 1:1, a zoom… niecałe 1:3! Dodatkowo trzeba wziąć pod uwagę, że superzoom jest półtorakrotnie dłuższy (300 mm vs. 200 mm), a Micro-Nikkor również ma wewnętrzne ogniskowanie, więc może też coś „traci” na skali odwzorowania.

Kiedy powstaje i czy ma znaczenie?

Nie ma wyraźnej reguły, w jakich typach obiektywów problem „oddychania” wystąpi, a w jakich nie. Ja sam po raz pierwszy dostrzegłem to zjawisko ze 20 lat temu, podczas testowania jednego z pierwszych Tamronów 28-200 mm. Zauważyłem wówczas, że przy odległościach ostrzenia poniżej 1 m, z jego 200 mm „pozostaje” tylko 130 mm. Stąd później zwracałem uwagę na owo zjawisko w testach innych superzoomów. Jednak w mediach fotograficznych problem rzadko był poruszany. To zmieniło się za sprawą któregoś z Nikkorów 70-200 mm (chyba f/2.8 VR II), wykazującego tę wadę w dość wyrazisty sposób. Od tamtej pory testów, porównań i zestawień jest wyraźnie więcej.

Ale czy problem w ogóle wart jest wspominania? Przecież rzadko kiedy kadr zdjęcia wybieramy przy mocno rozogniskowanym obiektywie, więc lekka korekcja ostrości nie będzie miała dużego wpływu na szerokość pola widzenia. Niby tak, lecz czasami chcemy skadrować obraz bardzo precyzyjnie i wówczas może pojawić się problem. Zwłaszcza gdy okaże się, że zoom wcale nie jest zoomem, a zwykłym variofocalem. Wtedy procedura wydłuża się: zmianę kąta widzenia po naostrzeniu próbujemy zmienić zoomem, co powoduje zmianę ostrości, więc trzeba znowu ruszyć ostrość… itd.

Ale przyznaję, dopóki fotografujemy, zjawisko to rzeczywiście nie musi przyprawiać o silny ból głowy. Jednak gdy zaczynamy filmować… o, tu sprawy zaczynają przybierać inny obrót. W filmie, przy ujęciu ze zmieniającym się położeniem ostrości, wyraźna zmiana wielkości kadru już nie przejdzie, bo zbyt łatwo ją zauważyć. Podobnie jak zmiana ostrości, gdy jedziemy zoomem. Sorry, transfokatorem. Słucham, że focus puller? Niestety, taki gość nie zawsze jest pod ręką. I dlatego „filmowe” wersje zoomów są znacznie droższe od fotograficznych. One po prostu muszą być Prawdziwymi Zoomami (czyli mają obowiązek trzymać ostrość przy zmianie ogniskowej) i nie mogą zmieniać ogniskowej podczas ostrzenia. Ich konstruktorzy muszą więc nieźle kombinować, by zachowując system wewnętrznego ogniskowania, zaprojektować go tak, by uniknąć oddychania. A uzyskanie pożądanych efektów kosztuje, i to słono.

Canon 24–70 mm f/2.8L USM, ogniskowa 70 mm, przysłona f/22, odległość fotografowania ok. 1 m. Różnica w skalach odwzorowania jest znacznie mniejsza niż w przypadku superzooma, a przy tym powiększenie obrazu rośnie dla mniejszych dystansów ostrości. Podobnie jak w przypadku Tamrona, odległość fotografowania dobrałem tak, by na obydwu zdjęciach uzyskać w miarę zbliżony stopień rozostrzenia. Ta sama zasada obowiązuje dla prezentowanych poniżej zdjęć z długiego zooma., Źródło zdjęć: © © Paweł Baldwin
Canon 24–70 mm f/2.8L USM, ogniskowa 70 mm, przysłona f/22, odległość fotografowania ok. 1 m. Różnica w skalach odwzorowania jest znacznie mniejsza niż w przypadku superzooma, a przy tym powiększenie obrazu rośnie dla mniejszych dystansów ostrości. Podobnie jak w przypadku Tamrona, odległość fotografowania dobrałem tak, by na obydwu zdjęciach uzyskać w miarę zbliżony stopień rozostrzenia. Ta sama zasada obowiązuje dla prezentowanych poniżej zdjęć z długiego zooma.
Źródło zdjęć: © © Paweł Baldwin
Canon 70-200 mm f/2.8L USM, ogniskowa 200 mm, przysłona f/32, odległość fotografowania ok. 3 m. Tu obraz wyraźnie się powiększa dla mniejszych odległości ostrzenia, choć temu zoomowi daleko do osiągów Tamrona., Źródło zdjęć: © © Paweł Baldwin
Canon 70-200 mm f/2.8L USM, ogniskowa 200 mm, przysłona f/32, odległość fotografowania ok. 3 m. Tu obraz wyraźnie się powiększa dla mniejszych odległości ostrzenia, choć temu zoomowi daleko do osiągów Tamrona.
Źródło zdjęć: © © Paweł Baldwin

Publikowane tu przykładowe zdjęcia wykazują, że sytuacja może wyglądać bardzo różnie. Tamronowski superzoom 16-300 mm f/3.5-6.3 pokazał, co to jest głęboki oddech, ale już próby z „25-400 mm” wbudowanym w Panasonica FZ1000 spaliły na panewce. On praktycznie w ogóle nie oddycha! Może dlatego, że ten aparat jest dość mocny filmowo i pod tym kątem zaprojektowano także jego optykę? Stąd też nie prezentuję zdjęć nim wykonanych, bo nie ma co na nich oglądać. Za to oba sprawdzone przeze mnie pierwsze wersje zoomów f/2.8 24-70 mm i 70-200 mm Canona, dla mniejszych odległości zawężają swe pola widzenia. To w odróżnieniu od nikonowskich odpowiedników – w każdym razie tych współczesnych, efekty oddychania, których pokazano w filmiku z Imaging Resource, który można obejrzeć poniżej. Choć już dołożona tam do zestawu portretówka 85/1.4, wykazuje rozszerzanie kąta widzenia dla większych dystansów ostrości.

Focus breathing - Nikon Holy Trinity

Krótko mówiąc, nie znamy dnia ani godziny. Co nie znaczy, że „test na oddychanie” ma stać się podstawowym składnikiem sprawdzania każdego obiektywu przed zakupem. Warto jednak wiedzieć, że takie zjawisko istnieje i kiedy może okazać się dokuczliwe.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.