Zgłoś się do "konkursu" i przekaż wszystkie prawa do swoich zdjęć - czyli jak to się robi w Warszawie

Zgłoś się do "konkursu" i przekaż wszystkie prawa do swoich zdjęć - czyli jak to się robi w Warszawie30.07.2013 08:56
©JK - rowery miejskie we Wrocławiu
Jakub Kaźmierczyk

Warszawa i Zarząd Transportu Miejskiego zachęcają do udziału w "konkursie", w którym można wygrać aparat. Jest jednak haczyk: trzeba przenieść na ZTM wszystkie prawa majątkowe do swoich zdjęć.

Co jakiś czas pojawiają się informacje o nieetycznych konkursach, w ramach których różne firmy chcą łatwo zdobyć prawa majątkowe do zdjęć. Takie zachowanie jest oczywiście naganne, ale jeśli podpisują się pod tym urzędnicy - to już przechodzi ludzkie pojęcie.

Miasto i ZTM zbierają zdjęcia do swojej bazy, aby móc je następnie wykorzystywać do promocji rowerów Veturilo. W normalnych warunkach taka sesja kosztowałaby niemało (różne lokalizacje, wynagrodzenie dla fotografa, modeli), przynajmniej kilka tysięcy złotych. Jednak urzędnicy z Ratusza i pracownicy ZTM wpadli na lepszy pomysł - zorganizujmy konkurs!

[solr id="fotoblogia-pl-73347" excerpt="0" image="0" words="20" _url="http://fotoblogia.pl/1541,szukam-profesjonalnego-fotografa-do-darmowej-sesji-czyli-polskie-tfp" _mphoto="tfplead-73347-251x168-b5da33fabf.jpg"][/solr][block src="solr" position="inside"]3036[/block]

kilka punktów regulaminu rozwiewa wszelkie wątpliwosci
kilka punktów regulaminu rozwiewa wszelkie wątpliwosci

Na stronie konkursu znajduje się regulamin i oświadczenie - a raczej cyrograf. W regulaminie kilkakrotnie powtarza się informacja o nieodpłatnym przekazaniu praw majątkowych do wysłanych zdjęć. Nieścisłości jest jeszcze więcej:

  • Nie jest podany skład jury.
  • Organizatorowi przysługuje prawo do przerwania konkursu i niewyłonienia zwycięzcy (???).
  • Nagrodą jest aparat o wartości rynkowej ok. 700 zł. Wartość rynkowa może być zupełnie inna niż wartość faktyczna. Dla przykładu: Nikon 1V1 na stronie Nikona kosztuje 2231 zł, a na Ceneo widnieje cena 999 zł.
  • Wszelkie roszczenia osób trzecich pokrywa uczestnik konkursu.
  • Zdjęcia mają być w rozdzielczości 100-150 dpi.
  • \Wygraj cenne nagrody\ - regulamin mówi o tylko jednej nagrodzie, a tytuł konkursu o co najmniej dwóch.
  • Można wysłać aż 6 zdjęć - organizatorzy liczą na naprawdę bogatą bazę.
kawałek cyrografu - ponosisz całą odpowiedzialność, a organizator umywa ręce
kawałek cyrografu - ponosisz całą odpowiedzialność, a organizator umywa ręce

Podsumowując: nie wiadomo, kto jest w składzie jury konkursu, który może zostać przerwany bez wyłonienia zwycięzcy. Jeśli jednak do tego nie dojdzie, zwycięzca otrzyma aparat, który w Internecie kosztuje 400 zł, a do tego będzie musiał zapłacić osobom, które znajdują się na zdjęciu, lub czekać na pozew z ich strony. Chyba że będzie fotografował same rowery albo osoby na fotografiach będą niemożliwe do zidentyfikowania. Wielkość zdjęć również jest bliżej nieokreślona - podanie parametru dpi kompletnie nic nie mówi uczestnikowi.

[solr id="fotoblogia-pl-71548" excerpt="0" image="0" words="20" _url="http://olga.drenda.fotoblogia.pl/1584,fotografowanie-sasiadow-przez-okno-dochodowe-ale-czy-etyczne" _mphoto="arne-svenson-02-71548-27-19d4afa.jpg"][/solr][block src="solr" position="inside"]3037[/block]

Nagrody czy nagroda?
Nagrody czy nagroda?

Z przykrością stwierdzam, że taki konkurs to bezceremonialna próba wyciągnięcia dobrych zdjęć za darmo i zarabiania na nich. Niedoprecyzowany, niejasny regulamin i konkretne postawienie sprawy: startujesz w konkursie, oddajesz nam prawa do zdjęć za darmo, ale jeśli ktoś będzie chciał się sądzić np. o publikację wizerunku, ty za to zapłacisz.

Muszę przyznać, że ta sprawa bardzo mnie zbulwersowała i popsuła mi humor z rana. Z wyrachowanymi firmami miałem do czynienia, ale jeśli pod takim czymś podpisują się funkcjonariusze publiczni, mówię temu "nie"! A Wy co sądzicie na ten temat?

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.