Jak żyć, jako zawodowy fotograf?

Jak żyć, jako zawodowy fotograf?15.11.2019 12:58

W internecie pojawił się humorystyczny wykres ”cyklu życia” zawodowego fotografa według Mike’a Kelley – ze wszystkimi wzlotami i upadkami. To doskonały punkt wyjścia, by zastanowić się na jakim etapie jest każdy z nas i przewidzieć, co nas czeka.

Mike Kelley przez kilka lat próbował stworzyć coroczny kurs dla fotografów architektury i wnętrz. Zależało mu na tym, by jego kursanci wyszli zmotywowani i wzbogaceni o nowe umiejętności. Fotograf zauważył, że co roku te ćwiczenia zamieniają się w pewnego rodzaju grupową terapię, gdzie inni dzielą się swoimi problemami w branży.

Praca jako wolny strzelec jest naprawdę trudna. Na każdym etapie trzeba zmagać się z konkurencją, zostać mistrzem mediów społecznościowych, specjalistą od marketingu, księgowym, znać wartość swoich prac i jeszcze mieć czas na samo fotografowanie. O ile na polach bardzo kreatywnych klienci kupują styl danego fotografa i dają mu wolną rękę, to przy fotografii użytkowej, jak robienie zdjęć wnętrz czy proste pack shoty konkurencja jest ogromna. Jak się domyślacie – wygrywa przeważnie ten tańszy.

Pomysłem Mike’a na wizualizację wzlotów i upadków był wykres, inspirowany działaniami pisarzy, stworzony początkowo przez Guillame Morisette. Mike przerobił go na potrzeby fotografii wnętrz i architektury. Przetłumaczoną wersję znajdziecie powyżej i właściwie te etapy można odnieść do każdego fotografa zawodowego.

Na początku fotograficznej drogi zawodowej, każdy z nas jest podeskcytowany nowymi działaniami i cieszy się z każdego nowego klienta. Umiejętności, które cały czas kształtujemy na początku powodują zwątpienie. Z czasem, gdy poznajemy rynek i porównujemy swoje umiejętności do mistrzów, zaczynamy tracić grunt pod nogami. Często dochodzimy do wniosków, że nasze portfolio jest nic nie warte i trzeba je zmienić. Kryzysy każą czasem myśleć o zmianie kariery, ale nie ma co się poddawać. Prawda jest taka, że rynek weryfikuje umiejętności, ale też musimy pamiętać, że przetrwają tylko najsilniejsi.

Co zrobić, by nie odpaść z gry?

Przed każdym, kto chce zostać profesjonalnym fotografem jest długa droga. Gdy wchodzimy do branży nie wiemy o niej nic. Świetnie na początek jest zainwestować w szkolenia marketingowe oraz działania w mediach społecznościowych. Przyda się też strona internetowa zoptymalizowana pod SEO, czyli wyszukiwarki internetowe. Zwiększy to nasze szanse, że klient szukający nas w Google tragi akurat na naszą stronę.

Dobrze jest obserwować znanych fotografów z naszej branży – nawet na Instagramie. Oczywiście nie możemy zapominać o konkurencji i o śledzeniu trendów. Jeśli zajmujemy się fotografią portretową, w tym noworodkową – trzeba koniecznie inwestować w nowe gadżety i tworzyć specjalne oferty, jak np. sesje świąteczne i to w różnych wersjach: podstawowa, rozbudowana i premium. Klient musi wiedzieć co i za ile od nas otrzyma.

Nie zapominajmy o ciągłym podnoszeniu naszych umiejętności. Wszelkiej maści kursy z naszej dziedziny na pewno się przydadzą. Warto pracować nad estetyką zdjęć i próbować nowych rozwiązań. Być może zrobić kilka sesji testowych za grosze, by sprawdzić, czy nowy pomysł się przyjmie.

Z czasem, gdy nasza kariera fotograficzna się rozwinie i nie będziemy ogarniać co i jak się dzieje, świetnie jest pomyśleć o agencie. Taka osoba weźmie na siebie na pewno wiele rzeczy, na które my nie mamy czasu – umawianie klientów, negocjacje czy nawet prowadzenie mediów społecznościowych. Oczywiście będzie to niemało kosztowało, ale taka czasem jest cena spokoju i ciągłości zleceń.

Przede wszystkim jednak musimy zawsze przykładać się do tego, co robimy – bez względu na stawkę. Nasze zdjęcia są naszą wizytówką. To po nich klient ocenia nas i decyduje, czy to nam zleci zadanie. Klienci są wymagający i zawsze będą chcieli jak najlepszej jakości za jak najniższą cenę. Tylko od nas zależy ten balans. Pamiętajcie, by nie popadać w skrajności i nie robić zdjęć za bezcen, bo zaharujecie się na śmierć. Z drugiej strony nie windujcie cen, bo nie będziecie mieli klientów.

Fotografowanie, jako wolny strzelec, jest trudne. Trzymam kciuki za wszystkich, którzy próbują i im się to udaje. Znam kilka osób, które nie mogą opędzić się od zleceń, ale wiem, jak wiele temu poświęcają. Prowadzenie własnego biznesu to nie lada wyzwanie i wymaga ogromnej odwagi.

Wybrane dla Ciebie
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.