Historia radzieckich aparatów małoobrazkowych cz. 2. - Zorki

Historia radzieckich aparatów małoobrazkowych cz. 2. - Zorki17.03.2012 07:31
Zorki / Fot. Rafał Miętka
Rafał Miętka

Sukces tych dalmierzy sprawił, że format małoobrazkowy rozpowszechnił się na cały Związek Radziecki. Ale dlaczego ograniczać się tylko do rynku rodzimego? Z tego powodu powstała druga, podobna marka aparatów fotograficznych, tym razem przeznaczona w szerokiej skali na eksport. Markę tę nazwano Zorki.

Sukces tych dalmierzy sprawił, że format małoobrazkowy rozpowszechnił się na cały Związek Radziecki. Ale dlaczego ograniczać się tylko do rynku rodzimego? Z tego powodu powstała druga, podobna marka aparatów fotograficznych, tym razem przeznaczona w szerokiej skali na eksport. Markę tę nazwano Zorki.

Zorki 1/2

Dlaczego jednak zdecydowano się na produkcję niemal identycznych aparatów? Powód był prosty. FED nie eksportował swoich jedynek na rynek zagraniczny. Wszystkie aparaty oferowane były tylko wewnątrz Związku Radzieckiego (wyjątek: późniejsze Revue dla Niemiec). Z tego względu KMZ w dużej mierze skupił się na eksporcie swojej Zorki. Modele eksportowe można rozpoznać po dwóch napisach Zorki: górnym - cyrylicą, a dolnym - alfabetem łacińskim. Oprócz tego modele te mają napisane cyrylicą „wyprodukowano w ZSRR”.

Na dwa lata przed końcem produkcji w 1956 roku powstał aparat Zorki 2. Była to jedynie poprawka modelu pierwszego. Aparat różnił się dodanym samowyzwalaczem i uszkami do paska, ponadto przebudowano lekko spust migawki oraz pokrętło zmiany czasów ekspozycji. Powstało ok. 835 tys. sztuk modelu pierwszego i tylko 10 tys. drugiego.

Zorki C/2C

Modele C(S) od swoich starszych odpowiedników różniły się przede wszystkim dodanym gniazdem synchronizacyjnym do lamp błyskowych. Synchronizator wymusił jednak zmiany w wymiarach aparatów – teraz część wizjerowa była wyraźnie wyższa. Samo złącze pojawiło się na przodzie aparatu. Ciekawym rozwiązaniem jest tu opóźniacz wyzwolenia migawki w zależności od zamontowanej lampy. Lampy błyskowe często różniły się od siebie czasem uzyskania pełnej mocy błysku. Czas ten, podawany w milisekundach, ustawiało się wokół pokrętła czasów ekspozycji, aby zrównać pełny błysk z momentem otwarcia migawki.

Przemodelowano też sposób odblokowywania powrotnego zwijania filmu – znikła mała wajcha, a zastąpiło ją pokrętło wokół spustu. Analogicznie do poprzedniego modelu 2C różniła się od modelu C samowyzwalaczem. Wraz z produkcją Zorki 2C wprowadzono nowocześniejszy i poprawiony, lecz nie chowany już obiektyw – Industar 50 3.5/50.

Produkcję modelu Zorki C (1955-1958) szacuje się na 472 tys. egzemplarzy, a modelu 2C (1955-1960) na 214 tys. sztuk.

Zorki 3/3M

W 1951 roku rozpoczęła się krótka produkcja nowych modeli Zorki. Była to znacznie ulepszona konstrukcja. Wreszcie usprawniono zakładanie filmu, stosując zdejmowaną całą tylną klapkę, a nie tylko spód aparatu jak w poprzednikach. Ponadto po raz pierwszy w Zorce pojawił się czas 1/1000s. Aparaty te cechowało także dodanie długich czasów, aż do 1 sekundy. Co ciekawe, pokrętło do ich nastawiania było zaczerpnięte z modelu Leica III i znajdowało się nawet w tym samym miejscu.

Od 1954 roku można było nabyć wersję 3M, w której wszystkie te czasy zmieniało się jednym pokrętłem – na górze aparatu. Zasadniczą różnicą w trójkach było także sprzężenie wizjera z dalmierzem, co ułatwiło nastawianie ostrości. Teraz można było robić to za pomocą jednego oczka, a nie dwóch jak w poprzednich modelach. Pojawiła się także zmiana dioptrii dla oka, czyli miły gest dla ludzi o słabszym wzroku. Przez zastosowanie nowych technicznie elementów zdecydowanie zmienił się wygląd aparatu oraz jego gabaryty. Model dorównywał konstrukcjom zza granicy, a więc zaczęto stosować lepsze obiektywy. Aparat dostarczano z Jupiterem-8 o jasności f/2 i ogniskowej 50 mm.

Zorki 3 oraz 3M produkowano do 1956 roku. Łącznie wyprodukowano 88 tys. egzemplarzy. Modele te były tylko zapowiedzią nowszego aparatu, który został wyprodukowany już w znacznie, znacznie większych ilościach – Zorki czwartej.

Zorki 3C/4/4K/Mir

Zanim jeszcze pojawiło się czwarte dziecko, przez rok (1955-1956) produkowano model 3C. Aparat ten wyróżniał się na tle Zorki 3M dodanym gniazdem do lampy błyskowej, co wpłynęło na wygląd, tym razem nie zwiększając wymiarów aparatu. Wyprodukowano 45 tys. modeli 3C, które później zmieniły się w nowy model - Zorki 4. Czwórka od poprzednika różniła się dodaniem tylko samowyzwalacza. Mimo to jej nakład był ogromny, gdyż był to jeden z najlepszych dalmierzy produkowanych w ZSRR. Szeroki zakres czasów ekspozycji oraz dobry obiektyw sprzyjały sprzedaży.

Model produkowano niemal bez zmian aż do 1973 roku. Został zastąpiony przez model 4K produkowany do 1980 roku. Jedyne, co wyróżniało 4K, to zastosowanie szybszego naciągu – wajchą, nie pokrętłem jak w poprzedniku, oraz sprzedawanie go wraz z czarnymi odmianami obiektywów. Produkowano także tańszą serię o nazwie Mir, która nie miała długich czasów, czasu 1/1000s oraz dostarczana była ze słabszym obiektywem Industar-50.

Łącznie wyprodukowano ponad 2 miliony sztuk wszelkich odmian aparatu Zorki 4.

Zorki 4 / Fot. Rafał Miętka
Zorki 4 / Fot. Rafał Miętka

Zorki 5/6

Wbrew pozorom nie był to zgodnie z numeracją następca Zorki 4. Model 5 był konstrukcją klasy FED 2. Oparto go na Zorce 2C, jednak w stosunku do niej zastosowano szereg zmian: nowocześniejszy i bardziej zabudowany wygląd, wizjer połączony z dalmierzem, łatwy naciąg za pomocą wajchy, zmianę dioptrii dla oka, dwa gniazda synchronizacyjne oraz pamięć czułości filmu. Technicznie pozostał taki sam zakres czasów ekspozycji oraz taki sam obiektyw. Niestety nie zmieniło się także trudne zakładanie filmu od spodu aparatu. Niedogodność tę poprawił dopiero model Zorki 6, który miał zdejmowaną całą tylną klapkę. Dodano mu także samowyzwalacz. Szóstkę sprzedawano z nowszym obiektywem Industar-50.

Łącznie przez wszystkie lata produkcji (1958-1966) wyprodukowano ponad 600 tys. egzemplarzy obu aparatów.

Zorki 10/11/12

Zorki 10 nie nawiązywał niczym do sąsiednich modeli. Nie wywodził się także od aparatu Leica. Był za to kopią angielskiego aparatu Ricohmatic 35. Główną cechą dziesiątki był światłomierz dookoła niewymiennego obiektywu (Industar-63 2.8/45), który ustalał czas ekspozycji i przesłonę. Przesłonę można było także ustalić samemu, jednak czas dobierany był tylko automatycznie, jedynie z możliwością zmiany na czas B (bulb).

Na obiektywie znajdowały się niemal wszystkie nastawy parametrów, m.in. czułość filmu, od której zależał pomiar, a także rodzaj lampy błyskowej i tradycyjnie ostrość. Zorki 10 wyposażono ponadto w dalmierz oraz wygodny naciąg na spodzie aparatu. Tam też znajdował się licznik klatek. Zorki 11 był uboższą wersją dziesiątki - niewyposażoną w dalmierz. Zorki 12 był zaś słabo sprzedającą się, przestylizowaną serią na trudno dostępne w ZSRR kasety typu Rapid.

Łącznie powstało 400 tys. sztuk aparatów Zorki ze światłomierzami. Produkowano je od 1964 do 1977 roku.

Zorki 10 / Fot. Rafał Miętka
Zorki 10 / Fot. Rafał Miętka

Marka Zorki dzięki niskiej cenie i sporym możliwościom szybko zdobyła sobie pochlebne opinie oraz popularność nie tylko na terenie Związku Radzieckiego.

Na początku produkcji pierwszego modelu postanowiono przebudować Zorkę. Do aparatu dodano mechanizm lustra oraz pryzmat. W ten sposób powstała chyba najbardziej rozsławiona u nas radziecka marka aparatów fotograficznych – Zenit. Tę zaś zaprezentuję w przyszłym artykule ;)


Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.